Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lazio skrev:Ofta handlar det om rena unghästfasoner.
Cyllene skrev:9 av 10 gånger tycker jag att unghästfasoner = osäkerhet eller okunskap av vad som förväntas av dem.
En häst är inte dum.
Det finns NÅGOT som gör att hästen inte vill gå. Ingen av oss vet varför. Vi har inte sett den och kan läsa av situationen och hästens beteende.
Men mina erfarenheter säger att en unghäst inte beter sig så här utan orsak.
Den är säkerligen osäker (som flera av oss skrivit ovan) och det behöver tid. Blir den stående i en kvart så kanske man måste göra något...
Ett sånt här beteende befästs VÄLDIGT lätt. Vilket innebär att den kanske stannar där gången efter också. Rid då inte den vägen om du vet att det blir tjafs, ta en annan väg i någon månad så har det oftast släppt när man sen försöker den "jobbiga" vägen.
En unghäst kan också vara för mycket jobbad, och protestera på det här sättet för att den helt enkelt är lite trött och grinig. Låt den vila ett par dagar/ nån vecka och kör sen igång igen.
Det handlar om fingertopskänsla med unghästarna. Men som jag ser det är det bättre att ställa av dem en dag extra än att ta strider. På samma sätt är det bättre att rida en annan väg osv.
Självklart ska hästen så småningom lära sig att gå förbi jobbiga ställen. Men det handlar om bebisar som är SMÅ.
Man kan ju inte säga till en 7-åring som har problem med läsningen att den MÅSTE lära sig och sen traggla och traggla och envisas. Det kan knäcka den mest ambitiösa. Man får helt enkelt testa nya sätt att lära sig på! Och nya metoder att lära ut, den som håller på med unghästar måste vara en flexibel pedagog - beredd på att testa nya saker om det man gör inte funkar.
/C
Cyllene skrev:Där tycker vi olika. Jag ser det inte som att jag undviker ett problem - för jag låter det inte bli ett problem. För min del är det absolut inget problem att en unghäst vill stanna och undersöka miljön innan den går vidare. Som vi alla skrivit ovan är det ytterst sällan hästen inte går själv efter nån stund.
Näe, kan hålla med om att en 3-åring kanske inte är en bebis. MEN, bara för att de är tillräckligt mogna att sitta på innebär inte att de är så mogna mentalt.
Vi kanske tycker olika, och inget säger att mitt sätt är bättre än ditt. Men tills jag fått motsatsen bevisad kommer jag fortsätta med mina (och andras) unghästar på det sätter jag gör. Hittills har jag aldrig haft en 5-åring som blir ståendes i 10 min bara för att den i lugn och ro fick fundera över saker som liten!
/C
Dreamer skrev:Men det handlar inte om att "låta den göra som den vill". Det handlar (för mig iaf) om att vänja hästen vid att lyda min önskan, genom att hela tiden skapa situationer där det är lätt för hästen att göra rätt.
Det ska bli en vana att lyda människan, och hästen ska aldrig behöva utsättas för valet att tveka att göra detta, iaf inte i början.