Sv: Halvhalt

1: skjuta på med höfterna som man gör när man sätter fart på en gunga.
2: skänkla lite lätt
3: krama i tyglarna

allt detta i snabb följd. tycker halvhalter är svåra, jag är heldålig på att få till bra. har väl hänt några enstaka gånger att man känt hur hästen klivit in under sig sådär som den ska utan att tappa energi. få tillfällen och mycket arbete men oj vad det är värt besväret :)

jag gör dem så ofta jag minns. dvs oftast när jag byter varv och gångart men sällan annars

Senast ändrad:

--------------------------------------------------------------------------------

man kan dela in halvhalten i 3 moment:
förhållning-eftergift-framåtdrivning. halvhalten förutsätter att hästen bjuder framåt. halvhalten är ett av dom viktigaste instumenten för att få hästen bärig, lydig och i balans.

den utföres genom fastare sits under samverkan med framåtdrivande skänklar och förhållande tyglar.
fodringarna på hur mkt. bakbenen ska trampa under och huvud och hals resas måste rättas efter hästens utbildningsståndpunkt.

halvhalten hjälper till att få hästen att jobba som vi vill- lätt framtill och med bakbenen under sig.

jag räknade några gånger för skojs skull, på ett ordentligt träningspass gör jag ungefär 180-200 halvhalter.

min vännina tyckte det lät mycket, så hon gjorde samma "expriment" . hon kom upp till närmare 250 halvhalter på ett ordentligt pass...(hon rider dressyr på msv nivå)

jag gjorde detta inlägg (tror det va igår) i tråden halt och halvhalt

Jag har redan skrivit svar i en ganska ny tråd på grundutbildning och i en på dressyr. Använd gärna sökfunktionen här på forumet, innan ni startar nya trådar. Det KAN fnnas nån annan som ställt samma fråga.

Men jag försöker väl göra en annorlunda beskrivning.

Jag använder halvhalter i stort sett hela tiden. Jag har märkt att jag får väldigt känsliga och lyhörda hästar, när det hela tiden händer något. Halvhalter är en förberedelse, på att något nytt är i görningen. Jag gör ofta en liten tempoväxling, övergång mellan gångarter, halt, volt, vändning, serpentinbåge. Ja, helt enkelt hittar jag på något, innan min häst hittar på något...

Jag rider en hel del med sätet och minimalt med hand. Jag har bara en lätt kontakt med hästens mun, sitter till sluter om med hela skänkeln, men "bottnar i sadeln" med sittbenen och "kramar" med överskänkeln. Jag fångar upp ett litet stöd i handen, när hon lyssnar och ger en omedelbar eftergift.
Min häst och jag är så samkörda, att det i stort räcker att jag "trampar ner" skänkeln bara, så har jag gjort hela den "hjälp" som jag försökt beskriva ovan. Jag får tänka på att inte fastna i hjälpen, så att min häst stannar utan vippar i rätt sekund fram bäckenet och tänker fram igen, innan hon stannar.

Som ni säkert förstår av min något förvirrade förklaring, så är mina och Timas halvhalter och också halter, så samspelta att jag sällan tänker på hur jag gör. Att jag skrev att det räcker att trampa ner hälen, beror på att en kompis fick prova Tima i höstas. Hon kortade upp tygeln efter lite skrittande på lång tygel och skulle bara räta till sitsen i sadeln, sträckte på sig och trampade ner hälen. Tima gjorde en perfekt halt rätt uppställd och allt.

Hur och när gör du själv en halvhalt?

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Jag kramar om tygeln, sätter mig djupare i sadeln och lutar mig något bakåt för att göra en halvhalt. En halvhalt gör jag när jag ska förbereda hästen på ett nytt moment. Har hört folk som säger att detta är helt fel, men det är vad jag har lärt mig + att det funkar på min häst.

Fler :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 527
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar