Halvhalter

E

entutre

Hej! Jag skulle gärna ha tydligt beskrivet för mig hur och när man gör en korrekt halvhalt.

Lägg gärna upp filmer ifall ni har!

(Jag har använt söken men alla gamla halvhalts trådar är borta)

Sv: Halvhalter

Har du sökt under Dressyr? Gör det annars.

Tänk en halvhalt som att få hästen till att samla sig lite extra, sätta sig på baken, och sedan be den gå fram igen. Allt ska ta mindre än en sekund.

Det här är svårt att förklara och svårt att utföra på ett bra sätt.

Jag tycker det här med halvhalter är enormt svårt, just för att jag aldrig lärt mig av någon på riktigt.

För mig har -tills för inte så länge sen - pinsamt nog, halvhalt snarare inneburit "halvstopp" dvs ta i båda tyglarna tills man märker en temposkillnad. :o

Jag kommer nog för alltid förbli en kass ryttare känns det som..
:crazy: :(

man kan dela in halvhalten i 3 moment - förhållning-eftergift-framåtdrivning
en halvhalt förutsätter att hästen bjuder framåt

halvhalten är ett av dom viktigaste "instrumenten" för att få hästen bärig, lydig och i balans, att få den till att jobba som vi vill - lätt framtill och med bakbenen under sig. används för att återföra hästen i jämnvikt, få hästen uppmärksam och som förberedelse.

utföres genom fastare sits - ökad rygg och skänkelverkan under samverkan med framåtdrivande skänklar och förhållande tyglar. så fort hästen följt ryttarens inverkan ska eftergift följa för både hand och skänkel, men inte mer än att hållningen bibehålls.

lägger sig hästen fast på bettet eller går imot, måste ryttaren skaffa sig eftergift för handen genom fastare sits, framåtdrivande skänklar samt upprepad förhållning och eftergift på tyglen.

hur mkt. bakbenen ska trampa under och huvud och hals resas måste rättas efter hästens utbildningsståndpunkt.

ja, jag kan inte förklara bättre iaf. :crazy:

Tack för förklaringen! Tyvärr verkar hela grejjen så... Abstrakt!
Jag förstår ju att halvhalten är väldigt viktig och en bra grej men nästan alla gör olika och det är olika på alla olika hästar.
Dessutom gillar instruktörer bara ropa "gör en halvhalt!" åt en och ifall man frågar inte förklara ordentligt ändå :crazy:

Därför jag startade denna tråden...

Söken söker ju igenom alla öppna forum ifall man väljer det och det finns inte en enda tråd om just hur en halvhalt utförs.

Jo, det är inte lätt :crazy:

Men jag hoppas det finns hopp för oss båda! :idea:

en halvhalt är en övergående samling av hästen där tempot och steglängden förkortas men ej takten, efter en halvhalt skall hästen ökas i en bärig form, man får inte släppa fram den..

du gör en halvhalt genom att driva in i en tempoändring, precis om när du driver in i en avsaktning för att få en bärig och korrekt sådan, men du håller igång gångarten och takten med dina skänklar..

så är det jag tänker iallafall :)

Så här sa Gretzer i en film, "Tänk att du ska från trav sakta ner till skritt men precis innan när hästen börjar sakta ner så ångrar du dig och skänklar på."

Så här sa Gretzer i en film, "Tänk att du ska från trav sakta ner till skritt men precis innan när hästen börjar sakta ner så ångrar du dig och skänklar på."

Tänker så nu faktiskt! Men problemet med detta tänket, för mig iallafall är att jag alltid lyckas hästen sakta ner för mycket så att det ofta blir skritt eller att man inte "samlar" hästen i halvhalten utan bara stannar upp och sen fortsätter precis som innan (altså inte kommer åt den önskvärda effekten)

Så jag tänkte fråga folk om lite mer tips på hur man ska tänka!

Jag har inte orkat läsa alla svaren ordentligt så du kanske har fått förklaringen redan men...

Jag brukar förklara en halvhalt på ett lättare sätt och sen får man träna och träna tillslut kommer det av sig själv :)
Du ska göra precis som om du ska göra en halt men de nska aldrig stanna. Räta upp dig, sitt tungt i sadeln, spänn magen, krama tyglarna precis som om du skulle göra en halt. Men när hästen är på väg att stanna så ska du använda skänkel och ge en liten eftergift så att den aldrig stannar. I början kan du göra en halt och sen snabbt igång igen.
I början kan halvhalten bli ganska utdragen men det gäller att träna! Tillslut sitter det!
Och du, så var det för mig också. En dag skulle man bara kunna göra halvhalt ;)

Lycka till :) :banana:

Tack för förklaringen! Tyvärr verkar hela grejjen så... Abstrakt!
Jag förstår ju att halvhalten är väldigt viktig och en bra grej men nästan alla gör olika och det är olika på alla olika hästar.

jag förstår inte hur du menar :confused: man kan inte göra göra på så olika sätt för att hästen ska ta en korrekt halvhalt, alla hästar (välridna, grundutbildade) jag ridit under årens lopp tar halvhalten på samma hjälper. det är ju förhållning - eftergift - framåtdrivning. förhållningen genom fastare sits i samverkan med tygel därefter eftergift och drivning. en halv halt helt enkelt.

runt 200 halvhalter under en timmes skolridning är helt normalt ;)

det är det första steget i hästens utbildning.

Senast ändrad av en moderator:

Är det förresten ingen som kan visa en bra halvhalt på film?
Tror det skulle hjälpa mycket att se faktiskt! :angel:

för mig iallafall är att jag alltid lyckas hästen sakta ner för mycket så att det ofta blir skritt

när jag har instruerat mina elever så har vi alltid börjat från skritt, när det "sitter" så görs halvhalterna i trav, när det "sitter" så görs halvhalterna i galopp.

om du gör halvhalt i skritt, och hästen "stannar upp" för mkt. så har du för lite drivning/säte i förhållande till din hand. eftergiften kommer då för sent.

en bra halvhalt under ett ridpass är inget som direkt syns, det är en ökad "samling" under bråkdelen av en sek. den läggs för att bibehålla jämnvikten alltså bibehålla hästen "i ett stycke" och för att förbereda hästen för något nytt - göra den uppmärksam.

Jag tänker att det är något som sker på en sekund ungefär, att om jag inte är tillräckligt kvick i halvhalten, så blir det bara segt.
Då jag gick på ridskola var halvhalten helt enkelt ett förhållande tygeltag.
Med min nuvarande tränare är det mer som att jag andas in, rätar lite på ryggen, spänner till magen, och då hästen svarat på det sker det jag är ute efter.
Men jag tycker fortfarande, som ts att det känns lite abstrakt. Har sökt mycket efter bra formuleringar om halvhalten, en bra beskrivning fick jag av fredrik;
Fredrik:Den tyska halvhalten "sätter" hästen och spänner pilbågen extra uppåt - man känner tom hur ryggen höjs ryggen när man lyfts uppåt av hästen. Första gången kändes det som om han tänkte "skicka mig"

Man stannar upp framdelen tillfälligt med överskänkel och mage, för att därefter vika in rumpan lite till med överskänkel och bäcken,
(Man får ju då ryggraden/pilbågen att bukta mer uppåt )

Den andra fasen är ju den drivande sitsen ( som det finns många "varianter" på)
Så när man går ur halvhalten så har man ju energin från det komprimerade bakbenet, och klara man av att rikta den framåt/uppåt så har man ju en häst i uppförsbacke med tryck bakifrån

Sedan hur längeman lyckas förvalta det är en annan sak.
(och tekniken blir lite annorluda på böjda spår men effekten skall ju vara den samma

Hoppas F tycker det är OK att jag kopierar så här....

Det här var ju intressant! Jag tycker också att det blir "segt" för det mesta när jag tar en halvhalt och då undrar jag vart den känslan alla pratar om ska infinna sig :crazy:.

Men då får jag väl försöka vara kvickare! :D

Ok, då testar jag med mer drivning och mer eftergift nästa gång jag rider :bow:

Jag tycker det här med halvhalter är enormt svårt, just för att jag aldrig lärt mig av någon på riktigt.

Precis så är det för mig med:crazy:
Man vaknade en dag och då skulle man kunna göra en halvhalt. Fick inte någon ordentlig genomgång av halvhalten, vilket ju försvårar;)
Den här tråden var jätteintressant att läsa! Nu kanske man kan börja försöka göra ordentliga halvhalter också!

På Akademiska ridforumet finns en tråd om halvhalter.
Kanske heter det klassisk ridning? Äh, underforum på dressyr...
Kanske kan man jämföra med då man ska lyfta ngt tungt. Man andas in, och i lyftet så andas man ut.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Jfrelin
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Hittade bara gamla trådar, mkt kan ha hänt sedan dess. Behöver lite hjälp, jag har upptäckt att jag måste nog måttbeställa...
Svar
8
· Visningar
423
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama