hamsterkorsning?

C

CorallaLover

hej!

ja du läste rätt!
undrar bara om jag är ensam om att ha en häst(hamsterkorsning?) som behöver haklapp när hon äter kraftfoder? hon är så gluppsk att hon kastar i sej maten! så mkt mat att det inte får plats i hennes väl uttänjda kinder.utan hon bara häller ut allt igen. varje dag äter hon som om hon inte sett mat på 14 dar! ändå får dom kraftfoder 2 gånger om dagen och hö 3 gånger. det är först nu som hon börjat äta sitt kraftfoder lite saktare. (pga att hon äter alger(hon är bronkithäst) och det tkr hon är HEMSKT ÄCKLIGT) så hon tar en tugga, tuggar försiktigt och kollar på mej som att "men härregud! ska jag värkligen äta detta!?" hon är förövrigt en rätt seg dam att rida. Connemara sto på 14 år. nån som vet varför hon kastar i sej maten så? eller är hon bara hemskt matglad kanske? nån mer som har en sådan häst med enormt fullproppade kinder som jag? :) funderar ibland seriöst på om hon är hamsterkorsning xD HAHA

skriv och berätta om era hästars konstiga matvanor! och hör gärna av dej till mej om du har en hamsterkorsning!

Sv: hamsterkorsning?

varför vill ingen svara? :cry: kanske för att jag är ensam om att ha en hamsterhäst..:o

Haha, hamsterkorsning, vad gulligt...
Vi har en häst som piper sig hes innan han får sin krafft, och sedan när han fått den i krubban kör han ner hela huvet HÅRT och skjutsar ut nästan allt =) Sedan står han och mofflar i sig med ena frambenet upplyft och vevar med det och är till sig :p

Har en liten dam som absolut inte låtsas som att hon ser att jag kommer med kraft till henne, hon står i gnagersönder saltstenen (Som ligger utsprid i hela boxen dagen efter.) & såfort jag vänder mig om när jag ahr gett fodret så gör hon en "bakdeslvänning" & börjar pipa med munne ful av mat :/ en tugga & kasta sig runt, så håller hon på tills maten är slut.

härligt att jag inte är ensam!
vet bara inte vad jag ska göra! xD hon häller ju mer än hälften utanför när hon gör så. och hon måste få i sej sina alger. så tillfälligt så lägger vi en plastsäck över hennes boxdörr!:idea: sen står hon och äter från den :d asbra träning ju! hon ä rinte rädd för blå plastsäckar iallafall (H)

det brukar bli bättre om de äter hö innen man ger kraftfodret så de inte är lika hungriga. Sätt spillkant på krubban.

Min systers ena häst kastade också i sig maten och dom fick tipset att lägga några lagom stora väl rundade stenar i krubban så att hästen åt saktare. Det funkade. Det är ju inte bra om dom äter för fort och om hälften åker utanför så får dom ju inte i sig tex alger som i ditt fall. Du kan ju prova:idea:

Mitt fullblod är likadan! Kastar sej på kraftfodret och tar een jättestor tugga, vänder sen på huvet när han tuggar och låter hälften ramla ut igen!:eek: Nästa vid samma tugga...
Vet inte vad jag ska göra, det är ju ett himla slöseri m foder+ att det är omöjligt att beräkna hur mycket han ska ha. Ska man ge han m "marginal" dvs mer än han ska ha egentligen?
Kan tillägga att han inte har några problem m tänderna, besöker hästtandläkare 2ggr/år och har fri tillgång på grovfoder dygnet runt.
Har spillkant på krubban men det hjälper ju inte när han vrider på huvudet och spiller ut fodret. Känns taskigt att fixera huvudet med..:crazy:

Jag har varit ägare till en hamster. Hon var tvungen att fylla munnen, luta sig så långt ut i stallgången hon kunde så att så många hästar som möjligt kunde se hur hon smaskade i sig sin mat. Om någon dum valack råkade glo för mycket på henne så pep hon och slog bakut.
Hon tuggade med lite halvöppen mun (så att de andra skulle se det gotta som hon hade), med den påföljden att hälften fick sopas upp och hällas tillbaka i krubban av den rappa "hotellpersonalen".
Jag har fortfarande kvar den lilla sopborsten med tillhörande skyffel som var ett nödvändigt verktyg vid ägande av denna häst.
Har funderat på att skicka den till hennes nya matte i julklapp:idea:

Jag har också haft en sådan häst, och det blev väl något bättre med vettigare utfodringsrutiner... :idea: (= Mera hö totalt och högivan ges före kraftfodret.)

Det känns inte bra att se hästarna stressa så vid utfodringarna, jag ser inget gulligt eller så i att ha en "hamsterhäst"...:(

hej!

ja du läste rätt!
undrar bara om jag är ensam om att ha en häst(hamsterkorsning?) som behöver haklapp när hon äter kraftfoder? hon är så gluppsk att hon kastar i sej maten! så mkt mat att det inte får plats i hennes väl uttänjda kinder.utan hon bara häller ut allt igen. varje dag äter hon som om hon inte sett mat på 14 dar! ändå får dom kraftfoder 2 gånger om dagen och hö 3 gånger. det är först nu som hon börjat äta sitt kraftfoder lite saktare. (pga att hon äter alger(hon är bronkithäst) och det tkr hon är HEMSKT ÄCKLIGT) så hon tar en tugga, tuggar försiktigt och kollar på mej som att "men härregud! ska jag värkligen äta detta!?" hon är förövrigt en rätt seg dam att rida. Connemara sto på 14 år. nån som vet varför hon kastar i sej maten så? eller är hon bara hemskt matglad kanske? nån mer som har en sådan häst med enormt fullproppade kinder som jag? :) funderar ibland seriöst på om hon är hamsterkorsning xD HAHA

skriv och berätta om era hästars konstiga matvanor! och hör gärna av dej till mej om du har en hamsterkorsning!

Om du tycker att det är ett problem och är orolig att fodret sätter sej i strupen kan det hjälpa att lägga några stora stenar i krubban. Då tvingar ju hästen pill runt som och får i sej maten lite långsammare!

Jag har oxå en väldigt glupsk häst som dessutom tugar med munnen öppen. Hon får uppblött luzern så alla boxväggar är sprutlackerade med grönt slem efter varje fodring. :p :angel:

Ja, hon står och hänger ut huvvet långt ut i stallgången och dregglar ut asmycket. och det hjälper inte om hon äter höet före..hon är bara så enormt matglad! men det är ju just det där med Algerna jag tänker på.. men jag får väl fortsätta med min plastsäck på boxkanten :P det funkar iallafall bra :D jo jag har hört det dära med stenaR! så nu ska jag prova :) Hoppas det går bra!

PS. hon stressar inte när hon äter, har ingen som helst tidspress. men hon kan vara rädd för att någon annan ska ta maten för henne? men hon var värre när hon kom till mej. så hon har bättrat sej litegrann.

Liknande trådar

A
Hästvård Onsdagen den 12 jan var veterinären ute och raspade min ponnys tänder. På fredagen den 14 slutade han äta. Vi försökte allt möjligt...
Svar
14
· Visningar
2 228
Senast: TantEster
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka