Han är så hemskt matglad.

Reykur

Trådstartare
Jag börjar oroa mig för Rusties två Cert som jag hoppas att han ska ta i uppsala i juni på utställningen. :D Han är knubbis. Eller, han ser inte tjock ut. Han är slank i kroppen, men tar man i honom känner man tydligt att han absolut skulle behöva tappa några hekto, han har en stor tjock mage :angel:
Jag har svårt med detta. Skulle han bara äta den maten jag ger honom skulle han säkerligen vara slankare men han ger sig på hundens torrfoder också :crazy: och eh, allt! han äter verkligen allt som verkar, i hans ögon, lämpligt för en katt.
Det som gör honom tjock är med största sannolikhet hundens mat. Hade jag haft beslutanderätt gällande henne hade hon inte ätit torrfoder, och då hade problemen varit ur vägen så att säga, men mamma (som jag bor ihop med) står för hundens mat.

Det är ju enkelt avhjälpt om hunden skulle äta kattens mat, men tvärt om blir det knivigt! :crazy:

Haha, undra hur Rustie kommer att vara att hålla i bra hull som kastrat, jag kommer få slita ihjäl mig:rofl: Förhoppningsvis bor jag iofs inte med mamma och jycken då iofs..

Sv: Han är så hemskt matglad.

Haha åh, jag vet hur det är! Vid första anblicken är Måns hur smal och fin som helst, men klämmer man bara lite på honom uppenbarar sig en rejäl kulmage! :crazy: Jag har visserligen inga utställningsresultat att oroa mig för, men jag vill ju inte ha en fet katt för det... ;)

Men som sagt, har hunden fri tillgång till sin mat? Annars är det väl bara att passa katten medan hunden äter? :)

Man drar inte cert för en knubbmage om han räcker till i övrigt. Det är högt upp i klasserna/i bra konkurrens som domarna börjar gnälla på magar. Jag har sett "fläskpåsar" (som matte skämdes för, han var fet för han hade nallat kattungefoder genom två kullar den vintern) bli BIS.

Fundera redan nu på hur ni ska lösa det, i längden är det ju absolut inte bra för honom.

jag ar sa javla less pa spydigheter fran dig, hur vore det med lite vanligt folkvett?
For mycket mat gor katter tjocka.

Jo, hunden har fri tillgang. jag har borjat forsoka vanja henne av med det genom att ta undan maten vid vissa tider pa dygnet. jag hoppas det fungerar, hon ar lite svar i maten.
han har fatt avsevart mycket mer pals sedan senast, och da gfck det ju bra;)

enl nyss utkomna rapporter beror västvärldens fetma inte på maten utan på bristen på motion.

om du lärde dig att ta kritik och reflektera över dina val skulle du inte behöva bli otrevlig mot alla som inte följer din linje.

fast om det här är ännu en utekatt/innekatt tråd helt plötsligt?? Så är det ju svårt att uttala sig om man inte haft båda, det har jag, jag har dessutom en närbesläktad ras till den som R-kur har, utekatterna var bondkatter. Mina innekatter motionerar nog mer än de som var ute. Klättrar över hela lägenheten och håller på. Det gjorde aldrig utekatterna, och när de gick ut gick de och lade sig under en buske och sov. Ute är inte = motion

Kul med utställning, vilket datum är det i Uppsala? Funderar på om jag är i trakten då

Nej det är det inte.

Men eftersom Reykur alltid frenetiskt påpekar att innekatter inte är tjocka så kunde jag inte låta bli.

allt kanske inte är svart eller vitt ;)

De huskatten jag (min ex-sambo) hade förr var också hejdlöst fet om man inte var jättesträng. Han hade tillgång till mycket skog att springa i, men hans "motionsrunda" gick ut på att tigga mat hos alla grannar på gatan och sedan gå hem och äta sin egen...

Mina innekatter (på hemska 55 kvm) har inga som helst viktproblem, tvärtom, både vet och domare har svårt att tro mig när jag säger att fjortonåringen är just fjorton och inte sju...

enl nyss utkomna rapporter beror västvärldens fetma inte på maten utan på bristen på motion.

om du lärde dig att ta kritik och reflektera över dina val skulle du inte behöva bli otrevlig mot alla som inte följer din linje.

Enligt experter på KATT (som vi ju pratar pratar om nu) satt fetmaepidemin hos katt igång i samband med att fri tillgång på mat blev på modet. Sedan blir ju även utekatter feta så det måste beror på flera faktorer, inte bara motion vilket är din tes.

Jag tvivlar på att Reykurs katter saknar motion faktiskt, jag vet vad det är för ras hon har och de är hyperaktiva (har ett gäng likadana så jag vet).

Jag har aldrig påpekat att det inte finns tjocka innekatter. Jag har däremot hävdat att en väl aktiverad välmående innekatt som får rätt mängd mat sällan blir fet.
Frenesin ligger hos dig, och din åsikt att alla innekatter är feta, oaktiverade och olyckliga.

attans det är inte då jag är där :( annars hade det ju nästan varit kul att prova ställa ut min hane, han är ju någon typ av champinjon redan (europa? finns det något som heter så?) så då hade han ju kunnat lära mig hur det går till :D

Den utställningen är full sedan länge tillbaka, men slå en kik på SVERAKs utställningskalender så hittar du säkert någon som passar! Det är skitkul att ställa :D

hmm, ja, jag var biten ett tag med råttorna, men sen tröttnade jag och slutade, dock blev jag utbrännd ett halvår senare så jag misstänker att lusten hänger ihop med det, för nu börjar jag bli sugen igen. :) Synd jag inte är där, det hade varit kul att åka och kolla, men nu blir det råttutställning i skåne istället och sånna får jag ju inte klämma på hemma så det blir kul det med. Annars hade jag visserligen gärna klämt på din padda också, han är så snygg

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·
Övr. Katt Jag har haft mina två (inne)katter i 8 år nu (hankatten har jag haft i 13 år) och under hela den här tiden har de haft fri tillgång på...
Svar
1
· Visningar
735
Senast: Lillemim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama