Hämta häst i skåne

Piamaria

Trådstartare
Ska köra hem min nya häst! Dyrbar last! Är så velig! Ska jag ta mitt nya stora Umesläp, en B60 eller åker hästen bättre i en B kortslastbil?? Den senare får jag hyra för rätt många tusenlappar. Transportör blir det inte tal om då resan blir 11 timmar lång pga omvägar runt Göteborg. Hästen ska åka 55 mil. Vi stannar på halva vägen och lastar ur på en ridanläggning. Råd mig!!
 
Sv: Hämta häst i skåne

I o f s åker hästen möjligen bättre i lastbil, men å andra sidan verkar du inte behöva sätta igång hästen direkt den kommer hem, och du har ju också planerat en urlastning på vägen. Kör när det är svalt, stanna och erbjud vatten (längre rast så hästen hinner varva ner), jag hade tagit transporten.

Tänk på alla travhästar som åker runt i släp långa sträckor och sedan presterar tufft vid framkomsten. Ladda med vätska och kör naken häst så inget börjar värma och klia. Ge elektrolyter vid framkomsten.
 
Sv: Hämta häst i skåne

Ja, hästarna åker bra i lastbil men det är väldigt tyst och stadigt i mitt släp också! Jag har åkt i det själv och det är förvånansvärt tyst! Jag tänker mer på säkerheten men det är ju inget som säger att man måste bli påkörd för att man kör långt, det kan ju lika gärna hända på halvmilen till träningen! Kanske ska spara mina tusenlappar.....!!
 
Sv: Hämta häst i skåne

Jag har hämtat mina själv sista gången, med släp. Kör lugnt, stannar för en längre matpaus. Alla var fräscha vid ankomst.

(Göteborg-Gränna-Tierp, Gotland-Knivsta och Jämjö-Tierp är de senaste resorna).

Mina första mara från Gbg åkte lastbil. Tog fjorton h och hon var inte så pigg när de kom fram.
 
Sv: Hämta häst i skåne

Skicka med lastbil är relativt billigt om man räknar på vad det kostar med bensin. Hästarna åker bra och säkert. Har skickat med lastbil en gång och kommer definitivt göra det igen om hästen ska långt.
 
Sv: Hämta häst i skåne

Har du ett bra släp finns ingen som helst anledning att hyra b-kortsbil.
SÅ stor skillnad är det inte för hästen.

Och ni som rekommenderar lastbil, tänker ni inte alls på att det är rätt stor risk för diverse smittor?
 
Sv: Hämta häst i skåne

Sånna långa resor har jag åkt flera gånger utan problem. Fagersta-Wången (ca 60mil) .. Jag lastar aldrig ur eller övernattar. Däremot stannar vi längre stunder då och då, så att hästarna får vila. Vi passar på att ge dom lunch hö samtidigt som vi själva äter och när transporten är still (för att undvika att höt "virvlas runt"). Många dricker dåligt under transporterna även om vi erbjuder, därför får hästarna betfor-vatten/soppa, (lite betfor och mycket vatten) plus salt i. (Självklart erbjuds dem vatten också under resan)
På benen har vi inte transportskydd, utan lindar benen med padd och linda, för att ge lite extra stöd.
Alla hästar har mått bra och sett fräscha ut efter transport :)
 
Sv: Hämta häst i skåne

Jag hade tagit transporten, Umedläparna ligger bra på vägen och har bra ventilation. Alternativ nr 2 hade varit att skicka hästen, själv hade jag tur och fick skicka gästen med en travtränares b- kortslastbil och kunde hämta upp den bara 13 mil från hemmet.
 
Sv: Hämta häst i skåne

Du kan hålla en högre hastighet på motorvägen med b-korts lastbil och på så sätt kortas resan ned avsevärt.
Men du sitter och åker kanske skönare i en bra bil.
 
Sv: Hämta häst i skåne

Vi körde hem min häst dryga 40 mil i släp. Han hade aldrig åkt släp innan men stod som ett ljus och var inte det minsta påverkad när vi kom fram. Enhästars med bra ventilation.
 
Sv: Hämta häst i skåne

Jag har också kört 60 mil med kärra, ena gången en unghäst som aldrig åkt transport innan och de mådde fint när de kom fram men för min egen skull skickar jag hellre med lastbil.
 
Sv: Hämta häst i skåne

Imorgon tar jag med welsh coben och åker 2*30 mil för att gå kurs. Förväntar mig inga problem :)
 
Sv: Hämta häst i skåne

Jag hade tagit släpet. Min dåvarande häst som fick åka en hel del stod bra i släp på längre sträckor, men dom gånger vi åkte rätt så långt så lät jag en transportfirma med hästlastbil köra honom men då handlade det om 140 mil. Från södra Sverige till norra med uppstallning några timmar på box efter halva vägen.
 
Sv: Hämta häst i skåne

Jag köpte nyligen en häst i Skåne. Den fick åka med en transportör som har en liten lastbil till Stockholm. Det gick på 8 timmar och var inte så mycket dyrare än de stora firmorna som ju ofta plockar upp hästar på många ställen så det tar tid. Sen hämtade jag själv i Stockholm för sista delen av transporten efter ett par dags vila för hästen hos en kompis. Det fungerade bra.

Annars har jag kört hästar Skåne-Stocholm med släp, det har varit helt ok det också. Fast det blir nog inte billigare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har ovetandes lyckats köpa en häst som hoppar över bommen på transporten. Det har hänt vid två av två tillfällen vi kört henne, dels...
2
Svar
37
· Visningar
7 437
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Jag ska inom en vecka åka och hämta hem 2 nya familjemedlemmar.. Det är två halvblod som ska flytta hem till mig. Nu till min fråga...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 351
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp