Gilette

Trådstartare
Funderar på att köpa en hamster, ngn som vill berätta lite om hur det är att ha en hamster. De är inte särskilt aktiva va?

Sv: Hamster??

Jo visst är de aktiva! Dock oftast nattetid eftersom de är nattdjur/nattaktiva. :)

De kryper ihop i huset och sover större delen av dagen och kommer fram på kvällen. Då är de sedan vakna hela natten och springer i hjulet, klättrar, gnager, samlar mat, boar och vad de nu har plats att göra i buren.

Det går ju att väcka dem på dagarna också såklart, om man vill gosa lite med dem och ha dem lösa osv. Det är viktigt att de får komma ut ur buren och springa runt lösa. Man kan ju t.ex. också göra labyrinter och andra banor och låta dem springa i. Det brukar vara mycket uppskattat och bara fantasin sätter stopp!

De kan bli väldigt tama och är roliga att se på. Riktigt trevliga djur tycker jag. :) När det gäller guldhamster (hur det är med dvärghamster vet jag inte) sägs det ju dock att det bara går att ha ett djur.

Här är en länk som tar upp det mesta om hur det är att ha hamster och vad hamstrar behöver: Hamsterhörnan

Jag hade en dvärghamsterkille, han kom alltid fram och hälsade och ville komma ut och leka om man hade varit borta. Alltså även på dagen, de anpassar sig rätt bra, de är ju sällskapliga :D . Då tog jag in handen i buren så hoppade han upp och sedan fick han komma ut. (han kissade eller bajsade aldrig när jag hade honom utanför buren)
Då fick han springa i soffan, sängen på golvet mm. när han ville in igen eller kolla läget kom han tillbaka och satte sig i handen igen :love: . Han gick aldrig så jättelångt bort fort så det var lätt att hålla koll så att han inte ramlade eller skadade sig.
Dock tycker jag det var svårt att klappa en så liten :D. Man tror de ska gå sönder men han gillade att kela, men kunde inte sitta still mer än någon sekund åt gången. Full fart och väldigt aktiv för det mesta.

Annars om han ville ut eller ville ha uppmärksamhet så visade han alltid detta.
Han brukade gå armgång i burtaket :p så roligt att se på. Och busa runt med lite allt möjligt.

I början bet han lite i fingrarna men inte hårt så att det gjorde ont, sedan efter någon vecka så gjorde han aldrig det mer :) .

Superbra husdjur, världens billigaste? Äter pyttelite och allt möjligt.
Väligt söta är de också.
Fast dvärghamstrar ska helst få leva tillsammans med någon kompis.

Men jag har aldrig skaffat någon ny efter att han dog. Blev så ledsen, man har ju precis börjat vänja sig vid att han är där och så himla mysig och tam, och då dör han.. :cry: Önskar de levde längre. Då skulle jag absolut ha köpt en ny.. men nu känns det inte som jag vill det för jag saknar den så mycket sedan.

Nu blir jag ledsen när jag tänker på honom :( .

Folk brukar inte tro att hamstrar kan vara så roliga som husdjur och tama men han var ju det. Och ja jag är vuxen..

Jo kom på. Tror att det är viktigt att man kollar att den har ett bra bett när man köper den så att den inte får problem med tänderna de växer ju. Annars får man klippa dem hela tiden. Min hade aldrig några problem med det.
Och tänka på att inte ge dem saker de kan stoppa i munnen som kan bli vassa eller mat som kan fastna kolaaktigt och sådant som kan klumpa ihop sig så de inte får ut de sedan.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft sammanlagt 4 hamstrar och de är mysiga djur :) Saknar dem faktiskt lite ibland!! Tyvärr har jag inte haft någon tur med mina hamstrar :crazy: Köpte först en hamter men ville efter ett tag ha en till. De på djuraffären sa att det gick oftast bra att släppa ihop två hamstar så vi prövade. Men det gick verkligen inte, den första jagade bara omkring henne och det slutade med att hon rymde ur buren flera gånger. Så vi delade på dem. Men kort därpå märkte vi att den nya hamstern inte verkade va som hon skulle, hon hade antagligen något fel i hjärnan och dog stax därpå.. :crazy: Köpte då i stället två hamstersystrar, och de funkade bra ihop :) Bara småbråkade med varandra ibland, men så helt plötligt en kväll hittade jag den ena av dem ihäl biten av den andra. Snacka om att jag blev ledsen! Så du hade jag bara två hamstrar igen för jag hade fortfarande den första kvar också. När hon var ungefär två år fick hon en stor tumör på mage, jätteläskigt.
Så till slut fanns bara en kvar och med henne är det ingen som vet vad som hände... :confused: Men en dag fanns hon helt änkelt inte i buren, och vi är nästan 100 % säkra på att ur den buren hade hon inte kunnat rymma. Det enda jag vet är att en kompis som var väldigt avendssjuk på mig eftersom jag hade hamster var där innan och jag lämnade henne en liten stund ensamn i mitt rum när jag åt.. inte kan väl hon ha gjort något? :confused: jaja, det var länge sen nu och jag lär aldrig få veta vad som hände :crazy: Hoppas du får mer tur med dina hamstrar!! :)

Sandraaa skrev:
Jag har haft sammanlagt 4 hamstrar och de är mysiga djur :) Saknar dem faktiskt lite ibland!! Tyvärr har jag inte haft någon tur med mina hamstrar :crazy: Köpte först en hamter men ville efter ett tag ha en till. De på djuraffären sa att det gick oftast bra att släppa ihop två hamstar så vi prövade. Men det gick verkligen inte, den första jagade bara omkring henne och det slutade med att hon rymde ur buren flera gånger. Så vi delade på dem. Men kort därpå märkte vi att den nya hamstern inte verkade va som hon skulle, hon hade antagligen något fel i hjärnan och dog stax därpå.. :crazy: Köpte då i stället två hamstersystrar, och de funkade bra ihop :) Bara småbråkade med varandra ibland, men så helt plötligt en kväll hittade jag den ena av dem ihäl biten av den andra. Snacka om att jag blev ledsen! Så du hade jag bara två hamstrar igen för jag hade fortfarande den första kvar också. När hon var ungefär två år fick hon en stor tumör på mage, jätteläskigt.
Så till slut fanns bara en kvar och med henne är det ingen som vet vad som hände... :confused: Men en dag fanns hon helt änkelt inte i buren, och vi är nästan 100 % säkra på att ur den buren hade hon inte kunnat rymma. Det enda jag vet är att en kompis som var väldigt avendssjuk på mig eftersom jag hade hamster var där innan och jag lämnade henne en liten stund ensamn i mitt rum när jag åt.. inte kan väl hon ha gjort något? :confused: jaja, det var länge sen nu och jag lär aldrig få veta vad som hände :crazy: Hoppas du får mer tur med dina hamstrar!! :)

Vad hade du för hamstrar? Guld eller dvärg?

Gilette skrev:
Funderar på att köpa en hamster, ngn som vill berätta lite om hur det är att ha en hamster. De är inte särskilt aktiva va?

Det beror vad man "gör" dem till. Hamstrar precis som många andra djur anpassar sig till efter hur Du lever. I alla fall om du pysslar mycket med den. Och sedan kul och kul. Jag anser att hamstrar är mera titta-på-djur. Och inte som t ex. kaniner, marsvin som ofta är ena riktigt trevliga keldjur. Men vissa hamstrar blir väldigt keliga av sig.

Som t ex min första gulhamster Mimmi. Hon var uppe hela dagarna när jag var hemma. När jag gick till skolan sov hon men när jag kom hem var det full rulle. Hon älskade kvällarnas timmar framför tv:n Då hon fick göra det hon älskade mest av allt nämligen kela och sova i min famn:love:

Och medans den guldhamster jag har nu inte levt ett så trevligt liv på zoobutiken där han bodde först. Inte alls vill sitta och kela. Så han är en hasmetr som hellre ser att man smeker honom lite i buren ibland och inte sitter i famnen. Men det har jag helt enkelt accepterat.

hej, jag har en sibirisk dvärghamster. Dom är helt underbara att ha som husdjur. Personligen fördrar jag dvärghamster före guldhamster pga, storlek mm.

Dvärghamstern är väldigt kelig, dom är väldigt personliga, roliga att ha och göra med. Men också väldigt lättskötta djur. Och dom är inte så krävande fast dom vill också ha massviss med kärlek.

Innan du köper en hamster tycker jag att du ska umgås med både guld och dvärg hamstar för att se vilken du gillar mest.

När du väl har köpt din hamster tycker jag att du ska låta den vänja sig ett tag vid omgivningen, innan du kan börja hantera den. Jag väntade i två dagar innan jag började hantera den. Bästa sättet att få sin hamster tam är att ta lite godis i handen och vänta tills hamstern vågar sig fram och börjar äta. Då ska du bara sitta blixt stilla och efter kanske en elller två dagar kan du försiktig sluta handen runt den i ett stadigt men snällt grepp och ta ut den ur bren och ha den i knät en stund innan du sätter ner den igen i sin bur. Den måste känna sig säker hela tiden. Hamstern måste ta första steget :) Ju mer du håller på med din hamster desto tamare och roligare blir den att ha som husdjur.

Min hamster är nu världens underbaraste, sover gärna i mitt knä, pussas och hoppar upp i min hand när jag lockar på honom :)

det enda negativa med en hamster är att dom lever så kort tid. 1 ½ - 2 år är medellivslängden för en hamster. Så man måste vara medveten om det när man köper hamstern.

Hamstern är ett underbart husdjur och hoppas att du får en rolig tid tillsammans med din hamster

Hamstern som jag hade (som hette: Marques de la Mancha) förde en massa oväsen på nätterna och lyckades rymma flera gånger. Så efter ännu ett misslyckande så lärde jag mig att smådjur inte var något för mig iaf :smirk: Det är min erfarenhet av hamstrar. Och katten försökte äta upp honom några gånger :mad:

Nä, visserligen inte. Men det hade varit lättare om den lilla gnagaren hade låtit bli att hitta vägar att rymma på så att man hade sluppit hitta en slemmig hamster på köksgolvet. Han blev dock aldrig uppäten av katten. Dog av andra anledningar :cry:

Hejhej om jag vore du skulle jag ta reda< lite om hamstrar innan ja köpte en, hamstrar (guldhamstrar) är INTE flockdjur. hamstrar från samma kull kan bo i samma bur i Ca åtta veckor, sedan biter dom ihjäl varann och den starkaste klarar sig. därför bör man ha dom i 2 olika burar. jag har haft 2 hamstrar med den jag har nu (ska ev. köpa en till) men jag har två burar

så jag låter dom bo i olika burar. nån vettig människa som kan mkt om dvärghamstrar: kan 2 - 3 bo i samma bur?

a men herregud! hur tänker du? tr or du att hamstern tänker " åå va tråkigt det är i buren, jag vill ut" eller?? hamstrar tänker inte så. det är deras instinkt så jag tkr inte du ska skylla på hamstern, utan på dje själv. dessutom hade du nog för brett galler mellan buren så han kom ut.

Har hamster. Dom är lättskötta djur, äter inte speciellt mycket och inte skiter dom heller lika mycket som tex marsvin.

Dom är vakna på natten/kvällen och sover oftast på dagen.

Har fått intryck att dom bits mindre än vanliga möss?
Rätt lätt att tämja också.

Lever däremot bara ca 3 år.

Jag skulle aldrig få för mig att köpa en hamster när det finns så trevliga djur som gerbiler! :love: Sötare än hamstrar, mer aktiva, sover under korta stunder både dag och natt, bits i regel inte och är näst intill luktfria!

Jag har vintervita dvärghamstrar och dom lever i flock. 4-5st o uppåt i samma bur. (Allså i en stor akvarium.)

Hamstrar av samma kull kan alltid leva tillsammans(hona o hona el hane o hane). Dom slåss inte.

Jag föder själv upp vintervita dvärghamstrar och jag har aldrig sett mina slåss.

Men om du däremot sätter in två främmande hamstrar av olika kullar och dom är över 12 veckor då slåss dom.

Men om man har en hamster över 12 veckor och sätter in den med en unge så accepterar dom den.

Men hur dom andra raser av dvärghamstrarna är kan jag inte svara på.

Inget av det du säger stämmer helt.
Om dom går ihop beror ofta på linjer dvs vad för stam det är bakom där temperament är en viktig faktor.
Om dom går att sätta ihop efter 12 veckor samma där det beror på linjer där med.
Jag har haft problem med vintervita (troligtvis dom flesta egentligen inte renrasiga utan campbell är inblandade mer eller mindre i dom flesta vintervita idag tyvärr) där dom börjat slåss när dom har passerat över "vuxen" gränsen fast dom inte slagits tidigare. Jag har satt ihop vuxna som inte gått ihop tidigare där det rätt snabbt blivit lugnt och dom levt med varandra utan att bråka.
Problem med vintervita kom när finska importerades och introducerades i dom svenska linjerna samt när många korsades med campbeller (dom äldre linjerna där var mindre trevliga överlag :crazy: ).

Roborovski är just så där med tillägg att dom inte demolerar allt dom hittar i sin bur och är mindre och sötare än gerbiler :angel:

dvärghamstrar kan leva ihop, men inte guldhamstrar! dom biter ihjäl varann..

Jag kan även slå ett slag för den kinesiska dvärghamstern!! Urhäftig.
Jag hade lilla Ming i nästan fyra år!

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Scata
·
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 408
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar