Han är jättehalt!! Hovböld??

Centaur

Trådstartare
Arrow är halt - väldigt halt... Kan knapt stödja på vänster fram... :(

Red inte i går, jobbade hela dagen, men tyckte han gick aningens konstigt då jag tog in honom från hagen i går kväll. Dock inte så mkt att jag belv orolig. Men i dag när jag skulle göra honom i ordning för en ridtur så kom han sig nästan inte ur sin box. Ville absolut inte lägga vikt på vänster framben. Jag tog ut honom på stallgången och kände igenom senor och leder, men hittade ingen svullnader eller värme, iaf inte så mkt att han skulle blivit 4-5 gradig halt... :crazy: Gick ut med honom för att se lite bättre hur han rörde sig, och det var Inte kul, han stapplade fram och såg ut som om han skulle gå omkull.. Så vi gick in i boxen igen och ringde veterinären...

Veterinären kunne inte hitta något annat än att han var väldigt öm i hoven, särskilt i tån - utsidan - undersidan. Han misstänkte hovböld och började skära.. :crazy: Han skar tills det kom blod - och mer blod. :cry: Någon böld hittade han dock inte, men gjorde ett hål ändå. Min stackars Arrow, han var så drogad att han nästan inte kunne stå (precis innan vet. satte första sprutan, så började dom j**la ungarna köra med sina mopeder så Arrow blev helt panikslagen... Och då funkade det inte som det skulle, så han fick ännu en spruta...), men ändå så var det tydligt att det gjorde ont när veterinären skar.

Så nu står han i sin box med bandage på hoven... Har suttitmed honom i timmar, ville int lämna honom innan han var lite piggare. Jag hoppas verkligen att han blir bättre nu, annars har han gått igenom allt det här för ingenting. Vet. är inte särskilt hästkunnig, så jag litar tyvärr inte på att han har gjort rätt... :(

Vad tror ni? Låter det som en hovböld?? Och brukar man skära upp även om man inte hittar något var eller en skada i hoven? :confused:

Tycker det låter som hovböld/sömstick..När min häst hadde böld karvade vet först men hittade inte på den..så vet rekomenderade att ta ut hovslagaren i stället..Distriktarn brukar inte vara en höjdare på hovar :crazy:

Ja, tänkte ringa min hovis och fråga vad hon tycker och om hon kan komma och kolla på honom. Så det är vanligt att dom blir såhär halta av det? Sömstick är det nog inte, är flera veckor sen han skoddes.
Han ska äta antibiotka i minimum tre dagar...

Min stog på tre ben med feber..stod inte på sitt bakben alls och han hadde en rejäl böld som satt djupt..Vet karvade och karvade men hitta den inte..så vi kom överns om att ringa ut hovslagaren som inte blev så glad då han satt på pass mitt i älgjakten men han kom ut ändå..Vet blev tvungen att åka så han han åka innan hovis kom..så under verkadent efter bölden stod jag med en telefon med vet i ena näven och en med ATG,s hovslagare i andra..medan hovis karvade :p..När hovis väl fann bölden såfullkommligt rann det ut mörkbrunsörja som stank f*n..så han skoddes med sula och bommull i hålet. jag fick hälla i jodsprit under sulan två ggr dag i ett bar dagar sen kom hovis ut och tog bort bommullen sedan fortsätta med joddsprit...o.s.v
Läkte ut fint utan penicillin :) Kan säga att hästen var ohalt när vi fått hål på bölden.

Låter ju som det kan vara en hovböld eftersom det inte kom akut, annars hade det kunnat varit aktuellt med röntgen av hoven. Pållan kom nämligen in en dag kraftigt halt på ena benet. Vet. visste inte vad det var och hovis rekommenderade röntgen, så ett par dagar senare åkte vi in och det visade sig att hon fått en spricka i hovbenet! :eek: Den satt i "trakten" och var nästan helt genomgående, men som tur var hade det inte blivit en fraktur utan vi klarade oss igenom en längre tids konvalecens och med PG-beslag.

Arrow är iaf Inte ohalt, han har svårt att stå på benet öht... Har varit uppe två ggr nu i kväll, och han är ledsen och har ont.... :(

Har ringt hovis, hun skulle komma i morgon. Hon trodde att det kanske var en krossning eftersom han redan hade så tunna sulor... I såna fall har vet.s lilla "operation" gjort ont MKT värre, han har karvat så sulorna är ändå tunnare och dessutom gjort ett stort hål med allt vad det innebär av smärta och infektionsrisk... Är så ledsen och trött nu.... Gör så ont att se sin lille älskling må så dåligt... :cry:

Det borde ju vara en hovböld. Men kan inte din hovis åka ut och kolla i stället, hovslagarna som är i stallet kan då mkt mer om hovar än veterinärerna häromkring.

I dag var han lite bättre.. Hovis har varit här, jag hade precis bytt omslag då hon kom, så vi tog inte bort det, men från vad jag förklarade och vad hon kunne se, så trodde hon INTE att det var någon böld, utan helt enkelt en blödning/ömhet i hoven efter att han tråckat på en sten med sina redan tunna sulor.... Dvs att det var helt onödigt att öppna, det har bara gjort ont värre.... :crazy: Så nu står han med et hål i hoven och ännu tunnare sulor och måste äta penicillin i tre dagar för att vet. gjorde fel... Jättekul..... :(

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 310
Senast: Lejd
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 303
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar