Han bara backar

L

Linda

Ibland när jag rider ut själv med min 3 åring så bara tvärstannar han och beronde på vilket humör ja är på driver ja eller låter honom titta men han bara backar och saken är den att om man petar till han med spöet bryr han sig antingen eller reser sig typ 30 cm .MEn det är skittråkigt för att han är liksom nt rädd han har gått på samma ställe 10 gånger själv och massagånger med andra hästar snälla hjälp mig:):confused:

Sv: Han bara backar

har du testat att fortsäta backa honom? När han stannar så fortsätter du att backa. Ett sätt att visa vem som bestämmer. Värt att testa

Diabetikern skrev:
har du testat att fortsäta backa honom? När han stannar så fortsätter du att backa. Ett sätt att visa vem som bestämmer. Värt att testa

Exakt min tanke.

Backa!
Eller få honom ur balans!
Gör ngt annat än det han motsätter sig!
Du får se vad som hjälper...

Du tar helt enkelt över, utan ngr större konflikter....
lirka lite o var envis...

Ibland tar det lite tid...men mödan är värt det...
Lycka till!:love:

Jag tycker nog att det är bättre att inte gå så långt med en unghäst att den börjar bete sig såhär. Hantera från marken ett tag till?
Att börja bråka med hästen redan i såhär ung ålder eller med bryska metoder sätta honom på plats tror jag bara bäddar för trubbel.
Han är bara 3 år! Du har gott om tid på dig att rida honom, och att rida ut själv! Gör saker med honom där han har lätt att göra rätt, beröm honom mycket och bygg på så vis in ett förtroende för dig i honom. I hans ögon ska du vara den trygga, den starka, den som får honom att må bra, den som lär honom.
Eller för den delen - den som får honom i balans.

Jag brukar snurra min häst när han gör så.
Eller så vänder jag honom åt andra hållet (när han backar försöker han oftast vända sig åt andra hållet) och fortsätta backa, då lurar jag honom eftersom vi går ju åt det håll jag vill men baklänges.. sen är det bara att vända och fortsätta. :D

Håller nog med dreamer... :bow:

Kan du inte gå ed honom istället? Han är ju bara
3 år!! Han är nog osäker båda på sig själv och dig, jag tycker Inte du ska pressa honom, låt det bero ett tag, undvik problemet istället för att befästa det.. Tror det löser sig av sig själv efter en tid.

Har ett halvblod som var precis som din är nu. Men han reds in som 15 åring så åldern spelar nog ingen roll.
Jag tror bara att hästen inte vill låta dig bestämma. Eller också vill den inte gå från stallet.
När jag piskade hästen så backade han bara fortare. Rätt ner i diket om det ville sig illa. Men jag svängde honom lite åt sidan och försökte vara bestämd. Han var väldigt arg och envis. Men jag gav mig ALDRIG. Det är bara att fortsätta att kämpa.
Han reste sig också ca 3-4 dm och hotade mig att han skulle resa sig om jag fortsatte att vara envis. En gång reste han sig. Så vi ramlade baklänges båda två. Åt var sitt håll tack och lov. Han blev tydligen så rädd så han slutade att göra så.
Jag vet att jag någon gång fick hoppa av och leda honom förbi där han inte ville gå. Efter att ha kämpat i kanske 45min. Men sedan red jag tillbaka och vände igen då gick det bättre. Så jobba på du.
Men det kan ju vara så att hästen är för ung för att bråka för mycket. Även om hästen är 3 år så kanske den inte är mogen för att ridas än. Men så här gjorde jag och det blev jättebra.
Nu för tiden backar han bara när han är riktigt rädd. För bara en vecka sedan så fick han lukt på ett vildsvin då var det svårt att få honom att gå förbi. Men efter mycket tjat och envishet från min sida så gick han förbi. Men det var ju skillnad då var han rädd. Men när jag började att rida in honom var det bara envishet från hans sida. Det kunde komma var som helst att han inte ville framåt.
Lycka till!

Senast ändrad:

En liten bebis bara. Lär hästen först från marken att du tar över kontrollen genom att böja in den, sidled i halsen, med nosen mot sidan. Det betyder ungefär "kom här till mig så slappnar vi av".

När hästen backar så böj in och hindra på så sätt backandet och håll inböjd i 5-10 sek efter det att hästen ställt sig still avslappnad. Slappna av själv och var vänlig och glad. En häst som är ovan att bli inböjd snurrar alltid, låt den snurra klart och håll kvar i 5-10 sek efter avslappning då med.

Jag tycker inte om att man bestraffar hästen med att backa.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
En liten bebis bara.

Jag tycker inte om att man bestraffar hästen med att backa.

Håller med till 100% och även Dreamer och Centaurs inlägg.
Man ska INTE straff backa en häst. Det föder bara konflikt, negativt tänkande och bakåtbjudning i det långa loppet.

skulle säga att det är oerhört vanligt att unghästar tänker bakåt, det är inget konstigt alls med din bebis. Ta det LUGNT. Prococera inte, bygg förtroende. Har du provat att bara lugnt sitta där om han tvekar, inte göra en sak av att han backar.

jag har haft unghästar som gjort som din, löste det så att jag satte upp regeln att de fick stå still och titta på saker som var farliga. Inte vända, inte gå därifrån, inte komma undan. Men att stanna tills man kollat och pejlat in att även matte bara sitter där lugn på ryggen, inte driver, inte använder skänklar eller spö, bara sitter där, löser oftast situationen. När hästen funderat och inser att det är Ok att titta och tveka, och att matte låter en tänka efter och titta, så går de oftast fram sen. även om han sen stannar och gör samma sak igen, låt honom, så länge han inte backar, inte vänder, inte håller på och tänker bakåt. Så fort han ens TÄNKER framåt (det känner du i hans kropp) så beröm beröm beröm, prata, gulla, klappa. Viktigt här att tima exakt rätt ögonblick, så att hästen snabbt förstår vad den blir belönad för = när den tänker framåt istället för bakåt.

Lycka till och kom ihåg att det är naturligt för en liten en att känna sig osäker. att han gått med andra hästar förbi samma ställen säger INGET annat än att - visst - då var han ju trygg - dvs en helt annan sak än att göra det med bara sig själv och matte. Men med tiden och rätt tålamod och hantering ersätter matte de andra hästarna och han får även eget självförtroende med varje framsteg.

Får han vända är det hans seger....och det kan dessutom sluta i en skentur därifrån! Vänta ut honom i rätt riktning, om han han backar eller reser sig..."morra" åt honom. Man måste ju driva oxå annars blir man ju kvar på samma ställe! Om du visar honom att man kan gå förbi genom att driva så kan ju inte föremålet vara farligt, eller? Inte så att de ska springa förbi. Unghäst eller inte, det är du som ska bestämma och varför vänta med det tills han är 6 år och har lärt sig en massa fler knep? Var tuff på ett smart sätt. Inte pisk o sånt....

Senast ändrad av en moderator:

:eek: :eek:
Eldkvasten skrev:
Får han vända är det hans seger....och det kan dessutom sluta i en skentur därifrån! Vänta ut honom i rätt riktning, om han han backar eller reser sig..."morra" åt honom. Man måste ju driva oxå annars blir man ju kvar på samma ställe! Om du visar honom att man kan gå förbi genom att driva så kan ju inte föremålet vara farligt, eller? Inte så att de ska springa förbi. Unghäst eller inte, det är du som ska bestämma och varför vänta med det tills han är 6 år och har lärt sig en massa fler knep? Var tuff på ett smart sätt. Inte pisk o sånt....

Hoppas inlägget inte är till mig utan du lånade knapp.?

men: sitter du och skänklar på och bankar på en 3:åring som tvekar? Hela denna debatt med de flestas inlägg säger specifikt att det givetvis handlar om att inte låta hästen "vinna" - men sättet man gör det på med en 3:åring är det mjuka sättet. dvs man ger hästen en chans att reflektera, finna förtroende och mod, och man stöttar. Ingen av oss har förespråkat att man låter hästen göra som den vill, och skapar en ouppfostrad 6:åring! :eek:
Läs inläggen en gång till är du snäll om du fick det intrycket! :eek: :confused:

Varför ska hon undvika problemet?
Det är bättre att ta itu med det nu än när hästen blir 5 och fortfarande tror att den kan bestämma.

Det handlar inte om att hästen "tror den bestämmar". :smirk: Det handlar om att den är osäker på sig själv och den litar inte på ryttaren heller.
Man kan inte slå, backa eller på annat sätt tvinga en häst att inte vara rädd. Skrämmande att så många tror att så fort en häst inte lyder så är det av elakhet. :crazy:

Kan du inte rida ut med sällskap, hästen är ju trots allt bara tre. Varva det med att gå promenader ut själv, kanske tömköra, då brukar det inte vara några problem sedan att rida själv. Är ju trist om hästen kopplar ihop själva ridningen med att backa!

En häst som beter sig så, oavsett ålder, väntar jag ut. Dvs så länge den TÄNKER på vägen dit jag vill så får den vara ifred att bli modig nog att göra som jag vill. Tappar den koncentration så ber jag den gå fram igen, bara lätt, ingen provokation! Försöker den gå åt fel hål så vänder jag tillbaka så vi är där vi stod från början. Gärna uppmuntran om hästen verkligen tar ett steg, hur litet det än är, åt det håll jag vill gå.

Än så länge har jag inte träffat på en häst (eller åsna för den delen!) som det inte funkat på.

Centaur skrev:
Det handlar inte om att hästen "tror den bestämmar". :smirk: Det handlar om att den är osäker på sig själv och den litar inte på ryttaren heller.
Man kan inte slå, backa eller på annat sätt tvinga en häst att inte vara rädd. Skrämmande att så många tror att så fort en häst inte lyder så är det av elakhet. :crazy:

Håller helt o fullt med Centaur o tar upp hennes ord igen.

Det är bara en treåring o hästen litar inte alls på ryttaren.

Gå tillbaka till markövningar, gör det roligt, var en rättvis ledare!! Läs något, typ Monty Roberts "Från mina händer till dina"

Det ska INTE behövas tvång med hästen, då har man redan innan förlorat ledarskapet.

Håller med Mackan o Centaur! :bow:

Blir mörkrädd när alla skriver om hur en del av er tänker. Och är tacksam för att jag rider in mina egna hästar!

Mina (3 o 4 o 6) får som de ovan skrivit helt enkelt stå still ett tag. Då driver jag inte alls utan bara väntar på dem. Oftast brukar de efter en stund vilja gå självmant, men gör de inte det så provar jag då att smacka och driva på framåt. Då går de!!

Man får välja sina strider, och med så här unga hästar väljer jag att inte ta några strider alls. Det går alltid att lösa problem på annat sätt.

Sen tycker jag inte heller att det handlar om ledarskap. En häst ska enligt mig inte behövas tränas från marken för att kunna ha fötroende för en människa från ryggen. Det handlar om att ha lite känsla för hästens reaktioner. Det kan man ha även om det är första gången man sitter på hästen!

/C

/C

Har jag skrivit att hästen gör det av elakhet?
Självklart måste man kolla att hästen inte har ont nånstans först. Har jag gjort med min ena när han betedde sig på liknande sätt.
Ofta handlar det om rena unghästfasoner.
Hon skriver själv att han inte blir rädd. Tror hon känner sin häst bättre än vad du gör, eller hur?
Visst, hästen kanske känner sig osäker men det löser man inte genom att promenera med hästen eller vad du nu föreslog, det leder bara till att den kommer bli säker med henne på marken vid sig, men gissa vad som händer när hon sen ska rida?

Jag hör det där så ofta, "han är inte rädd, han bara dummar sig". Det är oftast inte sant.... En häst kan mkt väl vara rädd, och ffa Osäker, även om den inte hiver sig omkring i panik...

Jag håller fast vid att när hästen blir äldre, mer mogen och säkrare i almänhet så kommer problemet försvinna av sig själv. Det är idiotisk att fightas med en sån ung häst, leder bara till olyckligheter i längden. Varför ha så bråttom?

Som Cyllene säger, man får välja sina stridar och det är DUMT att strida med en bebis, man vill ju att dom ska tycka det är KUL att komma ut, inte plågsamt...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka