Sv: Han bara backar
Stopek skrev:
En liten bebis bara.
Jag tycker inte om att man bestraffar hästen med att backa.
Håller med till 100% och även Dreamer och Centaurs inlägg.
Man ska INTE straff backa en häst. Det föder bara konflikt, negativt tänkande och bakåtbjudning i det långa loppet.
skulle säga att det är oerhört vanligt att unghästar tänker bakåt, det är inget konstigt alls med din bebis. Ta det LUGNT. Prococera inte, bygg förtroende. Har du provat att bara lugnt sitta där om han tvekar, inte göra en sak av att han backar.
jag har haft unghästar som gjort som din, löste det så att jag satte upp regeln att de fick stå still och titta på saker som var farliga. Inte vända, inte gå därifrån, inte komma undan. Men att stanna tills man kollat och pejlat in att även matte bara sitter där lugn på ryggen, inte driver, inte använder skänklar eller spö, bara sitter där, löser oftast situationen. När hästen funderat och inser att det är Ok att titta och tveka, och att matte låter en tänka efter och titta, så går de oftast fram sen. även om han sen stannar och gör samma sak igen, låt honom, så länge han inte backar, inte vänder, inte håller på och tänker bakåt. Så fort han ens TÄNKER framåt (det känner du i hans kropp) så beröm beröm beröm, prata, gulla, klappa. Viktigt här att tima exakt rätt ögonblick, så att hästen snabbt förstår vad den blir belönad för = när den tänker framåt istället för bakåt.
Lycka till och kom ihåg att det är naturligt för en liten en att känna sig osäker. att han gått med andra hästar förbi samma ställen säger INGET annat än att - visst - då var han ju trygg - dvs en helt annan sak än att göra det med bara sig själv och matte. Men med tiden och rätt tålamod och hantering ersätter matte de andra hästarna och han får även eget självförtroende med varje framsteg.