Halvtidsrapport ofräscha unghästen + FRÅGA ang lössläpp i ridhus

Alexandra_W

Trådstartare
Halvvägs genom finadynekuren, lite drygt. och en Kele full på smärtstillande (får hög dos) tycker att livet kan sammanfattas med ordet 'tjohoo!' Dagens promenad innehöll ett ganska stort inslag av drakblås och skolor ovan mark, och när jag skulle släppa tillbaka henne i hagen gjorde hon helt om och stack ut på en galopprunda runt byn. Kom när jag ropade, men ändock... Ägnade sedan en timme i hagen åt att bocka, bralla och busa. Tyvärr är hagen lerig så det är inte direkt idealiskt underlag. Dock är betet så vattensjukt att det inte är så mkt bättre att släppa dem där. Dels kommer det bli förstört, men sen får de upp högre farter där med så när de då slinter på vattensjuk, gräsbevuxen mark blir det större krafter än när de i lägre farter slinter i leran i vinterhagen.

Damen har dock fått en förkylning och ståtade med vitt snor efter hagbuset.

Men just nu tycker hon livet är prima och bockar och busar och är det lilla energiknippe jag känner igen som 'min Kele'. Om det är för hon är bättre eller om det är för hon är så fullproppad med smärtstillande att hon 'bara' inte har ont återstår att se.

Men jag började fundera.. OM vädret tänker fortsätta vara så här så vägarna är hyfsat rena, och OM det är mer kundvänliga priser för ridhuskort nu med ny ägare och OM det går att boka ridhuset så man blir ensam där , så kanske det skulle vara till gagn för lilla Fröken Fräken att en gång per vecka få åka till ridhuset och släppas lös där och få springa av hjärtans lust på bra underlag. (Kan vara kul för henne att få åka någon annanstans än till vet med). Det är ju många OM som ska klaffa och så ska det få godkänt av veterinären med. Men jag är redan på tankestadiet lite kluven, är det eg bra att släppa en överskottsenergisk häst och låta henne springa a la fullt ös medvetslös i ridhus en gång per vecka, eller är det att be om överansträngning osv? Åsikter?

(Det är alltså inget som oavsett kommer hända nu, dels är hon fökyld nu, dels så vill jag diskutera det med vet på ÅB och så måste jag se om det är möjligt att boka ridhuset så jag får det själv och kan släppa lös etc, men man kan ju fundera redan nu =))

Sv: Halvtidsrapport ofräscha unghästen + FRÅGA ang lössläpp i ridhus

Jag tror inte det är någon fara. Du kan väl leda henne en stund först (om det nu går att leda henne pga. överskottsenergin :bump: ) så hon "kommer igång". Har hon varit i ridhus tidigare? annars så kan det ju också vara en bra ide att leda några varv först så hon får se sig omkring. Ibland kan ju "ovana" hästar reagera ordentligt på speglarna i ridhuset om det finns sådana).
Att hon ska överanstränga sig på att springa i ridhuset allt vad hon kan en gång i veckan tror jag inte är någon fara, och dom flesta hästar brukar älska det :love:

_Ishästen_ skrev:
Jag tror inte det är någon fara. Du kan väl leda henne en stund först (om det nu går att leda henne pga. överskottsenergin :bump: ) så hon "kommer igång". Har hon varit i ridhus tidigare? annars så kan det ju också vara en bra ide att leda några varv först så hon får se sig omkring. Ibland kan ju "ovana" hästar reagera ordentligt på speglarna i ridhuset om det finns sådana).
Att hon ska överanstränga sig på att springa i ridhuset allt vad hon kan en gång i veckan tror jag inte är någon fara, och dom flesta hästar brukar älska det :love:

Nja, varit i ridhus en gång, nu när vi var på klinik. Hon brydde sig nada och var mer intresserad av att nosa i gruset och rulla än att springa, fick jaga på henne ordentligt för hon skulle visa trav. Dock är det ridhuset väldigt litet (mer stor longervolt).

Leda går hon även när hon är överskottsenergisk, men om det gör någon skillnad på ev bus sen vet jag inte (jag vet inte ens om hon kommer anse det är kul att på egen hand busa i ridhus men isf kan vi ju ägna tiden åt tömkörning och longering somd et är dags att lära damen så snart hon är frisk)

I ett 'normalfall' skulle jag inte bekymra mig alls, men i hennes fall så har hon ju muskelproblemen, och även när de är läkta så är det ju muskler som under LÅNG tid inte använts korrekt, därav funderingen ang ev överansträngningsrisk.

Risken är väl att om hon får motionera sig själv så kommer hon att göra det på det enklaste och mest "osmärtsamma" sättet, vilket borde göra att det tar ännu längre tid att få ordning på musklerna.
Vad jag förstått så skulle hon mer behöva typen av sjukgymnastik, varför jag skulle tro att det vore bättre att raskt som tusen börja tömköra istället, eller helt enkelt leda henne i vissa figurer, som stärker upp henne.

CK skrev:
Risken är väl att om hon får motionera sig själv så kommer hon att göra det på det enklaste och mest "osmärtsamma" sättet, vilket borde göra att det tar ännu längre tid att få ordning på musklerna.
Vad jag förstått så skulle hon mer behöva typen av sjukgymnastik, varför jag skulle tro att det vore bättre att raskt som tusen börja tömköra istället, eller helt enkelt leda henne i vissa figurer, som stärker upp henne.

Jag hade tänkt mig en kombination?

Om jag ser på henne nu så promenerar vi ju bara (och så normal tid i hagen, dvs 12 - 14 h/dag), men ju piggare och smärtfriare hon blir dessto mindre av den egentliga nyttan gör promenaderna, då de i hennes ögon snarare är '40 minuter per dag att liva upp tillvaron på'. T ex då genom att låtsas bli rädd för allt möjligt, visa matte hur fint man kan gå på bakbenen/göra skolor ovan mark/balanstrava. Hon är inte på något vis besvärlig så att hon försöker sticka, men det är en bit från avslappnade promenader ;) Och ju mer hon hittar på dessto mer peppar hon sig själv att hitta på ännu mer.

Och hon ska ju alldeles oavsett tömköras så snart hon är fräsch nog, och lära sig longering, och ha matte på ryggen en liten bit och så. Och jag gör gärna sjukgymnastik av det. Men jag ser att det blir mer nytta av det om hon INTE har en massa uppdämd energi som hon inte fått utlopp för pga underlaget i hagen, men tar igen när det blir fast mark under fötterna så att säga.

Hon behöver både få blåsa ur lite ånga och så behöver hon TÄNKA.. Det händer för lite i damens hjärna just nu och pga muskelskadan så blev det ju en paus i träningsprogrammet och jags er ju hur det är myror i både kropp och knopp nu. Och kan jag då få bort myrorna ur kroppen och sen börja prata med myrorna i knoppen så kan man nog slå en massa flugor i samma smäll.

Men att t ex nu försöka introducera longering (alldeles oavsett att jag då inte har vettigt underlag) skulle bara bli ett ganska intressant 'hopp och lek'-pass..

Risken med att släppa i ridhus är att hon kan göra som Novan. I mars i förra året så gick hon omkull i ridhuset när jag släppte henne. Hon skadade ett framben (läkt på en vecka) och ryggen som hon fortfarande har problem med.
Kele kommer säkert att ha väldigt kul men frågan är om du kommer ha det när du ser en häst som håller på att gå omkull i varenda hörn :crazy:. Om hon inte går omkull så är iden bra men jag har sett att risken är väldigt stor. Trots detta så släpper jag min häst i ridhuset minst en gång i veckan men hon har lärt sig, den hårda vägen, att ta det lite lugnare nu förtiden men matte har hjärtat i halsgropen vid många tillfällen.

Släppa i ridhus för att de ska "busa av sig" tycker jag med verkar farligt. Visst, bra underlag kan man tycka, men det blir ju mycket tvärstopp och tvära kast som frestar på både benen och muskler.
Så fort hästen är ridbar är det nog bättre att låta den galoppera kontrollerat med ryttare, och då menar jag lite raskare.
Jag tränar mina hästar hårt, de är endera galoppörer eller distanshästar, men trots att jag har en bra paddock skulle jag inte släppa dom där för att bralla runt, i såfall bara då jag vet att de kan trava runt kontrollerat.

Usch, jag är inte ett dugg avundsjuk på dig.....men jag skullle vara försiktig med att släppa när hon går på smärtlindring, å andra sidan brallar hon ju ihagen också :crazy:

Jag hade en nybliven ettåring med bäckenfraktur....men hon stod inne hela vintern och det var mer än spännande när vi skulle lotsa ut henne......fast jag håller med CK...försök att börja tömköra så fort som möjligt, så hon får TÄNKA lite också, och röra sig lite mer kontrollerat, alt om hon kan gå på lösdrift så att det inte blir "utsläpp" varje dag....men det är ju svårt att ordna nu...och har du som oss så har det ju frusit till på backen i natt igen :crazy: sämsta tänkbara....

Usch, jag är inte ett dugg avundsjuk på dig.....men jag skullle vara försiktig med att släppa när hon går på smärtlindring, å andra sidan brallar hon ju ihagen också :crazy:

Släpp är INTE aktuellt när hon går på smärtlindring. Hon äter Finadyne tills på fredag och vi har ÅB på kliniken på onsdag (nästa vecka). Innan dess blir det inga släpp alls!

Jag hade en nybliven ettåring med bäckenfraktur....men hon stod inne hela vintern och det var mer än spännande när vi skulle lotsa ut henne......fast jag håller med CK...försök att börja tömköra så fort som möjligt, så hon får TÄNKA lite också, och röra sig lite mer kontrollerat, alt om hon kan gå på lösdrift så att det inte blir "utsläpp" varje dag....men det är ju svårt att ordna nu...och har du som oss så har det ju frusit till på backen i natt igen :crazy: sämsta tänkbara

Tömköra ska jag ju börja med så fort jag har 'klartecken' för det. Jag får säkert tömköra nu om det går städat till, och jag förväntar mig i normalfallet inget annat än att det SKA gå städat till med den damen. Men det var i normalfallet det :crazy: Just nu tror jag att hon skulle ta varje förevändning att larva sig lite. T ex en hästätande monstergjord.. Därför drar jag på det tills jag vet att det är okej med hopp och skutt, jag lär ju se till att om hon börjar fåna sig så kan jag bara vänta ut henne tills hons kärper sig, och om man har otur kan det bli en stunds hopp & lek då, när hon är såhär. (Damen har hafts adel på sig en gång och fullt utrustad med stigläder och schabrak och grejer och gjorden spändes normalhårt och sen promenerade vi lite och hon sa ingenting. Så normalt ska hon inte reagera på tömkörningsgjord (som hon aldrig haft), men nu är ju till och med postlådorna 'farliga' *sucka*

Och precis, hon brallar ju i hagen med. Hon håller sig ju lugnt med hänsyn till underlaget, tills det 'kokar över' och då bockar och brallar hon alldeles oavsett underlag. Där tanken kom in på att om hon nu ska busa och bralla så borde ridhuset vara bättre än hagen?

Och jo, det frös på här inatt med så nu har vi puckelpist igen. Hovis kommer dock i em så får vi se om vi får skor och brodd på damen. När de fått det åker de ut på betet (så länge det är fruset) men DÄR kommer det hoppas och skuttas och busas med besked.. Så helt eliminera hopp och skutt blir nog svårt, och frågan är vad är då värst? Att hon en gång i veckan om hon vill får busa i ridhuset och sedan tränas i ridhuset en stund efteråt och sen åker hem. Eller att hon får de där flipparna i hagen?

Utsläppet här är sällan dramatiskt, så jag tror inte lösdrift skulle lösa något. De där 'nu måååååste jag busa' kommer ju när hon byggt upp tillräckligt med energi. Och sällan vid utsläpp. Igår var det ju så attde gick ut vid 8, lugnt och stilla. Vid två så tog jag dem från hagen och gick en promenad och under den började damen peppa upp sig själv och kokade över när hon släpptes igen.

Shaggy skrev:
Kele kommer säkert att ha väldigt kul men frågan är om du kommer ha det när du ser en häst som håller på att gå omkull i varenda hörn :crazy:. Om hon inte går omkull så är iden bra men jag har sett att risken är väldigt stor. Trots detta så släpper jag min häst i ridhuset minst en gång i veckan men hon har lärt sig, den hårda vägen, att ta det lite lugnare nu förtiden men matte har hjärtat i halsgropen vid många tillfällen.

Kele står på öronen med jämna mellanrum i hagen med, och det är ju därifrån vi har problemen nu. Och det är inte bara en vurpa hon gjort =/ Utan bara kopplade till hennes problem nu så är det minst tre vurpor. En av dem har jag sett. Och det var i stoora sommarhagen, damen nådde maxfart och ska göra en tvär vändning (fråga mig INTE varför, hon hade kunnat göra en mjuk, fin, vid sväng men hon skulle vända snävt) och stod på öronen och plöjde genom snön. De andra två har iaf en varit i vinterhagen, och där får de aldrig upp den där hysteriska farten, men det är sämre underlag (och de har sin favoritslinga att springa, som går över stock och sten.. det finns en plan, fin, stor vall att springa på i vinterhagen med, men den är inget kul).

Så tanken var ju att det är bättre underlag och mindre halkrisk i ridhuset, och så får hon aldrig upp den där hysteriska farten. Fast tänker hon burpa i ridhuset med, så tja då var det inte så stor nytta heller :crazy:

Knepigt. Man vill ju helst att de ska hålla sig i skinnet istället för att få frispel och kasta sig hej vilt med risk för skador.

I min erfarenhet tenderar kreaturen att springa mer i ridhus än vad de gör i hagen. De brukar också lyckas få till en hel del tvära kast, tvärbromsningar och väggkrockar.

Frågan är om det inte är bättre att försöka ha lite mer kontrollerat tempo i ridhus?

alpha skrev:
Knepigt. Man vill ju helst att de ska hålla sig i skinnet istället för att få frispel och kasta sig hej vilt med risk för skador.

I min erfarenhet tenderar kreaturen att springa mer i ridhus än vad de gör i hagen. De brukar också lyckas få till en hel del tvära kast, tvärbromsningar och väggkrockar.

Frågan är om det inte är bättre att försöka ha lite mer kontrollerat tempo i ridhus?

Jag har ju ingen aning om hon ens KOMMER vilja springa i ridhus, hennes första debut i ridhus var hon ju inte alls intresserad av att springa trots två personer som sjasade på henne :devil:

Det BÄSTA scenariot är ju om hon travar runt lite bara och inte är så intresserad av att springa a la fullt ös medvetslö, och håller sig såpass på mattan att man kan introducera tömkörning och longering och sen som du säger ha kontrollerat tempo i ridhus. Men är hon t ex som igår så tja.. då behöver överskottsenergin bort först.

Och den här damen kan utan problem hålla igånge n timme i sträck i hagen, och hur jag än försöker vrida på det och vilken hage jag än stoppar henne i så den här vinterns underlag blir sämre än ridhusunderlag oavsett. Och tvära kast och bus a la full ös medvetslös blir det likförbannat.. inkl vurpor (och de vet vi ju vad de gjort).

Men JAG blir jätteglad om man omgående kan ta itu med longering och tömkörning, men om det är för mkt överskottsenergi så är frågan var det är bäst hon får springa av sig den?

Tja, efter vad jag förstått kommer det inte gå att hindra damen från att springa av sig överskottet?
Tokig häst utan linor känns spontant lite bättre än tokig häst med linor...Eller går det att ha någorlunda koll på henne?

Äsch, jag skulle ha släppt min häst.

alpha skrev:
Tja, efter vad jag förstått kommer det inte gå att hindra damen från att springa av sig överskottet?
Tokig häst utan linor känns spontant lite bättre än tokig häst med linor...Eller går det att ha någorlunda koll på henne?

Äsch, jag skulle ha släppt min häst.
Tja, generellt så är hon inte speciellt svår att hantera ens med massor med överskottsenergi, men då menar jag ju hantering i grimma och grimskaft. På lite mer avstånd (dvs longerlina eller töm) så kan det nog bli lite me rlivat innan hon är van och insett vad saken gäller. Dock tror jag inte hon är typen som skulle slita sig (observera TROR *s*), men hela meningen med t ex tömkörning eller longering faller ju platt om det enda som initialit åstadkoms är en häst som bockar och galopperar på stället..

Men, det är ett tag dit och jag ska höra med veterinären först och frömst vad hon tycker.

Sen KAN det ju mycket väl vara så att damen inte anser hon behöver ladda ur i ridhuset och det går jättebra att släppa henne lös i mer kontrollerat tempo, och sen tömköra/longera. Fast det vet jag ju inte förrän jag släppt och då är det ju bra att veta INNAN om det är en stenkorkad ide att släppa.

/Alexandra - som är inne och värmer sig medan hovslagaren köper nya skor. Lilla damen har nu prydliga, fina skor med brodd på framhovarna och har skött sig STRÅLANDE. Men bakskorna var lite för stora så hovis är på inköpsrunda.

Ja, hör med veterinären.
På skolan där jag går brukar vi då släppa hästarna i ridhuset om de varit "stående ett tag" och det har gått bra hitintills även fastän de sprungit som tokingar ;)
Bättre att de kutar som dårar med sig själv än med ryttare på ryggen. Unghästen som vi red in före jul brukade vi låta "springa av sig" i ridhuset innan vi longerade osv. för annars var hon inte den lättaste att hantera :crazy: det enda som var faran med det var att det var som att släppa lös en sparkande, bockande oljad blixt (hon sprang & sparkade mot oss). Men din "tjej" verkar ju vara av den lugnare sorten :D

Liknande trådar

Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar