HAN BARA STANNAR!

V

vasall_lover

JAG HAR EN HÄST SOM JAG HAR HAFT I CA 2 MÅN. ALLTING GÅR JÄTTEBRA MED HONOM FÖRUTOM ATT HAN STANNAR HELA TIDEN. nÄR MAN RIDER SÅ FÅR HAN BARA FÖR SIG ATT STANNA. hAN TITTAR INTE PÅ NÅGON O HAN VERKAR INTE RÄDD LR NERVÖS HAN BARA STANNAR O SÅ STÅR HAN DÄR, SNOSAR LITE I MARKEN O TAR D LUNGT. DETTA HÄNDER ÄVEN NÄR JAG BARA SKRITTAR HONOM SÅ DET KAN JU INTE VARA ATT HAN ÄR TRÖTT... SKULLE GÄRNA VILJA VETA VAD JAG SKALL GÖRA! TACK PKÅ FÖRHAND

har sen häst som själv höll på ned något liknande... :smirk:
tvärstannar han eller känner du när han börjar stanna av?
är ju ganska svårt att säga vad du ska göra precis eftersom jag inte vet någonting om hästen, men om det är så att du känner när han börjar stanna så gör någon övning som distraherar honom, så att han liksom glömmer bort att stanna... :)

Men det kan ju även vara så att han har ont någonstans...
som sagt, svårt att säga när man inte själv känner hästen eller har sett den göra detta.. :D

Nu är det Jul. Hästen heter möjligen inte Ferdinand? Har ni nån korkek på tomten?

Nej, skämt åsido, Det är inte så att du slutar rida aktivt? Bara åker med, pratar i mobilen, tänker på julklapparna eller nåt? Om du slutar tänka på er två så börjar hästen istället, nån av er måste ju vara i tjänst. Det finns inga hästflockar där alla hästar är avkopplade, nån är i tjänst hela tiden. Hästen har nog ganska lite intresse av att ta ut dig på en tur om han får bestämma, han stannar nog hellre och betar om ingen fara säger att han skall göra något annat.

Försök att vara helskärpt och inloggad på hästen hela tiden så kanske det går. Det kan ju vara så att han inte anser att du är en som han kan släppa ansvaret till. Då blir det att bygga förtroende och tillit först. Ta inte till några hårda metoder för att få honom att gå, det blir bara sämre.

nej, jag är helt inloggad på honom. Grejen är den att han kan vara jättepigg o sen stanna när han har lust med dej. Borde man inte få honom att förstå vem som bestämmer? Eller det kanske är helt fel...???

Men han stannar med alla som rider honom , både ute i naturen och inne i paddoken.... :confused: :confused:

Hitta på något obekvämt för hästen så den slutat stanna. Den har lärt sig att stanna är skönt, inga krav bara stå stilla. Ex, backa honom några steg och låt honom gå fram igen som beröm. Stannar ha igen, backa några steg och gå fram...hitta på någo som gör att hästen tycker det är obekvämt att stanna..inget våld, bara hjärna.

Lycka till!

han kanske har ont av sadlen lr i munnen? det problemet hade jag med min häst är ja red han, för att sadeln låg fel..!! då stanna han bara o vägra gå..kolla upp om han har ont.!

Du har haft hästen i två månader.. Hur blev han riden innan?

Kan det vara så enkelt att han är skolad att lyssna på en viss säteshållning som för honom betyder stanna?

Du kan göra den helt omedvetet och hästen svarar genom att göra som han blivit lärd, han stannar för din rumpa säger så.
En tanke att tänka på som inte är allt för ovanlig och som man glömmer när man rider andras eller köper en ny häst. De har blivit hanterade och lärda innan man fick dom.

MVH/

Det problemet fick en familj som köpte en hundvalp av oss. Valpen ville inte lämna huset. De tog kontakt med en mycket erkänd hundtränare, hans teori var att valpen trivdes så bra i sin nya familj att han inte ville lämna hemmet och familjen. Din häst kanske trivs så bra i sitt nya stall :) !

Antar att han blev besiktigad när du köpte honom? Är det en unghäst du har ?

Sv: HAN BARA STANNAR!

Jag tror din häst har börjat testa dig och dina gränser. jag hade tagit med mig ett spö och slagit till den så fort den stannat .. sen berömt den när den gör rätt..

Nagenau skrev:
Jag tror din häst har börjat testa dig och dina gränser. jag hade tagit med mig ett spö och slagit till den så fort den stannat .. sen berömt den när den gör rätt..
:eek: OMG, du skulle aldrig få komma i närheten av mina hästar!! Du har inte tänkt på att den kanske stannar av någon anledning? Den kanske har ont och försöker säga dig något, men å andra sidan verkar du inte vara någon som lyssnar :mad: !

Du är ingen djurmänniska :devil: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fick just höra av min kompis som har haft likande problem med sin häst, de har trott att det var korsförlamning och allt möjligt annat konstigt, som att han tex helt enkelt är lat :crazy:
Nu har det tillslut visat sig att han var halt på alla fyra :eek: :cry: och ingen vet. har märkt ett enda någe! :( Båda bakbenen har han grundproblem i och sedan har frambenen blivit överbelastade...
Så kolla upp hästen! Noga! Av flera olika, inte bara en vet, de har ibland inte kunskaper nog faktiskt... Kanske en equiterapeut eller så?
Lycka till!

Syns det på hästen när den går att den är halt på alla fyra? :eek: eller är det bara så att den inte vill gå nånstans??

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 697
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka