Hampaströ?

kopparberg

Trådstartare
Såg en annons på det ströet. Kollade här på Buke samt googlade runt på nätet. Skulle vilja veta mer än den fåordiga informationen jag hittat!

Vad kostar det? Samma pris som spån? Torv?
Hur ser det ut, är det någon som har en bild? Liknar det halmpellets, alltså är hårdare och pelleterat, eller är det fluffigt som kutterspån?
Hur tjock bädd har man? Använder jag spån så har jag sisådär 2-3 dm permanentbädd, går det att ha med hampaströ?

Hur har hästarna reagerat på hampaströet? När jag provade halmpellets till min häst låg hon inte ner och sov på flera nätter (hon sover alltid liggande annars). Dessutom rev hon runt bädden rejält varje natt, och det natt efter natt. Något hon inte gör med spån, torv eller halm. Så jag bytte bort halmpelletsen. Har ni som använder hampaströ märkt att hästarna reagerat negativt på det?

Sv: Hampaströ?

Har använt hampaströ en period. Inköptes på Grann****** á 149:- bal, tror att det är 18 kg.

Har inte provat halmpellets så jag kan inte jämföra, men det är väldigt speciellt när man lägger ut det (om man jämför med kutterspån), blir som hårt och nästan litet halt, låter litet när hästarna går på det. Hästarna har också undrat litet vad det är de skall stå/gå på.

När det blir söndertrampat är det väldigt behagligt, då blir det mer som kutterspån, men utan lukt och damm. Jag prövade hampaströ för en av mina hästar reagerar på spån.

Fördelarna är att det verkligen är dammfritt (dock har jag ibland fått med "bollar" som nästan ser ut som mineralull, detta är tydligen fröställningar från hampan), luktar heller ingenting. Ett strö som man kan strö/fylla på med fast hästen är inne.

Nackdelarna, ja, priset.

Idag använder jag det ibland för att blanda med annat strö.

Liknande trådar

Hästvård Finns det någon som använder hampaströ? Hur fungerar det, vad kostar det och varifrån köper du? Jag vill ha en stabil bädd som inte...
Svar
11
· Visningar
3 486
Senast: Elo
·
Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 574
Senast: moon
·
Hästvård Jag har lite frågor om strö! 1. Ungefär hur tjockt lager tycker ni att man skall ha i en box som spånas upp för första ggn? (Jag är...
Svar
11
· Visningar
3 215
Senast: Laguna
·
C
Hästvård Funderar på att byta från vanlig halm eftersom en av våra hästar alltid, oavsett hur mycket man strör eller har bädd, gräver upp halmen...
Svar
3
· Visningar
1 802
Senast: Casey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10