Hamstrarna var visst en tjej och en kille

J

Jangvik

Vi köpte ju hamstrar för kanske en månad sedan. Två hanar. Trodde vi och affären i alla fall :)

Nu när vi vaknade så hade de tydligen fått 6 små rosa korvar till barn.

Vad gör man nu? Mamman springer som en skållad bäver och gömmer ungarna och pappan har mest panik.. Pappan verkar vara snäll/skita i ungarna men skall vi ha honom någon annan stans?

Mat?

Ge oss alla tips ni kan :)

Är det någon som vill ha en hamster så är det föresten bara att säga till. Vi bor i Göteborg. En hamster som tack för ett tips eller nåt :D

Päronen till de små:
http://img20.imageshack.us/my.php?loc=img20&image=hamstrar.jpg

21 dagar går dom som var det 30 dagar sedan du köpte dom så är det en kille och en tjej och zoo affären är värdelös i sin hantering av djur :mad:
Jag kan se skillnad när dom är 3 månader med undantag för robbar som jag först vid 8 veckor är 100% men har bara haft fel en gång och då varit delade sedan dom var 4 veckor.
Pung syns på vitervit vid 3 veckors ålder.
Pappan kommer inte att ha ihjäl ungarna men kommer att para honan igen.

Börja med att sära på hona och hanne.
Ni kan om ni får hannar låta pojkarna bo med pappa och skicka med pappa när ni säljer dom små med en hanne.
Mat...ingen havregryn då magen kan svullna på dom :crazy:
När dom är 4 dagar kan ni börja finhacka äpplen, morötter mm och hälla över boet.
När dom börjar krypa omkring (runt 10-14 dagar) så kan ni sätta in ett fat med välling, gröt mm åt dom.
Vid den tiden äter dom det dom vuxna äter även om dom fortfarande diar.
Vid 8 dagar kan man se skillnad på pojkar och flickor.
Vänder man dom och tittar på magen har pojkar bara två svarta pirckar långt ner på magen, flickor har två rader med flera prickar (8-10 stycken...minns inte antalet längre)
Dessa kommer inte att synas senare då det blir päls där men vet du hur många pojkar och fickor det är så blir det lättare när du skall könsbestämma dom.
Vid 3 veckor kan man se pungen på pojkarna.
Lägg hamstern med magen upp i handen lite sluttanden med huvudet som högsta punkt och lägg fingret på magen och tryck lätt och flytta samtidigt fingret ner över buken så brukar kulorna ploppa in i pungen.
Dom kan nämligen i vissa lägen flytta sig in åt magen.
Honan har närmare mellan urinrör och anus än pojkar och det ser en smula annorlunda ut.
4 veckor särar du på pojkar och flickor.
Normalt brukar pojkar vara lite senare med könsmognaden men det finns brådmogna sådana som kan se till att få både systrar och mamma dräcktiga.

När jag köpte hamster för ett antal år sedan så tog det 4 dagar så hade jag helt plötsligt 10 hamstrar!!! :eek:

Tyckte det pipde i hennes lilla terracottakruka till hus och lyfte försiktigt och ut välde det ett helt gäng med små äckliga rosa "maskar"! :D

Så det blev till att byta till en större lya och ungarna blev grymt söta när de började krypa omkring och hade fått päls! Bäbisarna fick komma tillbaka till Zooaffären i utbyte mot en massa hamstermat.

du kan säkerligen lämna dom till djuraffären. dels brukar affärerna ta emot av privatpersoner, dels var det ju deras "fel". du får t o m betalt. :D

Du ska definitivt upplysa djuraffären om
detta. Fick du skriftliga skötselråd när
du köpte dem? Om inte så är det ytterligare
en sak att klaga på.

Jag orkar inte klaga. Det var ett oavsiktligt misstag så varför klaga och hålla på. Blir ju bara otrevligt :) Shit happends..

Nä, klaga blir det inget med. Vi får lämna tillbaka dem när de blir lite större. Just nu är de fräcka, rosa och rätt söta i sin äcklighet :D

var själv med om samma sak....
han på zoo affären hade könsbestämt o allt jag ville ha två honor :(
jag ville lämna tillbaka hanen och ungarna,eftersom det var han o inte jag som gjort fel,men det fick jag inte :mad:
mvh/Arabizar

Dessa oavsiktliga misstag gör djuraffärer hela tiden. Det är väl bättre att upplysa dem om deras okunnighet för djurens skull. :mad:

tycker absolut att du ska gå tillbaka till djuraffären!
oavsett om du ska behålla hamstrarna kan hona+hane inte gå ihop, eftersom det medför onödigt stor belastning på honan som kommer att gå dräktig hela tiden.

hmm nu har vi lite problem med hur vi ska göra! Ska vi behålla mamman eller pappan till bäbisarna? Och ska de isof få sällskap av någon av bebisarna? Eller ska vi köpa en bur till å spara både mamma och pappa + ev någon unge som sällskap? Blir lite jobbigt med en bur till dock! usch detta är riktigt jobbigt! Vill ju varken ge bort "Snutt" eller "Plutt"! Och vill verkligen inte att de ifall vi nu båste lämmna bort någon ska bli misskötta eller i värsta fall orm-krubb!
Hjälp någon?!!
/Matte till hamsterpluttarna

Eftersom du tycker det blir jobbigt med en bur till så tycker jag inte ni skall spara både mamman och pappan iallafall. :smirk:

Har ni berättat åt djuraffären om deras "misstag" än?

du kan ju alltid göra ett försök genom att sätta ut en annons på blocket.se eller något sådant..Synd att du inte hade guldhamstrar för då hade jag gärna tagit en.
:bump:
//BladluZ

Det hände ungefär samma sak hos oss. Vi köpte två marsvinspojkar i februari. I onsdags nedkom Rufus med 3 underbara ungar... :smirk:
När "han" började anta formen av en handboll vände jag uppochned på "honom" och såg att det var en tjej. Så vi har varit medvetna om att det skulle komma tillökning sedan några veckor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka