Han bara backar

Sv: Han bara backar

Hade jag varit du hade jag satt mig i en "drivande sits" (om du fattar hur jag menar), hållit om den med benen och bara väntat ut den... inget skäll, inget "såja lilla hästen - det är inte farligt" utan bara helt enkelt väntat ut den utan ståhej..

Håller med mackan o co. Men nåt jag tänkte på, du skriver att det beror på vilket humör du är på om du gör det ena eller det andra det kanske helt enkelt är det som är problemet vi människor har en viss tendens till att lägga på våra djur en massa känslor som de inte har om du varje gång bemötte problemen på samma vis och med samma övertygelse så kommer din häst till slut att förstå och få den tillit den behöver till dig, för att den får ett konsekvent bemötande från dig och då ska det inte spela någon roll om du är grinig sur glad eller vad, hade en hund tränare som en gång sa att arg får du vara hemma, hunden ska bara tro att du är arg för att i nästa sekund måste du vara glad igen, det jag menar är att våra djur oftast vill vara oss till lag men om de inte kan få klara linjer för hur de ska bete sig så kan de inte göra oss glada.

Lazio skrev:
Ofta handlar det om rena unghästfasoner.

9 av 10 gånger tycker jag att unghästfasoner = osäkerhet eller okunskap av vad som förväntas av dem.

En häst är inte dum.

Det finns NÅGOT som gör att hästen inte vill gå. Ingen av oss vet varför. Vi har inte sett den och kan läsa av situationen och hästens beteende.

Men mina erfarenheter säger att en unghäst inte beter sig så här utan orsak.

Den är säkerligen osäker (som flera av oss skrivit ovan) och det behöver tid. Blir den stående i en kvart så kanske man måste göra något...

Ett sånt här beteende befästs VÄLDIGT lätt. Vilket innebär att den kanske stannar där gången efter också. Rid då inte den vägen om du vet att det blir tjafs, ta en annan väg i någon månad så har det oftast släppt när man sen försöker den "jobbiga" vägen.

En unghäst kan också vara för mycket jobbad, och protestera på det här sättet för att den helt enkelt är lite trött och grinig. Låt den vila ett par dagar/ nån vecka och kör sen igång igen.

Det handlar om fingertopskänsla med unghästarna. Men som jag ser det är det bättre att ställa av dem en dag extra än att ta strider. På samma sätt är det bättre att rida en annan väg osv.

Självklart ska hästen så småningom lära sig att gå förbi jobbiga ställen. Men det handlar om bebisar som är SMÅ.

Man kan ju inte säga till en 7-åring som har problem med läsningen att den MÅSTE lära sig och sen traggla och traggla och envisas. Det kan knäcka den mest ambitiösa. Man får helt enkelt testa nya sätt att lära sig på! Och nya metoder att lära ut, den som håller på med unghästar måste vara en flexibel pedagog - beredd på att testa nya saker om det man gör inte funkar.

/C

Cyllene skrev:
9 av 10 gånger tycker jag att unghästfasoner = osäkerhet eller okunskap av vad som förväntas av dem.

En häst är inte dum.

Det finns NÅGOT som gör att hästen inte vill gå. Ingen av oss vet varför. Vi har inte sett den och kan läsa av situationen och hästens beteende.

Men mina erfarenheter säger att en unghäst inte beter sig så här utan orsak.

Den är säkerligen osäker (som flera av oss skrivit ovan) och det behöver tid. Blir den stående i en kvart så kanske man måste göra något...

Ett sånt här beteende befästs VÄLDIGT lätt. Vilket innebär att den kanske stannar där gången efter också. Rid då inte den vägen om du vet att det blir tjafs, ta en annan väg i någon månad så har det oftast släppt när man sen försöker den "jobbiga" vägen.

En unghäst kan också vara för mycket jobbad, och protestera på det här sättet för att den helt enkelt är lite trött och grinig. Låt den vila ett par dagar/ nån vecka och kör sen igång igen.

Det handlar om fingertopskänsla med unghästarna. Men som jag ser det är det bättre att ställa av dem en dag extra än att ta strider. På samma sätt är det bättre att rida en annan väg osv.

Självklart ska hästen så småningom lära sig att gå förbi jobbiga ställen. Men det handlar om bebisar som är SMÅ.

Man kan ju inte säga till en 7-åring som har problem med läsningen att den MÅSTE lära sig och sen traggla och traggla och envisas. Det kan knäcka den mest ambitiösa. Man får helt enkelt testa nya sätt att lära sig på! Och nya metoder att lära ut, den som håller på med unghästar måste vara en flexibel pedagog - beredd på att testa nya saker om det man gör inte funkar.

/C

:bow: :bow: :bow:
Veckans, om inte månadens, visaste och mest väl artikulerade svar på Buke.

Nyckel i unghäst (och även mycket häst hantering i allmänhet) = att släppa "prestige attityden" i det att "vinna" och "makt" alltid betyder "MIN väg NU - omedelbart - utan alternativ! "...
Handlar lika mycket om att "hitta vägen som gör att hästen VILL gå på vägen jag vill!" ;) det leder till samma resultat kortsiktigt som de som väljer den skarpare vägen - men med betydligt mer långtida/framtida och förtroende fullt resultat.

skönt att det finns såna som dig! :bow: :bow: :bow:

Jag tycker inte att en 3-åring är en bebis men jag är ju van med travhästar så det är väl därför.
Man behöver inte ha bråttom. Man låter det ta den tid det tar, men till sist ska hästen dit man vill.
Man ska inte slå eller tvinga, den ska välja själv att lyssna.
Jag tror inte att problemet försvinner för att man undviker det.
Kanhända att hästen blir säkrare ju äldre den blir, men då vet den ju att den kan stanna och backa eller vad du nu gör, och sen slippa gå eller göra vad ryttaren vill, vad jag menar är att hästar (dom flesta :smirk: ) är rätt smarta, dom glömmer inte i första taget.
Men det kanske bara är jag som har ridit in flera egensinniga hästar.

Klart att hästar som inte är riktigt inridna inte vet vad som väntas av dom, klart att dom blir osäkra då.
Jag har heller inte skrivit nånstans att hästen är dum när den backar och liknande.
Jag vet också att en häst aldrig gör nånting för att jävlas.

Jag tycker inte att man ska undvika problemet, för det leder bara till att det blir värre enligt min erfarenhet. Och att då sitta där emd en 5-åring som stannar och står still i 10 minuter ibland för att den fick göra det när den var 3 kan inte vara så kul.

Sen förstår jag inte varför du med flera kallar 3-åringar för bebisar??
Dom är unga, visst, men inte små föl precis.

Där tycker vi olika. Jag ser det inte som att jag undviker ett problem - för jag låter det inte bli ett problem. För min del är det absolut inget problem att en unghäst vill stanna och undersöka miljön innan den går vidare. Som vi alla skrivit ovan är det ytterst sällan hästen inte går själv efter nån stund.

Näe, kan hålla med om att en 3-åring kanske inte är en bebis. MEN, bara för att de är tillräckligt mogna att sitta på innebär inte att de är så mogna mentalt.

Vi kanske tycker olika, och inget säger att mitt sätt är bättre än ditt. Men tills jag fått motsatsen bevisad kommer jag fortsätta med mina (och andras) unghästar på det sätter jag gör. Hittills har jag aldrig haft en 5-åring som blir ståendes i 10 min bara för att den i lugn och ro fick fundera över saker som liten!

/C

Sen reagerar jag på "inte riktigt inriden".

En häst är i mina ögon inriden när den går att sitta upp på och går att rida rakt fram i alla gångarter. Gärna att den kan stanna och svänga lite också! :smirk:

Fick hem en 7-åring från Tyskland som aldrig varit utanför ett ridhus. Var jätteförsiktig och vågade inte mycket alls i början. Att säga att han inte var riktigt inriden vore lite knasigt. Däremot så var han oerfaren i de situationerna jag utsatte honom för, och därmed ställde jag inte så stora krav i början.

Men det handlar inte om att "låta den göra som den vill". Det handlar (för mig iaf) om att vänja hästen vid att lyda min önskan, genom att hela tiden skapa situationer där det är lätt för hästen att göra rätt.

Det ska bli en vana att lyda människan, och hästen ska aldrig behöva utsättas för valet att tveka att göra detta, iaf inte i början.

Om man håller på och bråkar för mycket, speciellt med en unghäst, riskerar detta att bli vanan. Dvs man bygger in en attityd i hästen att bråka, det hör liksom till när man umgås med människor. Och att människor är ganska obehagliga.
Och så finns ju varianten där man kuvar hästen och bryter ner den, då får man också en väldigt "snäll" häst..... :(

Glömde! Jag kallar också 3-åringar för bebisar :)
Min 6-åring är väl tonåring just nu, av hennes attityd att döma :p

Cyllene skrev:
Där tycker vi olika. Jag ser det inte som att jag undviker ett problem - för jag låter det inte bli ett problem. För min del är det absolut inget problem att en unghäst vill stanna och undersöka miljön innan den går vidare. Som vi alla skrivit ovan är det ytterst sällan hästen inte går själv efter nån stund.

Näe, kan hålla med om att en 3-åring kanske inte är en bebis. MEN, bara för att de är tillräckligt mogna att sitta på innebär inte att de är så mogna mentalt.

Vi kanske tycker olika, och inget säger att mitt sätt är bättre än ditt. Men tills jag fått motsatsen bevisad kommer jag fortsätta med mina (och andras) unghästar på det sätter jag gör. Hittills har jag aldrig haft en 5-åring som blir ståendes i 10 min bara för att den i lugn och ro fick fundera över saker som liten!

/C

Ok, jag förstår vad du menar, om man inte låter det bli ett problem så blir det ju inte det. :idea:
Men jag vet inte om vi pratar om samma sak här :confused:
Jag menar mer när hästen stannar och vägrar gå eller börjar backa, inte när den stannar och kollar läget, det är inget problem, det tycker jag är bra att den stannar några minuter och kollar ibland.

Dreamer skrev:
Men det handlar inte om att "låta den göra som den vill". Det handlar (för mig iaf) om att vänja hästen vid att lyda min önskan, genom att hela tiden skapa situationer där det är lätt för hästen att göra rätt.

Det ska bli en vana att lyda människan, och hästen ska aldrig behöva utsättas för valet att tveka att göra detta, iaf inte i början.

Ehh? :confused:
Menar du att man inte ska kräva för mycket av en 3-åring eller?

Den varianten när man "knäcker" hästen tycker jag är det värsta som man kan göra med en unghäst. Såna hästar bli snälla för stunden, men kan explodera när som helst.

Hmm, min 3-åring är en kaxig skit. Han börjar komma i tonåren redan. :D

Håller med, "inriden" har inget med sånt att göra, det hästen månglar i en sån situation är mest mognad. :) Känns väldigt skönt att det faktisk finns unghästutbildare som dig.... :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka