Hamster på vift!!!

Sofiplopp

Trådstartare
I går kväll rymde sonens båda kinesiska minihamstrar Spik och Panik. En av dem fick vi tag på rätt omgående - kelpien vallade den på vardagsrumsgolvet tills matte såg den! - men den andre är helt väck.
Jag har ställt ut mat och lite vatten här och där och hoppas att den ska komma fram, men det finns ju en miljon ställen i vår lgh där en hamster kan boa in sig och aldrig komma ut mer ... :crazy:

Nu undrar jag - har ni haft hamstrar på rymmen? Har de kommit hem igen? Kan man tex ställa ner buren på golvet och hoppas att den ska längta tillbaka till sin kompis?

Om han/hon aldrig mer kommer tillbaka - måste jag skaffa en kompis till den som är kvar? Vet inte ens könet på den (pinsamt, jag vet!) och jag vill INTE ha femtioelva hamsterbäbisar - alternativt blodigt slagsmål - i buren! :eek:
HUR tar man reda på könet på den som är kvar - syns det tydligt, eller?
Vi fick hamstrarna av en kompis barn som tröttnat, och de har bott ihop jämt, så koll har liksom inte varit aktuellt tidigare ...

F*siken - om det ändå varit en av råttorna som rymt!!!
De kommer ju på inkallning i alla fall!!!

Sv: Hamster på vift!!!

Jag skulle lägga ut ett bestämt antal frön, tex solrosfrön i varje rum (om det går för övriga djur) för då kan du räkna och se var den har ätit. Om möjligt, fäst också en liten vattenflaska, en sån med kulventil på ett sängben eller bordsben. Det hörs när hamstern smyger fram för att dricka!

Tusen tack för tipset! :bow:

Jag ska absolut testa! T v har jag ställt ner buren på golvet, med dörren öppen (den kvarvarande hamstern sover i en annan bur så länge) så får vi se om han dyker upp och klättrar in igen!

Äsch, så tråkigt med rymning! :crazy:

Ett annat trick är att ställa fram en hink (utan vatten så klart) med en "gångbräda" eller liknande upp till kanten och lägga riktigt mumsiga saker i hinken. Som en köttbit eller russin eller vad hamstern nu kan tänkas tycka om. Om hamstern skulle lockas av detta och trilla ner i hinken kommer den inte upp igen, utan ni kan bekvämt fånga upp den och återbörda den till buren.

Och skulle den INTE komma tillbaks behöver ni inte skaffa en kamrat till den som är kvar. Hamstrar trivs bra på egen hand. Det är möjligt att en ny hamster bara skulle bli "spöad" ordentligt så ni ändå måste sära på dem.

I värsta fall räcker ett längre uppehåll för att två hamstrar som samsats bra inte längre ska göra det, men så illa ska det väl inte behöva gå hoppas jag.

Håller tummarna för att den kommer tillbaks!

I värsta fall räcker ett längre uppehåll för att två hamstrar som samsats bra inte längre ska göra det, men så illa ska det väl inte behöva gå hoppas jag.

Håller tummarna för att den kommer tillbaks![/QUOTE]

hamstrar ska leva ensamna!

hamster är ett djur som trivs bäst ensam och ska inte hållas ihop heller. efter dom är 5 v skall dom skiljas och leva ensamna.

Ja, JAG vet det.

Det jag säger är bara att om man lyckats FÅ hamstrar att samsas (vilket nästan aldrig händer) så kan en sån liten "störning" som att de är från varandra kort tid leda till att de inte vill veta av varandra alls sedan även om det verkade gå bra innan.

Jag rekommenderar sannerligen ingen att ha hamstrar ihop! Det är bara dumt.
Dock har jag mött folk som har lyckats, åtminstone med Roborowski, så man kan ju inte säga att det aldrig händer.

Min hamster rymde en gång men då la vi ut mat i alla rummen och räknade på morgonen om det fattades något. Det gjorde det inte och hamstern fick vi aldrig se igen :crazy:

hamster är ett djur som trivs bäst ensam och ska inte hållas ihop heller. efter dom är 5 v skall dom skiljas och leva ensamna.

:confused: Men om nu TS har två som kommer överens, och förhoppnings även gör det efter denna utflykt. Varför ska man sära dem då? Bara för att ...

"Hamster" finns av många arter med olika ursprung och levnadssätt, både flock- och solitärlevande, så jag skulle akta mig för att bunta ihop dem så som du gjort.

"Hamster" finns av många arter med olika ursprung och levnadssätt, både flock- och solitärlevande, så jag skulle akta mig för att bunta ihop dem så som du gjort.

Fast även de sk. grupplevande dvärgarna slår ihjäl varandra rätt bra tyvärr. Ibland funkar det, men långt ifrån alltid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka