Hämta kaniner =)

A

always_TsT

ååå längtar.. På Lörda ska jag åka och hämta två Dvärgvädurs Löwen :love: antingen blir det två ungar, eller en unge och en mamma=) Ska lägga in bilder på dem när jag hämtat dem :love:

Sv: Hämta kaniner =)

Du menar Lejonhuvad Dvv;) Löwen heter det i Tyskland, inte i Sverige.
Grattis! Du vet att du inte bör ha dem ihop även om de är mor o dotter eller kullsyskon. Speciellt inte om du ska ställa ut dem.
Lycka till med dina kaniner.

Varför ska man inte ha kaninerna ihop?

Många, bla jag, har min kaniner tillsammans (kullsyskon). Funkar hur bra som helst.

Har man utställningskaniner ihop så kan de orsaka vita hår på varandra. Har man någonsin sett kaniner som blivit bitna i könsdelarna så undviker man att ha dem i hop.
Vår angora hona har gått med sin mamma och blivit rej'ält biten där. Tveksamt om hon kan paras. Den som är lägst i rang brukar inte få ett så roligt liv alla gånger. Kaniner är inga flockdjur. Varför påtvinga dem ett sällskap i en liten bur?

Vi har djur som inte avlas på, i en stor rastgård. Där har de möjlighet att komma undan om de vill. Egna hus och flera matskålar.

Jag tror de där är så himla individuellt, om kaninerna funkar ihop eller inte.
Hästar är ju flockdjur, men alla kommer ju inte överens för det. Och märker man att det inte fungerar måste man ju skilja på djuren, oavsett art.

Okej, då förstår jag. Nåja, mina är inga utställnings- eller avelskaniner iallafall, bara kel. De har bott tillsammans i hela sitt liv (9-10 månader) och hittils har de inte bråkat alls, de är jättebra vänner. Jag har väl kanske tur då att de passar så bra ihop. :)

Jag tror de där är så himla individuellt, om kaninerna funkar ihop eller inte.
Hästar är ju flockdjur, men alla kommer ju inte överens för det. Och märker man att det inte fungerar måste man ju skilja på djuren, oavsett art.
Risken är alldeles för stor att de blir osams när du inte är hemma för att jag skulle våga ha dem ihop. Burarna brevid varandra och möjligen ihop under uppsikt i en rasthage el fria inomhus skulle jag kunna tänka mig. Men vi har så olika erfarenheter.

Jag har nog helt enkelt haft tur, är ju bara inne på mina första kaniner. Har dem bara instängda i buren på nätterna, annars får de vara i lösa i köket när jag är i skolan/stallet/krogen whatever, samt skutta runt i hela lägenheten när jag är hemma. Hade det inte funkat vet jag inte hur jag hade löst det...

Du menar Lejonhuvad Dvv;) Löwen heter det i Tyskland, inte i Sverige.
Grattis! Du vet att du inte bör ha dem ihop även om de är mor o dotter eller kullsyskon. Speciellt inte om du ska ställa ut dem.
Lycka till med dina kaniner.

Jo det heter Dvärgvädurs Löwen, resen finns i sverige och är godkänd...Och man kan ha 2 ungar ihop, det går jätte bra. har haft det flera gånger..

Har man utställningskaniner ihop så kan de orsaka vita hår på varandra. Har man någonsin sett kaniner som blivit bitna i könsdelarna så undviker man att ha dem i hop.
Vår angora hona har gått med sin mamma och blivit rej'ält biten där. Tveksamt om hon kan paras. Den som är lägst i rang brukar inte få ett så roligt liv alla gånger. Kaniner är inga flockdjur. Varför påtvinga dem ett sällskap i en liten bur?

Vi har djur som inte avlas på, i en stor rastgård. Där har de möjlighet att komma undan om de vill. Egna hus och flera matskålar.

men jag ska inte heller ha dem i en liten bur. de får en stor lada för sig själva!!

Jo det heter Dvärgvädurs Löwen, resen finns i sverige och är godkänd...Och man kan ha 2 ungar ihop, det går jätte bra. har haft det flera gånger..

Rasen heter Dvärgvädur lejonhuvad enl Nordisk standard. Löwen heter det i Tyskland. Jag vet att den är godkänd i Sverige ;)

Även om det kan gå bra att ha 2 ungar i samma bur så är det inte att rekommendera om man i framtiden vill ställa el använda dem till avel då de kan orsaka varandra div skador.

Grattis till dina kaniner som får en hel lada att bo i :laugh: Där går det säkert bra att ha kaninerna lösa i hop. Värre med dem som sätter sina kaniner tillsammans i små burar. :( I ladan kommer de ifrån varandran om de vill.

Rasen heter Dvärgvädur lejonhuvad enl Nordisk standard. Löwen heter det i Tyskland. Jag vet att den är godkänd i Sverige ;)

Även om det kan gå bra att ha 2 ungar i samma bur så är det inte att rekommendera om man i framtiden vill ställa el använda dem till avel då de kan orsaka varandra div skador.

Grattis till dina kaniner som får en hel lada att bo i :laugh: Där går det säkert bra att ha kaninerna lösa i hop. Värre med dem som sätter sina kaniner tillsammans i små burar. :( I ladan kommer de ifrån varandran om de vill.

aaa jag håller med om att de är synd om de som går i små burar. men det är en stor skillland på lejonhuvad kanin och Löwen, löwen har mkt mkt mer päls ju!

Löwen och Lejonhuvad är exakt samma ras, och har samma slags päls. Löwen heter det på tyska och Lejonhuvad på svenska inte svårare än så.
Om det är så att de kaniner du ska hämta har väldigt mycket mera päls så är det troligtvis så att de är Teddy Dvärgvädurar :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 027
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 981
Senast: fixi
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar