Hampaströ - dammigt

ylvalill

Trådstartare
I stallet där jag har mina hästar är det hampaströ som gäller. Stallägaren köper in och vi inackorderade köper av dem. I teorin praktiskt och bra. Läser man om hampaströ så står det ju överallt att det är så bra för hosthästar och att det är i princip dammfritt osv. Min erfarenhet efter ett antal år med detta strö är dock att det dammar nåt fruktansvärt. :cautious:

Har fått lära mig att man ska vattna ordentligt för att dammet ska bindas, något som känns rätt galet tycker jag, men jag gör som de säger och trots att jag vattnar rätt rejält så dammar det ordentligt ändå. Hos storhästen, som är en riktig gris, blir det hyfsat ok efter ett par veckor,så länge man undviket att lägga in för mycket nytt på en gång, men hos ponnyn, som är väldigt renlig av sig, får man fortsätta att vattna hela året för att hålla dammet någorlunda i schack.

Är det bara jag som har denna upplevelse av hampaströ? Gör jag någonting galet? Eller har vi helt enkelt fel hampaleverantör? Har strött upp hästarnas boxar inför installning idag och hostar och hostar fortfarande flera timmar senare. Känns ju sådär kul att låta hästarna sova i det...:cry:

Oj då. Nej, vårt hampaströ är inte dammigt alls. Det är riktigt stora bitar som ser ut som träflis ungefär, och har här inte dammat

I stallet där jag har mina hästar är det hampaströ som gäller. Stallägaren köper in och vi inackorderade köper av dem. I teorin praktiskt och bra. Läser man om hampaströ så står det ju överallt att det är så bra för hosthästar och att det är i princip dammfritt osv. Min erfarenhet efter ett antal år med detta strö är dock att det dammar nåt fruktansvärt. :cautious:

Har fått lära mig att man ska vattna ordentligt för att dammet ska bindas, något som känns rätt galet tycker jag, men jag gör som de säger och trots att jag vattnar rätt rejält så dammar det ordentligt ändå. Hos storhästen, som är en riktig gris, blir det hyfsat ok efter ett par veckor,så länge man undviket att lägga in för mycket nytt på en gång, men hos ponnyn, som är väldigt renlig av sig, får man fortsätta att vattna hela året för att hålla dammet någorlunda i schack.

Är det bara jag som har denna upplevelse av hampaströ? Gör jag någonting galet? Eller har vi helt enkelt fel hampaleverantör? Har strött upp hästarnas boxar inför installning idag och hostar och hostar fortfarande flera timmar senare. Känns ju sådär kul att låta hästarna sova i det...:cry:
Aldrig hört talas om, hur ser det ut? Vart beställer ni det? Hade aldrig låtit hästen stå på någonting som dammar så mycket faktiskt.

Ni behöver alltså inte vattna alls? Vet du vad ni har för leverantör?

Nåt franskt? (sorry att det är helt ohjälpsamt, men vi köper direkt från gården och balarna är helt omärkta)

Och nej, behöver aldrig vattna, balarna är jättetorra, det klirrar nästan i bitarna när man sprider ut dem.

Det lilla jag har varit i kontakt med hampa så ska det absolut inte damma! Inte behöva vattnas heller. Har samma uppfattning som @Elo .

Aldrig hört talas om, hur ser det ut? Vart beställer ni det? Hade aldrig låtit hästen stå på någonting som dammar så mycket faktiskt.
Vet inte vart stallägarna beställer ifrån men balarna ser ut som de här: https://www.paxhorse.se/
För mig är alternativet att antingen använda det här ströet, eller flytta mina hästar. Eftersom det inte är så lätt att hitta nån annan stallplats som stämmer med mina önskemål för övrigt så har jag bitit ihop och vattnat men känner nu att det här kan ju bara inte vara rätt. :(

Det lilla jag har varit i kontakt med hampa så ska det absolut inte damma! Inte behöva vattnas heller. Har samma uppfattning som @Elo .
Tack, vad bra att veta! Jag får helt enkelt ta en ny diskussion med stallägarna om möjligheten att byta leverantör. Har försökt detta tidigare men då fått till svar att hampa ska vattnas och att det här är helt normalt... :crazy:

Kolla på hampan från granngården, den ser i alla fall ut som vår (en massa långa träflisor ( ca2-3x50mm))

Nej hampa strö ska inte damma så. Haft Granngårdens en vinter för att testa och det var inte mycket mycket damm.

Liknande trådar

M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 619
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 180
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 207
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar