Häst_

Trådstartare
Hej:)

Jag undra hur man gör en bra halvhalt. Har inte riktigt fattat hur man gör.

Tack på förhand:bow:

Hej:)

Jag undra hur man gör en bra halvhalt. Har inte riktigt fattat hur man gör.

Tack på förhand:bow:
Jag tycker det beror mycket på vilken häst man rider. Jag tänker att syftet är att kolla av om hästen är fokuserad på mig, både fysiskt och mentalt. På min häst sitter jag till lite extra i sadeln varpå min häst blir extra uppmärksam på vad som ska komma näst. Men sitter jag på en häst som jag känner springer på som tåget så får jag både sitta till och även ta en förhållning med tygel. Målet är att hästen ska niga till och bromsa upp för någon millisekund och sedan ta sig an en ny uppgift eller kanske fortsätta med samma. Vet inte om jag lyckades förklara :)

Håll om med skänklarna och öka drivningen lite, "sitt till" genom att låta ditt axelparti flytta något bakåt (det gör att du sitter ned lite mer på rumpan) och fånga upp den energi du fått av drivningen genom en lätt förhållning. Förhållningen följs som alltid av en eftergift och att du flyttar bort din tyngd från rumpan och rider med framåt igen.
En halvhalt är ett samlande av energi, du driver fram energin och fångar upp den. Det ska du göra varje gång du vill göra en övergång, en hörnpassering eller en rörelse, det är en förberedelse för hästen som när den är rätt utförd får den vaken på vad som ska hända härnäst. Be gärna din ridlärare att få öva på halvhalter, det är en av de viktigaste grunderna att kunna.

Jag brukar tänka att jag gör "nästan halt". Alltså, förhåller så att hästen är beredd att göra halt, men så ger jag efter och vi fortsätter framåt istället.

Principen är just en halv halt. Inte en hel halt.

Jag brukar tänka att jag ångrar mig :D Typ "Ladida här skrittar vi i bra tempo. Nu gör vi halt... eller nej förresten jag ångrade mig! vill skritta"
Att använda sitsen för att göra halvhalten är såklart bäst, men funkar inte på alla hästar. Speciellt om du rider på ridskola och inte vet hur du ska göra halvhalt med sitsen och hur det ska kännas. Jag började med att göra halvhalter med tyglarna först. Nu kan jag göra dem med sitsen.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag har blivit medryttare på en häst. Och undrar om man kan galoppera på sand? Det är en slinga där travhästarna tränar med...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Nota
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
294
Senast: Sryoqwe
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
611
Senast: ameo
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka