Halvdöd laptop. För sjunde gången på typ tre år.

Riley

Trådstartare
Plötsligt vägrar laptopen starta korrekt. Man hör att hårddisken går igång som den ska, men skärmen förblir svart och det piper tre gånger, en lång och två korta. En snabb googling sa mig att det är något tjafs med typ grafikkortet, eller "video adapter error" som det mer bestämt stod.

Rakt på sak: Vad göra? Ska jag öppna något på undersidan av datorn och pilla på någonting, för vad jag förstod kunde grafikkortet helt enkelt ha hoppat ur läge? Eller?

Har i övrigt försökt att koppla in en extern, stationär skärm och därifrån försökt komma in på datorn, men den externa skärmen förblir svart. Det hjälper inte heller med några tangentbordskommandon för skärmen.

Jag skickar i alla fall INTE datorn till tillverkaren för reparation.
Senast jag skickade dit den för samma fel tog det typ 3-4 månader att få hem den igen, och jag har ingen större lust att vänta så länge igen. Har utöver det dessutom enbart dåliga erfarenheter av den här tillverkaren.

Snälla hjälp mig, innan jag kastar saker i väggen.

Senast ändrad:
Sv: Halvdöd laptop. För sjunde gången på typ tre år.

När min alldeles nyköpta dator lät så, så var det grafikkortet som var sönder.
Men om man kan fixa det själv har jag förvisso ingen aning om.

Det låter som att du beöver ett nytt grafikkort.
Jag vet att vissa datorer får problem med ljud och grafikkort om man nedgraderar från vista till xp, men då är har det varit hårddisken som tagit stryk och den som behövt bytas.

Har du någon datorkunnig som kan hjälpa dig med att byta det så borde du kunna lösa det på egen hand. Inhandla nytt grafikkort, plocka isär och sätta i nytt kort.
Saknar du hobbytekniker kan du få distansinstruktioner från min pojkvän (vid närmre eftertanke borde han kanske skrivit det här inlägget eftersom det är han som verkligen kan datorer, men han snarkar fortfarande). :p

Bra tips, fast TS har ju en laptop vilket kanske gör det hela lite...besvärligare :)

Bra tips, fast TS har ju en laptop vilket kanske gör det hela lite...besvärligare :)

Fast det är inte helt krångligt om man får hjälp av någon som vet vad h*n sysslar med. Visst, det är lite mer meck än med en burk men det är inte supersvårt.

Lämnade datorn till en kunnig bekant som påstår att det är ett fel som kostar lika mycket att åtgärda som att köpa en helt ny dator, så jag får väl råna en bank eller något och skaffa en ny. :crazy: Suck.

Tack ska ni ha för svaren!

Problemet är dock att grafikkortet är fastlött i en laptop. Inte som en stationär där man i princip bara hakar loss det och kan byta enkelt. Tyvärr. Jag skulle förmodligen gömma datorn, köpa en ny och förtränga hela historien.

Jag vet inte om man får skriva ut det, men det börjar på H och slutar på P. :angel:

Senast ändrad:

Jag vet inte om man får skriva ut det, men det börjar på H och slutar på P. :angel:
Jo du får skriva ut namnet. :laugh: Menar du HP som i Hewlett Packard eller nåt sånt?
Finns det minsta möjlighet att få den här utbytt av tillverkaren mot en helt ny, trots att garantin förmodligen gått ut? Jag har skickat in just det här exemplaret ett flertal gånger för olika fel, och sedan fått tillbaka den några månader senare, ofta utan att felet blivit löst.

Du kan ju göra en reklamation. Det kan man göra upp till tre år efter inköpet om jag inte minns fel. Om felet uppstod och inte avhjälpts trots försök innan garantin gått ut borde de (tycker jag) faktiskt behandla det som om garantin fortfarande gäller men jag vet inte hur "reglerna" är.
Konsumentvägledaren i din kommun kanske vet bättre. :D

Menar du HP som i Hewlett Packard eller nåt sånt?

Jag tänkte att det skulle vara uppenbart med tanke på "ledtrådarna". ;)

Ah, men då ska jag kolla upp det i morgon. Har kommit på att jag nog inte vill ha en ny dator ändå eftersom jag tänker sky HP som pesten, men då kan man ju hoppas på ekonomisk ersättning i alla fall.
Tack för svar!

Liknande trådar

IT & mobiler Eftersom jag är usel på att beskriva datorrelaterade saker har jag filmat problemet...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka