Hamnar väl i tvist nu ! Behöver hjälp av någon som kan !

B

briana

Så här ligger d till : Haft en köpare på min häst. Hon kontaktade mig då han inte var till salu och hade stort intresse i hästen..Jag ville inte sälja..Men pga ändrade omständigheter blev det så att han skulle säljas..Så till besiktningen...Han kunde inte besiktigas den dagen då veterinären hittade en svullnad under knät..En liten en..Så dumt att att besiktiga tyckte hon..HAn ömmade lite vid böjprov men var inte halt..

Så hem och skritta några dagar för att sättas i arbete igen...Hör av dessa människor igen som nu absolut vill ha hästen hem till sig om det ska bli köp..Han ska ju ombesiktigasigen snarast. HAn åker till dom som ska ha han. Inga avtal skrivs mer än ett muntligt sas..Om han inte går igenom besiktningen så ska handpenningen självklart tillbaka !! Det dröjer ca 4-5 veckor innan ny tid fås till besiktningen..

JAg väljer att inte lägga mig i i början utan låter dom känna på hästen i lugn och ro..Hör av mig efter ett par veckor och undrar om allt går bra JA ridningen går jättebra sägs d..Efter en vecka hör dom av sig till tjejen som haft han sista tre månaderna pga seperation..Dom bor 1 mil från varann..Dom får han inte att gå framåt längre...Inget sägs till mig som står ovetande om detta...Tjejen som haft han åker dit och rider han...Visst hon får knacka på han lite så han svarar. ANdra dagen hon är där så går han bra. Byter i 1or, piruetter, passage osv...Sen hör jag inget mer av dom som köpt han..Allt går via tjejen som ridit han. Sen ringer köparna igen och vill att den andra tjejen ska komma dit och hjälpa dottern lite med ridningen..

Dottern säger att han varit fin å rida efter tjejen ridit han...Hon håller lektion men inget konstigt syns. Får höra sen av dom som skulle köpa han att han var inte riktigt fräsch efter den förra ryttaren ridit..Ändå har dom ridit han..Och ofräscheten satt i bak sa dom.

Åker tillbaka till klinik...Veterinären kan inte sätta ögat på vad det är utan han får komma tillbaka på en hältutredning..

Köparna är fortfarande intresserade...Men sen får jag ett samtal att dom backar ur för dottern är orolig att hon ska sitta å känna efter om han är halt eller inte..

Förra ryttaren hämtar han och när dom lastar ur han så är han stapplig i fram. Trodde ju att det var pga att han inte hade några brodd..Men sen såg dom att han var halt.

Varit hos vet idag ! Gaffelbandsskada :( 4 månaders konvalecent...Hur göra med handpenningen ??HAn var ju trots allt ridbar när han lämnades och när han kom därifrn var han han halt !!! DOm ultraljudade gaffelbandet första gången och var ingen blödning där då...

Är helt förtvivlad !!

Sv: Hamnar väl i tvist nu ! Behöver hjälp av någon som kan !

Alltså inlägget är så rörigt att jag inte riktigt hänger med i turerna. Men som det verkar står du helt enkelt med en häst som är skada som du inte kan sälja. Tyvärr blir det nog inte bättre än så heller. Dumt dumt dumt att inte skriva kontrakt innan hästen åkte och att inte ha den färdigbesiktad. Det är just såna här situationer som kan undvikas då.

Ja att det var dumt att inte skriva kontrakt det förtstår jag ! Men muntliga avtal gäller trots allt lika mkt, även om det är svårare att bevisa.
För mig är tanken otänkbar att jag skulle lämna tillbaka en halt häst....Hästen filmades innan han åkte och precis när han kom hem..
Jaja, skit samma..Älskar hästen ! För mig är det viktigast att han blir bra !

Du borde ju kunna behålla handpenningen.

Men du kanske skulle diskutera med någon juridiskt kunnig? Hoppas hästen blir bra, såg annonsen och den såg jättehärlig ut (om det är samma).

Kan bara hålla med Fiorano.... Men jag lider med dig, verkligen, fy tusan vad trist!
Just risken att hamna i din situation är det som gör att jag aldrig skulle låna ut någon av mina hästar på foder/prov eller liknande ens MED avtal.

Skönt att det inte står och faller för dig att du får tillbaka hästen och att du tycker om den.

Lycka till!

JA det är säkert den hästen du tänker på ;) Ville verkligen inte sälja men pga separationen och tidsbrist som kom iom det , blev det ändå aktuellt för försäljning...
Men nu kanske jag kan behålla honom för detta är ändå min drömhäst !! Så tur för honom att han är underbar ! Men som jag känner nu betalar jag tillbaka pengarna..Orkar inte tvista då jag haft tillräckligt omkring mig !

Du borde prata med någon jurist.

Du skulle antagligen tills vidare kunna hålla inne återbetalningen av handpenningen då de som lånat/provat hästen åsamkat Dig ekonomisk skada genom skadan på hästen. Värdet på denna skada måste Du försöka uppskatta och se hur den står på handpenningens storlek.

Sedan är det upp till köparen om denne vill försöka driva ärendet vidare för att få igen sina pengar.

Eländig situation, men lycka till och hoppas Du kan behålla Din häst.

devere

Håller med föregående talare, du bör nog kontakta en jurist..
Usch vilken tråkig historia, ditt inlägg är lite rörigt men om jag hängt med i svängarna så skulle jag tro att det finns risk för att du kommer att få betala tillbaka handpenningen.

Lite tankegångar och funderingar från en juridiskt okunnig,
Ni har ju avtalat om att handpenningen ska betalas tillbaka om hästen inte går igenom besiktningen, tyvärr kan det vara till nackdel för dig att hästen ömmade vid det veterinärbesöket som gjordes innan hästen lämnade dig (då det tydligen gjordes böjprov trots utebliven besiktning). Detta kan ju komma att tolkas till köparens fördel, att hästen faktiskt var behäftad med fel redan hos dig, dvs. att skadan inte uppkommit hos dem.
Svullnaden som veterinären hittade vid första besöket, är det samma ben som han nu har konstaterad gaffelbandsskada på?
Sedan förstår jag inte riktigt när hästen blev ultraljudad första gången, vid den uteblivna besiktningen, återbesöket i kliniken eller vid annat tillfälle?
Lycka till och hoppas att det löser sig till det bästa för dig och din häst!

Jag är inte riktigt klar över om hästen nu har ont i samma ben som den ömmade redan vid det första besiktningstillfället. I så fall skulle jag nog bara betala tillbaka handpenningen, då det kommer vara svårt för dig att göra gällande att de orsakat skadan och det kommer också att vara svårt att visa vilken merkostnad du fått pga att de eventuellt har förvärrat skadan. Handlar det om ett annat ben/en annan skada tror jag att det kan vara värt att utreda det lite närmre. I avsaknad av avtal gäller köplagen, och för att de skall ha rätt att häva skall det i så fall vara fråga om ett fel som fanns vid "varans" avlämnande. Köplagen hittar du här och hästen är i detta fallet "varan" så du kan läsa på lite om vad som gäller och fundera på vad som kan tänkas gälla i ditt fall, beroende på omständigheterna:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 559
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 093
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 569
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 101
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka