Sv: Halvhalt
Jag har redan skrivit svar i en ganska ny tråd på grundutbildning och i en på dressyr. Använd gärna sökfunktionen här på forumet, innan ni startar nya trådar. Det KAN fnnas nån annan som ställt samma fråga.
Men jag försöker väl göra en annorlunda beskrivning.
Jag använder halvhalter i stort sett hela tiden. Jag har märkt att jag får väldigt känsliga och lyhörda hästar, när det hela tiden händer något. Halvhalter är en förberedelse, på att något nytt är i görningen. Jag gör ofta en liten tempoväxling, övergång mellan gångarter, halt, volt, vändning, serpentinbåge. Ja, helt enkelt hittar jag på något, innan min häst hittar på något...
Jag rider en hel del med sätet och minimalt med hand. Jag har bara en lätt kontakt med hästens mun, sitter till sluter om med hela skänkeln, men "bottnar i sadeln" med sittbenen och "kramar" med överskänkeln. Jag fångar upp ett litet stöd i handen, när hon lyssnar och ger en omedelbar eftergift.
Min häst och jag är så samkörda, att det i stort räcker att jag "trampar ner" skänkeln bara, så har jag gjort hela den "hjälp" som jag försökt beskriva ovan. Jag får tänka på att inte fastna i hjälpen, så att min häst stannar utan vippar i rätt sekund fram bäckenet och tänker fram igen, innan hon stannar.
Som ni säkert förstår av min något förvirrade förklaring, så är mina och Timas halvhalter och också halter, så samspelta att jag sällan tänker på hur jag gör. Att jag skrev att det räcker att trampa ner hälen, beror på att en kompis fick prova Tima i höstas. Hon kortade upp tygeln efter lite skrittande på lång tygel och skulle bara räta till sitsen i sadeln, sträckte på sig och trampade ner hälen. Tima gjorde en perfekt halt rätt uppställd och allt.
Hur och när gör du själv en halvhalt?
Mvh
IngelaH