Hamster information?

H

Harmoni

Någon här inne som har hamster? Har lite frågor jag gärna vill ha svar på :P

Hona eller hane? Har hört att honor luktar väldigt mycket under brunsten?
Burströ? Fungerar det med toapellets, eller är spån det bästa? Kanske blanda 50/50?
Mat, ska man göra en egen blandning eller lita på de som finns i zooaffären är bäst?
Stämmer det att de anpassar sig efter din dygnsrytm?
Hur keliga blir dem egentligen?
Kommer troligtvis skaffa en duna bur, men vet att min kusins hamstrar älskade att klättra i gallret i taket och gnaga på plasten, samtidigt så känns gallerburar lite tråkiga?

Tacksam för svar ^_^

Sv: Hamster information?

Hona eller hane? Har hört att honor luktar väldigt mycket under brunsten?
Jag har haft både och. Tyckte båda könen var lika till sättet, annars sägs det ju att honorna kan vara grinigare. Från dvärghamsterhonorna kände jag knappt någon lukt alls under brunsten, men guldhamsterhonan luktade lite. Jag tyckte dock inte att det var ett problem.

Burströ? Fungerar det med toapellets, eller är spån det bästa? Kanske blanda 50/50?
Hade spån först men bytte till toa-lätt eftersom jag inte tålde spånet så bra. Tyckte toa-lätten funkade bra och det luktade mindre kiss om den än om spånet.

Mat, ska man göra en egen blandning eller lita på de som finns i zooaffären är bäst?
Jag använde zooaffärens (vi har en bra zooaffär, de vet vad de gör), plus att de fick lite matrester från middagen. En liten bit sallad, en liten bit okryddat kött, lite ris o.s.v.

Ja, de är ju främst nattdjur, men man kan "lära" dem (eller hur man nu ska uttrycka det) att vakna när man kommer hem på eftermiddagen. De vaknar inte av sig själv då, du får väcka dem.

Det beror väl både på hamsterns personlighet och hur mycket du hanterar den. Och, vad jag har märkt, även hur den haft det innan du köpte den. I en stor stökig djuraffär med mycket djur är det lätt hänt att de kanske inte blir tillräckligt hanterade och då får du ju jobba mer för det, hos t.ex. en uppfödare blir de ju hanterade från början på ett annat sätt (förhoppningsvis).

Kommer troligtvis skaffa en duna bur, men vet att min kusins hamstrar älskade att klättra i gallret i taket och gnaga på plasten, samtidigt så känns gallerburar lite tråkiga?
Vi har haft Duna, och visst har de klättrat i taket... Även fast vi har försökt aktivera dem på annat sätt. De hamstar som bor i gallerburar klättrar och gnager gärna på gallret de också, så jag tror att det är svårt att undvika. Vi testade med att ha dem ute flera timmar och aktivera dem, men de gnagde ändå.

För att lösa det med Dunan kan du kanske försöka se till att de helt enkelt inte når upp till gallret, men det är svårt...

Senast ändrad:

Hona eller hane? Har hört att honor luktar väldigt mycket under brunsten? Jag har inte märkt så stor skillnad på olika kön, däremot så luktade guldhamsterhonan mer under brunsten än vad mina små dvärgisar gör.

Jag har kutterspån, ibland blandar jag det med toapellets.

Jag ger mina sådan mat som man köper på ICA eller i zoo affären, de får också matrester.

Mina sover på dagen och vaknar på kvällen och natten.
(såklart vaknar dom när man tar upp dom på dagen)

Mina guldisar har vart keligare än dvärgisarna, min guldhamsterhona
kunde ligga i famnen och sova och innanför tröjan och i luvan på munkjackan! :love: :love:

Hona eller hane?
Jag har en hane som är nästan 2½ år gammal. Han luktar nästan ingenting alls.
Burströ?
Jag använder vanliga kutterspån som finns att köpa i zooaffären. Funkar helt ok!
Jag vågar inte mixtra med egna blandningar, så jag använder mig av en sort som heter någonting i stil med "Gnagarlyx". En massa nötter och sånt. Det är säkert inte bra :angel:
Min hamster är inte anpassad efter mig dygnsrytm, men han kommer gärna fram ibland ändå.
Det är nog VÄLDIGT individuellt! Min hamster är otroligt snäll och sällskaplig (guldhamster). Han bits ALDRIG och kan somna i händerna när man håller honom. Dock hade jag en dvärghamster en gång i tiden, och hon var ALLT annat än snäll. Bets och hade ingen lust att komma ut ur buren.
Gallerburar är MYCKET bättre än plastburar då plastburar kan bli väldigt varma om de är nästan uteslutande byggda av plast. Jag har en ganska stor gallerbur där min hamster trivs bra. Flera våningar kan man ju också ha så att hamstern får sysselsätta sig med många saker.

Liknande trådar

Däggdjur Har trillat dit rejält på hamstrar men får erkänna att det mest är utseendet jag fallit för och att jag inte kan mycket alls. Har hittat...
Svar
16
· Visningar
3 132
Senast: Ramona
·
T
Däggdjur Hej! jag har en guldhamsterhane född v.42 förra året. han är köpt i djuraffär. Ända sedan jag skaffade honom har han varit totalt...
Svar
7
· Visningar
4 495
Senast: Modig_Korn
·
Däggdjur Jag funderar på att skaffa hamster men har ingen erfarenhet av sånna typer av djur. Har bara haft katt och häst och dom är lite större...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 564
Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 948
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama