Halvfodervärd.. eller?

P

pago

Min mamma har äntligen börjat fundera på att låta mig bli halvfodervärd..
Frågan är då om jag ska sluta rida på ridskolan vilket jag gör 2 dagar i veckan, varav en är en sorts "satsningsgrupp". Plus att jag måste lämna min medryttar häst som jag rider 2 dagar i veckan.

Ska jag lämna det, och skaffa en halvfoderhäst? Jag har hittat en som passar, men frågan är vart jag utvecklas mest?

behöver bukes smarta hjärnor, hjälp mig!

Sv: Halvfodervärd.. eller?

Har du en bra tränare tycker jag inte du ska ge upp ridskolan. Är det ett krav från mamman att du måste det om du ska ha halvfoderhästen? Däremot medryttarhästen hinner du kanske inte med i så fall..

Rätta mig om jagh ar fel, men medryttare och halvfodervärd är det inte egentligen nästan samma sak?

Som halvfodervärd får du kanske mer kostnader, och kanske bestämma lite mer?

Rätta mig om jagh ar fel, men medryttare och halvfodervärd är det inte egentligen nästan samma sak?
Vad jag fattat de så som halvfodervärd får man bestämma allt själv vad man vill göra och ha hästen helt som sin egen vissa dagar. Som medryttare måste man mer göra som ägaren vill och kanske inte får ha så mycket egna åsikter om saker o ting.

ja, jag måste ge upp ridskolan om jag tar foderhästen, tyvärr. möjligheten är då att träna för samma tränare 1-2 ggr månaden.
vet inte vilket som är bäst!

jag tycker inte att du ska ge upp ridskolan. Att skaffa halvfoderhäst innebär betydligt större kostnader för dig än en medryttarhäst. Ni lär dela allt på 2, även dyra veterinärräkningar!

Dessutom behöver man alltid hjälp av en tränare, så därför tycker jag att du ska gå kvar på ridskolan om sluta var ultimatumet.

Varför inte bara skaffa en bättre medryttarhäst om du inte tycker du utvecklas på den du har idag?

Okej, tack!
Jag ska prata med min tränare också och se vad hon säger.

Medryttarhästen jag har är så central, det är så passande att han står där han står. plus att man inte får något gratis av honom, utan han går halvtaskigt om man rider halvtaskigt. Detta är ju bra eftersom jag då får lära mig ordentligt, men det tar långtid. tyvärr.
Sedan gillar jag honom, och ägaren, vill inte "svika" henne.. :)

beror ju å hur bra ridläraren är som du rider för nu ? och vad du kmr ha för möjlighet sen om du blir halvfodervärd att rida för tränare...

Vad jag fattat de så som halvfodervärd får man bestämma allt själv vad man vill göra och ha hästen helt som sin egen vissa dagar. Som medryttare måste man mer göra som ägaren vill och kanske inte får ha så mycket egna åsikter om saker o ting.

Nackdelen med det här är att det ändå är två personer med två åsikter, hästen kan ju inte få olika mycket mat per dag eller vara utan täcke ena dagen och gå med dubbla nästa dag! :p
= vissa saker måste man ändå besluta gemensamt.
Och förmodligen funkar det bäst om den mest erfarne eller som "hyr ut" hästen har vetorätt när det gäller viktiga frågor för att undvika bråk, att man gemensamt pratar igenom i princip allt - utrustning, skötsel, ridning, vilodagar, övriga rutiner, för att vara överens.

Ser större risker med halvfodervärd än medryttare på så vis, man kanske tar för givet att det är "sin" häst.

tycker du ska fortsätta på ridskolan och medryttarhästen. du tjänar på det i längden om du vill komma nån vart..

Jo ja vet, de är därför jag inte riktigt fattar meningen med halvfodervärdar, är som gjort för bråk. Men uppenbarligen funkar det för vissa.

Okej, tack!
tror också det, lägger kanske den idén på hyllan!

Tack till alla!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
948
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4