Halvklippning på G, giv mig tips/bilder!

nexxa

Trådstartare
Valacken får ENORM vinterpäls och det gör att han får några vidunderliga exem så veterinären som var här idag för att vaccinera föreslog att jag skulle halvklippa honom iaf (exemen uppkommer ofta vid bogen och manken) men jag vill klippa så lite som möjligt, och gärna undvika att klippa under magen då han ska gå på lösdrift ett tag (om det inte blir för ruskgt väder)
Så alla tips är välkommna, gärna bilder :bow:

Sv: Halvklippning på G, giv mig tips/bilder!

Visserigen är mitt fullblod klippt under magen, men jag klipper ändå en variant som är efter principen "så lite som möjligt" enligt våra förutsättningar, träning osv. Han ser ut såhär:

JennieochGossen3.jpg

du kan även välja att klippa upp betydligt mindre på sidorna, alternativt spara undersidan av magen, och enbart klippa framme vid sadelgjorden, mellan frambenen där de brukar svettas....
Tror dock inte att du har så mycket att bekymra dig för om pållen ska gå på lösdrift, då har de väl fri tillgång på strå foder, och dessutom ligghall... maten är det viktigaste för att hålla hästen varm, smäller högre än täcken även om de är klippta...

Lycka till i klipp mönster jungeln....

Senast ändrad:

Tjusig klippning :)
Blir nog att jag klipper liiite mindre, funderade annars på varianten som går från manken och snett neråt..luddig förklaring kanske :p
Han ska ridas rätt lite nu pga mina ryggproblem.

Jag har tyvärr ingen bild att lägga upp men när jag klippte min treåring för några år sedan så var det lite princip att klippa så lite som möjligt.. om man tänker en häst från sidan så klippte jag i höjd med frambenet, alltså halsen och sen rakt upp från frambenet och till manken, då slipper man klippa magen (om man inte vill det) och samtidigt är det klippt där din häst har utslag... och där den oftast blir som mest svettig...
Det var mitt tips! :bump:

Ja så skulle man också kunna göra! Ska sätta mig och rita lite sen och se vad som blir lättast!

Då skulle jag klippa ungefär så här:
sprklippt.jpg

Men du kan ta mer på halsen och mindre på magen om du vill...

:idea: Så skulle man kunna klippa, får kapa lite vid manken ändå isf!

Nja inte så tjusig faktiskt, linjerna är väldigt sneda pga att hästen var ganska spänd när vi klippte så vi koncentrerade oss mer på det än vi borde gjort, så i år blir det noggrannare med linjerna osv :o

Jag förstår om du inte ska rida så mycket, - men då skulle jag göra som Millys förslag och lämna halva halsen, inte hel klippa halsen! Hennes förslag är bra utifrån vad du söker tror jag!

Jag får väl störa mig på att det blir ett extra klipp vid manken bara..kommer reta mig till döds, sånt man får ta :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 920
Senast: IngelaH
·
S
  • Låst
Islandshäst Jag vet inte om det finns en till tråd om detta! Jag ska klippa min häst på fredag (han får världens vinterpäls) men jag skulle vilja...
Svar
1
· Visningar
1 097
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm