V

vovicockokanon

Jag har gett min vbl valack på 10 år detta att äta nu ett tag. Förutom 1 kg hö. Jag höjde till 10 kg under förra veckan. Han har haft dåligt hull. Är nu bättre men har fått totalt fnatt. Jag vet att Mj ligger högt men det har ju gått bra hittills. Vill nån vänlig själ hjälpa mig att rätta till detta?!
Han är inne enbart vid dåligt väder annars i hagen. Rids/tränas i western 4 ggr/v från 30 min till 1 timme. Är det höstvädret eller att han på nåt sätt drar mindre mat nu då han gått upp i vikt lite? (inte nog så mycket som jag vill än)
Han har jättebra aptit och är totalt prillig i skallen.

10kg hö: 80Mj, 350 SmRp
1kg lucern: 8,5 Mj, 105 SmRp
0,5kg krafft grund: 5,5 Mj 40 SmRp
0,1 kg betfor: 1,15 Mj 7 SmRp
0,5 l vetekli ?

Sv: Halvgalen

På vilket sätt är han prillig? Han kan inte ha ont någonstans/ någon större förändring i stallet?

Varför tror du det är foderrelaterat?

skvättigare än vanligt.
hoppar för minsta lilla.

allmänt ja du vet...

inga nyheter runtom honom alls. känns fin att rida. alla muskler ok. ben oxå vad man ser...

Min häst har tendens att bli för pigg och det kan dom bli av Lusern OCH Havre,,,men det hade du inte,,lite havre i Grunden,,
mina vart pigg nu efter sommarbetet när vi tog in dom=)
dom kan ju åxå bli ''konstiga''när dom börjar sätta vinterpäls,,ska ge mina b-vitamin nu,,,

Höet innehåller ganska lite protein, så om jag vore du skulle jag skippa Grunden för något mera proteinrikt, men mindre energirikt.

Kanske soja, Krafft Nya Groov eller Plussgrön. Eller helt enkelt mera lucern?

OBS! att jag inte har räknat på dessa nya foderslag, men din häst äter nu ca 95 MJ, och det låter ganska mycket för det lilla hästen rids, om han inte är jättestor. Eller svårfödd... ;)

jag har tänkt på detta jag me. men eftersom det är relativt lite grund han får så tycker jag inte det kan uttrycka sig så. det kanske är det ändå, inte vet jag...
ska inte ge grund på ett tag utan höja lucernen ytterst lite. hans proteinnivå är ändå komplett. det svåra blir ju att få ner energin :(

hur är det möjligt med en reaktion på kli? har ju gett det ett tag nu och att han reagerar på det nu tror inte jag är möjligt. han får ju dessutom inte mycket av det.
har nån en teori om varför en häst kan reagera så på klin?

nån som kan hjälpa mig räkna om en ny foderstat? hästen väger 450-470kg och är pigg. ganska svår att hålla hullet på. vill ha upp honom till närmare 500kg. han bygger muskler nu.

Är det möjligt att minska ner något kg på höet då? Då kan du ju tillsätta ett mera proteinkoncentrerat foderslag utan att höja energin. Du kanske kan komma ner t.ex. under 90 MJ utan att sänka proteinet något alls?

Grund innehåller ju havre, och på vissa hästar behövs inte många korn för att ge ett fnattigt beteende...

Fungerar det med muskelsättningen? Kvoten mellan smrp och MJ är ju ganska låg, även om proteinbehovet grammässigt uppfylls. Är han en "gram-häst" eller en "kvot-häst"?

ta bort hö är taskigt då han verkligen vill stå o tugga. han blir så grinig! har försökt med 7-8kg och mer lucern, men nej! det gick inte.
halm kanske? vad ligger värdena på där ungefär?
jag vet tyvärr inte så mycket då jag inte haft honom i ett år än. fick hem honom i december i fjol. det jag vet är att han är känslig...till slut.
jag bytte nämligen hö och han blev helknas. (förra vintern alltså)
har försökt ge fibergi men tyvärr det går inte att ge mer än ½ liter innan han går i taket. när han gick på travet vet jag att han gick på havre. gillade det dock inte. det blev ingen travarkarriär pga magsår.
vad menas med kvothäst/gramhäst? kvot vet jag vad det är däremot. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Min förra medryttarhäst blev prillig av havre - oavsett hur lite han fick och om det bara ingick i färdigfodret...

Vissa hästar funkar bäst med en viss kvot mellan smrp och MJ, de kräver alltså att man ökar på proteingivan i förhållande till MJ-givan.

Andra hästar kan man räkna ut att de har ett behov att ett visst antal gram protein, och sedan kan man justera MJ-givan utan att följa med med proteinet.

Din häst har en ganska låg smrp/MJ-kvot i sin foderstat just nu, men det kan ju hända att den klarar sig på det antal gram protein foderstaten ger? Det visar sig nog, om den sätter muskler eller inte. :idea:

Halm brukar man räkna med att det innehåller 4-5 MJ och inget (eller mycket lite) protein. Drygt hälften så energirikt som hö, alltså, men samma tuggmotstånd och sysselsättning. Vissa hästar får ut mer av halmen rent sysselsättningsmässigt, då de pillar och väljer ut stråna noggrannare än när de äter hö. Mindre energi-mera tuggtid, alltså! ;)

Senast ändrad:

musklerna kommer men motvilligt! har mycket dåligt över ryggen. trots ganska mycket träning nu i ett par månader.
kvoten behöver kanske upp?
grejjen är den att jag inte har en aning om var man får tag i halm!

Jag har fått sån reaktion på höjning av höt. Det är som att då blir kraftfodret för mycket plötsligt.

i vintras testade jag faktiskt det. 11-12kg/dag petade han i sig. fram till ungefär mars då åt han 9-10 som mest

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 523
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 923
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama