Sv: Halvfodervärd ?
*knapplån*
Vi har en häst på foder, som vi sedan delar på. (halvfodertyp)
Jag har varit del fodervärd i snart 4 månader och skall snart gå över till halvfoder värd, då den ena skall börja plugga på avstång och inte har tid. Från början var det att ena tjejen var ungefär halvfodervärd sen var jag och en annan del foder värd.
Jag betalar 200 kr i månaden men skall bli 400 kr/månaden om ett par veckor. + Hovslagare avgiften delar vi på, som går på 200 kr ( 100 kr var och ägaren till hästen betalar 300) Efter som jag kommer ha 3dagar/jämna veckor och 4 dagar/ojämna veckor.
Ägaren till hästen betalar försäkringen, 300 kr till hovslagaren. Även all "stor" utrustning så som sadel betalar ägaren. Därimot vill vi ha något nytt så får vi betala själva. Ägaren betalar även vetrenärs kostnader om något händer.
Grimmor och grimmskaft + sådana saker som måste bytas lite då och då betalar vi varnan person. Ungefär Jag betalar ena gången och hon nästa.
Det bästa med vår häst är att hon är både rid och kör häst, Jag kör och gör lite NH övningar + skrittar ut ibland lite. Hon andra rider bara.
Det bästa med vi som fodervärder på hästen är att vi inte spenderar så mycket tid med varandra utanför stallet, vi har 7 år mellan ålderna så vi har lite blandat humör. (Jag är 15

) ... Blir det diskution om hästskötningen ringer vi hästägaren och frågar vad hon tycker. Sen så kommer vi på något vettigt där efter.
Det ändå problemet vi har haft är att vi har lite bråckat om villket täcke hon skall ha när samt, att de har lagt sig i när man har tränat:smirk:... Men eftersom vi inte håller på med samma inrikting så har vi förklarat för varandra varför man gör så och liknade.. Man behöver inte ta up stirids yxan diret

, än om det känns som man vill det...
Som sagt, jag trivs jätte bra med "min" häst, och är en ganska bestämt person som är bra på diskutera och vet sen att jag har fel.. Så det blir oftast ganska bra i slut ändan!
Mvh
Eran Emma - som ber om usrsäkt för det långa inläget och alla stavfel