Han bara vänder..

E

Eccentric

Har nyss (= en vecka sedan) skaffat mig en ny medryttar/halvfodervärdshäst. Ska prova ha honom 3 dgr/vecka i en månad, sen bestämma mig för om jag vill fortsätta.
Ägaren har talat om att han kommer att testa mig, och se vad jag tillåter och inte. Har försökt vara vänlig men bestämd mot honom när jag märker att han testar.
Men så till mitt stora problem, har ridit ut med honom två ggr, och båda gångerna har det gått jättebra till en början, men när han tycker att vi ridit klart (jag antar att det är därför) så vänder han och ska gå hem. Jag tillåter givetvis inte detta, det ska ju vara JAG som bestämmer när vi vänder.
Så jag vänder ju tillbaka på rätt kurs, och han vänder igen, och så vänder jag, osv osv osv. Till slut kommer han på att han kan backa, så när jag vänder honom rätt väg, så börjar han backa istället för att gå fram. Hjälper inte att ge honom längre tyglar och driva på, han backar likförbannat ändå tills han får vända åt rätt håll.
Det har slutat med att jag har hoppat av honom och lett honom framåt en stund och sen suttit upp efter en stund, har fått göra så ett par gånger innan han lyssnar. Förstår att det inte är en bra lösning på problemet, så jag undrar om någon har någon bra lösning??
Ägaren säger att jag ska ta med ett ridspö, så att han förstår vem som bestämmer, så jag får väl göra det.

Man känner sig så hopplös och liten...:crazy:

Sv: Han bara vänder..

Har nyss (= en vecka sedan) skaffat mig en ny medryttar/halvfodervärdshäst. Ska prova ha honom 3 dgr/vecka i en månad, sen bestämma mig för om jag vill fortsätta.
Ägaren har talat om att han kommer att testa mig, och se vad jag tillåter och inte. Har försökt vara vänlig men bestämd mot honom när jag märker att han testar.
Men så till mitt stora problem, har ridit ut med honom två ggr, och båda gångerna har det gått jättebra till en början, men när han tycker att vi ridit klart (jag antar att det är därför) så vänder han och ska gå hem. Jag tillåter givetvis inte detta, det ska ju vara JAG som bestämmer när vi vänder.
Så jag vänder ju tillbaka på rätt kurs, och han vänder igen, och så vänder jag, osv osv osv. Till slut kommer han på att han kan backa, så när jag vänder honom rätt väg, så börjar han backa istället för att gå fram. Hjälper inte att ge honom längre tyglar och driva på, han backar likförbannat ändå tills han får vända åt rätt håll.
Det har slutat med att jag har hoppat av honom och lett honom framåt en stund och sen suttit upp efter en stund, har fått göra så ett par gånger innan han lyssnar. Förstår att det inte är en bra lösning på problemet, så jag undrar om någon har någon bra lösning??
Ägaren säger att jag ska ta med ett ridspö, så att han förstår vem som bestämmer, så jag får väl göra det.

Man känner sig så hopplös och liten...:crazy:

Tog hand om en häst som också likadant när man red ut. Det bästa var att låta hästen vända när den väl gjorde det, och därefter tvinga hästen att rygga (alltså åt det håll du faktiskt red åt) 5-10 steg kanske. Och sedan vända den rätt igen, om den vänder sig om igen, då ryggar du igen, fast längre. om inte det funkar, rygga ännu mer tills den helt enkelt tröttnar. Det är jobbigt för en häst att rygga, vilket gör att den kommer inse att det är mycket enklare att bara gå så som den ska utan att trixa.
Jag skulle inte rekkomendera dig att hoppa av, då inser hästen att den lätt kan få som den vill...visst du kanske komemr fram 5 meter, men sen då?
Prova med det här, man får vara otoligt envis, och aldrig backa ur, låt det ta sin tid utan att låta hästen vinna, för du har själv så mycket att vinna på det sedan när du väl har fått igenom det.

Lycka till!

Tack för tipset. Känns dock lite osäkert att rygga, eftersom det är det han själv gör när jag "bråkar" med honom. Som jag skrev. Känns som att han bara kommer rygga ännu mer då.

När jag hoppar av och leder honom en stund så sköter han sig mycket bättre sedan, men jag vet ju som sagt att det inte är någon långvarig lösning på problemet!
Han är inte rädd eller så, utan han testar helt enkelt vad jag går för. Nån fler som har tips?:confused: Känner mig så dålig...

:bump:du om du känner dig osäker så känner hästen det.
är hästen ridbar när ägaren rider så får du ha en riktig pondus så hästen känner att du klarar detta.
Det är ju alltid lätt och sitta här och skriva,men värklig heten är ju något annat.Men för sök att peppa dig skälv med att hästen är lätt riden och inte rädd. utan att du skall ut på en fin rid tur.
då signalerar du till hästen att det är du som bestämmer.Jag vet att det funkar.red en häst som var gjätte bra att rida,Där ägaren sa att den var rädd för får vilket jag inte hadde märkt,för jag är inte rädd för får.
Lycka till,:bump: eller ta en annan fodet häst chik:bump:

Jag är inte så hundra på att hästen ser det som en vinst att man hoppar av. Hur vet hästen att man inte tänkt det? Och kommer man dit man har tänkt, har man ju fått den dit man ville - gör hästen verkligen skillnad på om man gör det från marken eller från ryggen?

När det gäller att den vänder - LÅT den aldrig vända. Snurra aldrigaldrig runt den, utan den ska fortsätta i rätt riktning. Vill den svänga till vänster så dra i högertygeln och tvärtom.
Många gör felet i att göra småvolter när hästen vänder istället för att vara koncekvent och tvinga hästen att forstätta rakt fram.
Den ska aldrig kunna/hinna vända!

När det gäller backningen beror det lite på.
Har du testat att vänta ut honom ?
Bara låta han backa och sitta där och låtsas som det regnar ungefär och sen när han backat klart, driver du på framåt. Backar han igen så sitt kvar och vänta.

Eller gör 'tvärtom'. Så fort han börjar backa (Helst innan, dvs när du känner att backninen är påväg) så börjar DU backa honom!
Då är det fortfarande du som bestämmer och hästen tycker säkerligen inte det är lika kul.

Hoppas det löser sig! :)

Jag är inte så hundra på att hästen ser det som en vinst att man hoppar av. Hur vet hästen att man inte tänkt det? Och kommer man dit man har tänkt, har man ju fått den dit man ville - gör hästen verkligen skillnad på om man gör det från marken eller från ryggen?

Har också tänkt i de banorna. Men samtidigt så är det ju ganska tjorvigt om man varje ridtur ska behöva hoppa av ett par gånger för att få hästen att gå dit man vill..

Nu är det så att jag verkligen försöker att inte låta han vända, men vi snackar om en nordsvensk tjurskalle.. Ibland får man ta i honom ganska hårt och han reagerar knappt på det.
Jag får erkänna att jag inte testat vänta ut honom, även om jag har funderat på det. Första gången han började tjorva så befann vi oss vid en tomt, och han backade rakt in på tomten. så jag var tvungen att få honom att gå därifrån, det uppskattas nog inte med en upptrampad gårdsplan, man vet ju aldrig hur folk reagerar!
Andra gången var vi alldeles vid ett dike, och jag ville inte ta risken att han skulle backa ner i det. Fast nu när jag tänker efter så kanske det hade varit en bra idé att göra det, så han inte backar igen i första taget:devil:
Ska nog prova det där med att rygga honom innan han gör det. Men jag vet ganska säkert att han då inte kommer lyssna på framåtdrivande hjälper sen.

Kanske borde tillägga att han inte sticker iväg i sken eller så när han vänder, utan han skrittar bestämt iväg hemåt. Så det är inte det att jag är rädd, utan jag blir bara så himla less på att det (nästan) inte går att få honom att gå dit jag vill!

medryttarhästen kan också hålla på så en del när man är ute och rider själv, men då när jag mörker att han börjar vända så lägger/petar jag med spöet på bogen åt den sidan han försöker vända åt. dvs, försöker han vända åt höger petar jag med spöet på höger bog (slår inte) och använder en stark högerskänkel samt tar i vänster tygel för att han inte ska kunna vända. sedan tar jag fram honom i trav och låter honom trava tills hans slutar att försöka vända. Kom ihåg att berömma när han går framåt!

Lycka till med hästen :)

Tack för tipset! Ska testa med ridspö, ägaren tipsade också om det.

förra medryttarhästen höll också på sådär en hel del när jag började rida henne. hon kunde helt plötsligt få för sig att hon inte ville gå länge, och då tvärstannade hon. drev man på henne då, då började hon backa/försökte vända. det hade ingenting att göra med att hon blev rädd eller så, hon fick bara för sig att hon hellre ville gå hem istället. envisa ponny :devil:

för det första började jag att alltid ha med mig ett spö när jag red ut, för att kunna säga till henne. sedan när jag kände att hon var på väg att börja backa så sa jag snabbt till henne med att lägga på spöt på rumpan en gång. oftast räckte det för att hon skulle skärpa till sig. hjälpte inte det lät jag henne fortsätta backa, och när hon ville sluta backa drev jag henne att fortsätta backa lite till. hon försökte oftast då vända åt något håll, men jag såg till att stänga till alla vägar så det enda alternativet var att backa rakt bakåt. då upptäckte hon snabbt att det var väldigt jobbigt, och när jag sedan sa åt henne att gå framåt gjorde hon snällt som hon blev tillsagd .

jag tror att det mest handlar om ledarskap, hästen kanske testar dig lite i början? problemen med min medryttarhäst blev iaf bättre och bättre för varje gång, och det senaste året kunde jag lätt rida ut själv utan att behöva bråka någonting med henne. så med lite tålamod och tid löser det sig nog :)

förra medryttarhästen höll också på sådär en hel del när jag började rida henne. hon kunde helt plötsligt få för sig att hon inte ville gå länge, och då tvärstannade hon. drev man på henne då, då började hon backa/försökte vända. det hade ingenting att göra med att hon blev rädd eller så, hon fick bara för sig att hon hellre ville gå hem istället. envisa ponny :devil:

Precis så gör han!!
Men det som är så svårt är att han är nyfiken och går ofta och tittar med hela huvudet åt antingen höger eller vänster, slänger med det lite fram och tillbaka, så det är som svårt att hinna med och se om han håller på att vända, eller om han bara ser sig omkring..
Tack för ditt svar

Min exmedryttarhäst höll på så medan han testade mig. Vände, backade, envis som en åsna. Oxå nordis (kallblodstravare)... för mig hjälpte det att hoppa av o leda en bit, behövde eg bara göra det en-två ggr och sen var det lättare att övertyga från ryggen.

Jag brukade trixa o vända åt motsatt håll, då försökte han vända ditåt istället, men då parerade jag åt andra hållet, och till sist gav han upp.

Något som också hjälper är ledarövningar från marken. :)

Tack för svaret.

Har du något exempel på övningar att göra från marken (är inte precis expert på sånt)? Kanske är lite svårt att förklara över nätet..

min häst är likadan, när hon tycker att vi är färdiga så vänder hon och vill gå hem, och jag har testat allt, haft med spö, blivit förbannad, ingenting fungerar, Hon tvärstannar, och då vetjag jahopp nu börjas det. Och om jag skänklar petar med spö så stegrar hon och bockar, sedan vänder hon, och då vill jag att vi ska vända tillbaka men samma procedur, ibland får jag "lura" henne framåt genom att gå ut i skogen en bit o sen tillbaka på rätt väg,men numera när hon har vänt så skrittar hon bestämt hemåt och diretk jag tar pytte verkligen knappt tar nåt alls i tygeln så börjar hon stegra.´häst har jag på rpv och har nu bestämt att jag inte vill ha henne kvar så har ringt ägarna, och tydligen ska hon få hoppa vidare till trappalanda.

För mig hjälpte det med de enklaste ledövningarna; han får bara gå bakom, stanna när jag stannar, backa, flytta fram- och bakdel...

Eftersom du är så ny med henne/honom så är det ju klart så att h*n testar dig, såna här ledövningar kan man göra före varje pass, men ta ngt tillfälle också där ni bara pysslar från marken. Ut och gå i skogen, snurra runt träd... osv

För mig hjälpte sånt. :)

min häst är likadan, när hon tycker att vi är färdiga så vänder hon och vill gå hem, och jag har testat allt, haft med spö, blivit förbannad, ingenting fungerar, Hon tvärstannar, och då vetjag jahopp nu börjas det. Och om jag skänklar petar med spö så stegrar hon och bockar, sedan vänder hon, och då vill jag att vi ska vända tillbaka men samma procedur, ibland får jag "lura" henne framåt genom att gå ut i skogen en bit o sen tillbaka på rätt väg,men numera när hon har vänt så skrittar hon bestämt hemåt och diretk jag tar pytte verkligen knappt tar nåt alls i tygeln så börjar hon stegra.´häst har jag på rpv och har nu bestämt att jag inte vill ha henne kvar så har ringt ägarna, och tydligen ska hon få hoppa vidare till trappalanda.

Precis så här har min häst börjat göra! :devil: Jäkla häst!! Har haft henne 6v så smekmånaden är väl över.. Hon har gått fram bra hela tiden förut och har hon försökt vända har jag alltid kunnat övertala henne att fortsätta,men igår var det stört omöjligt. När jag vänder tillbaks henne och driver reser hon sig (inte högt) och småbockar. Får inte henne åt rätt håll utan att hoppa av.. Fick hoppa av 6 ggr igår..:eek: Har inte testat ha med spö,men tror ärligt talat att jag skulla flyga av då.. Är det ett nederlag att hoppa av hästen???
Behöver jag säga att det är en fuxmärr??????????? (Skulle ju köpt en brun vallack... )

Mm visst är dom mysiga när dom börjar hålla på sådär... Två av mina medryttarhästar kan börja trilskas sådär, och vissa gånger har jag fått stå i över en timme och bråkat med dom för att gå åt det håll jag vill. När dom väl lyssnar brukar jag låta dom trava på en liten bit för att få dom på andra tankar, och även på ställen där man är van vid att dom försöker vända så tar jag trav/galopp en bit innan (om det är OK underlag så klart), och får dom att tänka på annat.

Lösningen för mig har varit att när jag känner att hästen ska börja rygga, så ryggar istället jag den tills den riktigt ber om att få gå framåt. Det ÄR frustrerande för hästen att tappa kontrollen, och dom flesta ger sig tillslut. Men visst kan du bli stående ett tag med dom. Min ena medryttarhäst reser sig (högt!) ibland om han inte får bestämma, och står och bockar på stället, så på han gäller det att man inte blir rädd. Men numera går han dit jag vill.

Rider alltid med spö, oftast är det lättare att parera med spöet om hästen till exempel är på väg ner i ett dike när man ryggar, eller in på någons gård...

Tålamod tålamod tålamod :) Ge dig inte! Då blir det bara värre nästa gång. Lycka till!

Orkade inte läsa igenom alla svar. Men jag hade ett russ som var otroligt envis. Han hade konstiga idéer för sig, som att alltid backa när han kom fram till en viss punkt efter vägen. Oftast var det bara på bestämda ställen han backade (han brukade inte vända hemåt dock). Men när han backade så tvingade jag honom att fortsätta backa, och det spelade ingen roll om han backade ner i ett dike (så länge det inte var farligt förstås). Och till slut tröttnade han ju på att backa.

Tack för tipset. Känns dock lite osäkert att rygga, eftersom det är det han själv gör när jag "bråkar" med honom. Som jag skrev. Känns som att han bara kommer rygga ännu mer då.

När jag hoppar av och leder honom en stund så sköter han sig mycket bättre sedan, men jag vet ju som sagt att det inte är någon långvarig lösning på problemet!
Han är inte rädd eller så, utan han testar helt enkelt vad jag går för. Nån fler som har tips?:confused: Känner mig så dålig...

Man använder bara samma medel som hästen gör, fast när den inte vill. Gör inte att det vill rygga mer, snarare tvärtom. På hästen jag hade fungerade det super, gick över på några gånger.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 222
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka