Halvkombi som "hundbil"?

kardemumma

Trådstartare
Jag funderar på att byta bil och har fastnat för en Audi A3 Sportback. Jag har en mindre blandras i storlek med en cavalier (liiite större). Frågan är, får man in en bur där bak och hur åker hunden? Känns som det kan bli instängt eftersom det saknas fönster på sidorna och bakfönstret sitter så högt upp.

Erfarenheter från er som haft/har en halvkombi med 5 dörrar? Valet har fallit på denna typ av bil pga bränsleförbrukningen, men kan nån tipsa om vanliga kombibilar som är bränslesnåla så mottages tips tacksamt!

Sv: Halvkombi som "hundbil"?

ford focus är väll inte sådär jätte-bränsletörstig. vi har en sån, årsmodell -00. har för mig att den är ganska billig faktiskt! det är ju en combi! men måste du ha en bur där bak då? :o
de är ju säkrare för hunden och alla i bilen förståss! men vi har det inte i våran ford. å jag tror inte att din hund får nån form av skräck där bak! de kanske blir tyst, lungt å skönt om de inte finns några rutor att vara nyfiken på! :D

Jag har en BMW 120 och har oftast hundburen i baksätet men ibland har jag den längst bak, jag har såklart inte hatthyllan på om jag har buren där bak. Det finns burar anpassade för mindre bilar så det är bara en smaksak om hur man vill ha det. Jag har 12V uttag i skuffen så jag kan köra burfläkten utan batteri om jag tycker det är dålig cirkulation.

Jaa Ford Focus verkar också vara billiga i drift, tål att tittas närmre på! :)
Jo jag vill ha bur eller galler i bak så man kan ha bagageluckan öppen utan att jycken sticker iväg :) Grejen är att han vill ha koll runtomkring sig (sån ras i honom), här i lägenheten har han ett eget fönster med hylla där han ligger hela dagarna. Inte sagt att han inte vänjer sig men tycker själv att det kanske känns lite mörkt och instängt... Får nog leta upp någon med en sån typ av bil så jag får testa med bur och hund! :D

Jag har en sedan nu och alltså buren i baksätet, men det är just det jag vill slippa... :grin: För med långhårig hund kommer också en jäkla massa grus och skit :)

Vet att det finns specialburar för halvkombisar, men frågan är mer hur hundarna har det där bak...

Burfläkt var dock smart! En sån lär man ju få skaffa isf eftersom utrymmet är rätt så litet.

Jag har en golf 3 variant (helkombi). Mkt rymlig och rätt bensinsnål.

När jag bara hade jappen (ca 7,5 kg) hade jag en saab 9-3 halvkombi, och det gick alldeles utmärkt :)

Jag har en mazda 323F. Måste säga att jag är otroligt nöjd med min bil! Driftsäker och billig. Både i inköp, skatt och försäkring. Tankar full tank en gång i månaden vare sig det behövs eller ej. Har hittills inte behövs tanka oftare än så, annat än när jag bilade ner till dalarna. Men jag klarade Piteå - Falun på en tank.

Med tanke på hur liten bilen är så är bagaget rymligt. Den ska fungera som min hundbil (staff) i många år till hoppas jag.

Mazda-323-F.jpg

mazda-323f-196045_122167fde1387d3b.jpg

Jag har en Alfa 147, och min boxer åker hur bekvämt som helst. Har ingen bur, utan sele och säkerhetsbälte.

Nu vet jag inte hur Audin ser ut just utan svarar inom fallet att ha en halvkombi.
Jag har en Saab 9-3 som är halvkombi, dvs rejält sluttande baklucka.
Jag tog bort hatthyllan som var över egentligen och tjoff så har jag ett stort rymligt bagage där min dvärgpinscher åker i sin bur.
Hunden bryr sig inte om vad den åker i för bil, hitta en lagom bur till din hund och se om den får plats i bagageutrymmet - går det så är det inget som hindrar köpet! :)

Kan även påpeka att saab 9-3 halvkombi har betydligt större bagageutrymme än många av dagens nya kombi-bilar t ex V50 :p

Tack för era svar! Verkar som jag kanske kan sluta oroa mig eftersom många verkar ha större hundar än min till och med i liknande bilar! :)

Så här ser bilen ut. Jag har inte kunnat kolla i någon "live" än så vet inte hur stort bagaget är men det ser ändå rätt rejält ut. Problemet kan väl bli tröskeln men isf får man väl palla upp buren på nåt vis så man kan öppna den där i.

abt-a3-sportback.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka