Hampaströ

Hambo

Trådstartare
Är det någon som använder det ? Ska tydligen vara bra för allergihästar.
Jag köpte en säck ( 149:-) och har lagt in ca 1/3 del i lösdriften . Bara för att kolla uppsugningsförmågan . Men som sagt... erfarenheter ??

Hej från Hambo

Sv: Hampaströ

Hampaströ har ju aldrig slagit riktigt i Sverige efter den minst sagt tuffa starten när det skulle lanseras och alla skriverier som uppstod. Sen dess har det varit väldigt tyst om det och tror knappt det såldes i Sverige. Såg att det dök upp ifjor i min foderhandel så de gör väl ett nytt försök i hopp om att det som hände sist har börjat glömmas bort.
Om du missade vad som hände så skulle de göra en smart drive för att introducera det och fick falsterbo till att använda det i sin uppstallning, dock slutade det i katastrof då en häst åt av underlaget och fick total foderstrupsförstoppning och dog (i bakhuvudet vill jag ha det till att det tom var en av vinnarna i ett av årgångschampionaten men den biten kan jag minnas fel är ju en hel del år sedan det hände nu). Blev i alla fall verkligen platt fall för introduktionen av materialet.

Jag provade litegrann när man fick 'gratis prov' på GG. Båda ponnyerna ÅT det utan att blinka, och där gick det tvärbort för mig, dels för jag inte vill ha 'ätbart' strö till dem, men ffa pga uppsugningsförmågan och att även jag minns det Gylle berättade.

Det används ju dock ganska flitigt i UK osv, men det hamnar inte i boxarna åt mina nuvarande just för de såg det som MAT...Det nuvarande ska dock vara behandlad för att INTE vara smakligt - men säg DET till två matglada ponnyer på diet liksom..

Jag har en bekant som använde det en hel vintersäsong. Hon säger att det är det bästa strö hon har haft men att det sedan inte gick att få tag i året efter. Vilket ju stämmer med det Gylle skriver.

Har prövat det och händer att jag köper en säck då och då. Mina hästar äter det inte.

Tycker dock inte att den är speciellt prisvärd, ej heller speciellt bra uppsugningsförmåga. Däremot dammfritt, till att börja med, innan det trampas sönder, efter söndertramp inte dammfritt och då blir det små partiklar i stället.

Tack för alla svar .
Jag har lagt in lite grann i Lösdriften, dom har nosat på det och smakat på det men spottade ut det ! Jag visste inte om hästen som fick foderstrups förstoppning . Hästarna har inte besökt lösdriften tillräckligt ännu för att jag ska veta om jag tycker det är bra eller dåligt !

Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 229
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 358
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka