Halvfodervärd ?

S

saraa016

*Vet inte vart jag skulle lägga denna tråd*

Det var så här att jag skulle från första början bli medryttare på ett fint varmblod. Sen kom fodervärden(som är fodervärd på livstid) på att vi kunde dela på honom, alltså skulle jag blir halvfodervärd. :angel: Så det är några saker jag undrar;
Vad gör man när man delar med någon?
Hur mycket pengar kommer att gå åt?

Just nu betalar hon omkring, 1.500-1.700kr i månaden. Får köpa mat och strö själv.

/ Sara

Sv: Halvfodervärd ?

det låter väldigt billigt med 1600kr i månaden. jag betalar runt 4000kr för min per månad.

jag skulle inte rekommendera att dela på en häst. ägaren vill väl komma billigt undan och låta dig betala hälften. att vara fodervärd innebär att du hjälper till att betala allt på hästen delat på 2. ex om den blir sjuk, försäkring osv. vad händer om ni blir osams?

Att vara halvfodervärd är ett bra sätt att börja "öva" på att ha egen häst. MEN tänk på att vara noga när ni skriver kontrakt. Hur mycket ska du betala? Hur mycket ansvar ska du ta? Vad händer om hästen blir sjuk eller sadeln går sönder?

Jag tror inte på att dela rakt av på alla kostnader och allt ansvar. Problemet med detta är att endel saker då kan bli VÄLDIGT dyrt och det kan kännas svårt att betala så mycket penngar om man inte har fått vara med och bestäma och när hästen ju är någon annans.

De ½ fodervärds avtal jag har sett som fungerar bäst har varit utformade ungefär som:
- Fodervärden har betalat en summa som är något högre än ½ beräknade kostnaden för hästen (totkostnad=stall+foder+strö+hovslagare+försäkring). Det som betalats utöver halva totkostnaden (ca 200-300kr kanske) har varit tänkt att täcka lite slitage på utrustning samt lite av vet kostnaderna. Dessa penngar går alltså till häst ägaren oavsätt om denna har sådana utlägg.
-Foder värden bestämmer "½" av träningsupplägget, utfodring och andra saker som rör den hästen rent allmänt. Ägaren bestämmer över inköp av utrustning och över vet behandlingar av hästen m.m.
-Fodervärden betalar INTE för nyinköppt utrustning eller vet kostnader. Alla dessa "oförutsedda" utgifter betalar ägaren (som ju i gengäld får ett par hundra i månaden att disponera från fodervärden).

På detta sätt kan ägaren fortsätta att ta det största ansvaret för hästen och du slipper oroa dig över oförutseda kostnader.

Ta gärna hjälp av jurist när ni skriver kontraktet (finns en hel del duktiga här på Buke som säkert kan hjälpa dig!!!).

Tack för svar. Vi får se om det blir av, annars blir det kanske en egen foderhäst. :)

Har du råd och är bered att ta det ansvaret tycker jag att en egen foderhäst är ett bättre alternativ!!! Det blir aldrig samma kännsla med en delad häst!!! Dessutom slipper du ju risken för bråk ;) . Lycka till vad du än bestämmer dig för!

Det är ju såhär att jag känner henne som äger hästen och vi har pratat igenom en del. Det blir roligare samt lite billigare att dela på hästen. Men vi får se vart detta leder och hoppas att vi kommer fram till en lösning. :)

Senast ändrad av en moderator:

kan ju säga att förr eller senare kommer det att bli bråk och vad händer med hästen då?

det kanske verkar lätt i början med att dela på hästen men jag kan nästan garantera att det kommer börja tjaffsas om det ena och det andra. ex vem som betalat mest, vem som ska rida när och vem som inte gjort vad osv. två personer med egen vilja drar inte alltid jämt.

så jag skulle avråda att dela på hästen. var isåfall medryttare så som du är nu och betala en summa per gång du nyttjar hästen istället.

Vadå vad händer med hästen? Det är ju fortfarande den primära fodervärden som har hästen och bestämmer över den.

Jag tycker att du gott kan prova att vara halvfodervärd , om du inte trivs så är det helt enkelt att säga upp halvfodervärdskontraktet och (om du har råd, tid och kunskap) skaffa en egen foderhäst som du sa innan.

Jag skulle aldrigaldrigaldrig dela på en häst. Det slutar alltid med bråk och skit! Jag har sett tjejer som varit kompisar sen dagis dela på sig och aldrig prata igen, efter att ha delat häst. Det räcker med att du tycker att hästen borde få mer hö och hon inte tycker det så är skiten igång. Det är alltid bättre när en äger och bestämmer och den andre bara kan följa och lyda eller välja att gå därifrån.

Jag tror att det är en god ide att vara delfodervärd. En häst behöver mer tid än vad en "normal" människa med ett normalt liv har. Men där emot så behövs då mycket kommunikation och ett bra och genom skrivet kontrakt. En häst behöver mycket tid och pengar och jag förstår inte varför inte fler delar häst. Men det måste vara en som bestämmer mer.
Och om du känner att du redan nu kommer överens med fodervärden. Det handlar mycket om att ta och ge och lyssna

Jag har haft många medryttare till min häst. Men bara en som jag gärna skulle dela henne med men hon är en pluggare som åke över hala värden.
Så hittar man någon som man verkligen kommer överens om så slå till.
Det som är roligt när man delar häst är att med någon kan prata med om den man älskar mest (hästen).

Men det måste vara en som bestämmer mer.

Mycket viktigt att en kör och den andra som blir delfodervärd får mindre ansvar och betalar lite mindre. Självklart så ska den primära fodervärden bestämma mer eftersom det är hon/han som ansvarar för hästens säkerhet och skötsel! Det får man inte glömma.

jojo de vet jag att det är en som har huvudansvaret. men vad säger att denne är villig att dela på hästen då? isåfall står man ju där och har inget att säga till om längre. man kanske har delat på en sadel till hästen och det lär bli bråk om pengar och det ena och det andra. så nej jag skulle iallafall inte dela på en häst. isåfall vara medryttare och betala per gång man är hos hästen. aldrig stå för halva kostnaden.

jojo de vet jag att det är en som har huvudansvaret. men vad säger att denne är villig att dela på hästen då? isåfall står man ju där och har inget att säga till om längre. man kanske har delat på en sadel till hästen och det lär bli bråk om pengar och det ena och det andra. så nej jag skulle iallafall inte dela på en häst. isåfall vara medryttare och betala per gång man är hos hästen. aldrig stå för halva kostnaden.

som fodervärd (oavsett hel eller halv) ska man inte handla in sadlar och utrustning till hästen alls. Det ska ju hästen ha från början. Jag syftar på att man delar på skoningar, kraftfoder och hö och sådana saker.

Men man gör ju som man vill, jag tycker att det är ett bra sätt om båda är äldre och ansvarsfulla samt att ena bestämmer lite mer.

Vi kom har kommit fram till att jag hjälper till att betala hö, foder, sko m.m. Resten står hon för. Hästen fick en ny sadel precis, men även om jag stod som halvfodervärd, skulle jag inte betala ett öre för den. Hon sa att hon står för all kostnad för utrustning, försäkring m.m :angel:

Skriv då ner detta mycket noggrant i ett kontrakt. Blir bäst för bådas säkerhet.

Jag kan bara säga att jag och en av mina bästa kompisar tog en häst på foder, det funkade bra i ca ett halvår men sedan så spårade allt ur och vi blev osams. Vi trodde aldrig att det skulle bli några problem eftersom vi båda hade samma syn på hästhållning och träning, hon ville mest hoppa och jag ville mest rida dressyr. Vi tyckte att vi alltid kunde kompromissa och diskutera oss fram till en lösning. Så vi trodde innan att det inte skulle bli några problem.
Men eftersom att vi även umgicks utanför stallet och där kan det också hända saker som gör att man blir osams och då blir jobbigt att mötas i stallet.
Jag hade nämligen en annan häst själv också så de dagarna jag inte tog hand om våran gemensamma häst tog jag hand om min häst så jag träffade henne ändå ofta, vilket blev otroligt jobbigt. Jag vet egentligen inte vad som hände men det hela gick åt h*lvete så jag sa ifrån mig hela ansvaret för våran gemensamma häst och lämnade allt till henne. Jag lämnade även ut min egna häst på foder och rider den en gång i veckan och är medryttare på andra istället. Så kan det gå.

*knapplån*
Vi har en häst på foder, som vi sedan delar på. (halvfodertyp)

Jag har varit del fodervärd i snart 4 månader och skall snart gå över till halvfoder värd, då den ena skall börja plugga på avstång och inte har tid. Från början var det att ena tjejen var ungefär halvfodervärd sen var jag och en annan del foder värd.

Jag betalar 200 kr i månaden men skall bli 400 kr/månaden om ett par veckor. + Hovslagare avgiften delar vi på, som går på 200 kr ( 100 kr var och ägaren till hästen betalar 300) Efter som jag kommer ha 3dagar/jämna veckor och 4 dagar/ojämna veckor.

Ägaren till hästen betalar försäkringen, 300 kr till hovslagaren. Även all "stor" utrustning så som sadel betalar ägaren. Därimot vill vi ha något nytt så får vi betala själva. Ägaren betalar även vetrenärs kostnader om något händer.

Grimmor och grimmskaft + sådana saker som måste bytas lite då och då betalar vi varnan person. Ungefär Jag betalar ena gången och hon nästa.

Det bästa med vår häst är att hon är både rid och kör häst, Jag kör och gör lite NH övningar + skrittar ut ibland lite. Hon andra rider bara.

Det bästa med vi som fodervärder på hästen är att vi inte spenderar så mycket tid med varandra utanför stallet, vi har 7 år mellan ålderna så vi har lite blandat humör. (Jag är 15 :rofl: ) ... Blir det diskution om hästskötningen ringer vi hästägaren och frågar vad hon tycker. Sen så kommer vi på något vettigt där efter.

Det ändå problemet vi har haft är att vi har lite bråckat om villket täcke hon skall ha när samt, att de har lagt sig i när man har tränat:smirk:... Men eftersom vi inte håller på med samma inrikting så har vi förklarat för varandra varför man gör så och liknade.. Man behöver inte ta up stirids yxan diret :angel:, än om det känns som man vill det...

Som sagt, jag trivs jätte bra med "min" häst, och är en ganska bestämt person som är bra på diskutera och vet sen att jag har fel.. Så det blir oftast ganska bra i slut ändan! :D

Mvh
Eran Emma - som ber om usrsäkt för det långa inläget och alla stavfel :rofl:

Vi kom har kommit fram till att jag hjälper till att betala hö, foder, sko m.m. Resten står hon för. Hästen fick en ny sadel precis, men även om jag stod som halvfodervärd, skulle jag inte betala ett öre för den. Hon sa att hon står för all kostnad för utrustning, försäkring m.m :angel:

tycker det låter som du är helfodervärd egentligen..

Jag funderar också på att bli halvfodervärd, men där betalar man en viss summa, bestämd från början. Jag kmr få tävla osv, men jag vet inte hur kostnaderna blir om hästen blir sjuk...

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 399
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 186
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka