Halvcollersele ?

cowgirl73

Trådstartare
Vad använder man en halvcollersele till ?
Är det samma som en loksele ?

Ser ju inte riktigt likadan ut, ungefär som en halv loka istället för en hel...eller hur man nu ska beskriva det....

Sv: Halvcollersele ?

Det mest optimala för hästen som dragare är en välanpassad helcollersele. Tyvärr är det inte lätt att skaffa helcollerselar eftersom de måste anpassas till varje individ. Därför har man gjort halvcollerselar som är lättare att anpassa. De hästar som har lite plats för en vanlig bröstsele använder ibland en halvcollersele vid tävling. Hel/halvcollersele är ju en traditionell form av sele och används därför vid dressyrtävlingar och "tradtionell driving" som det också tävlas i.

Val av sele avgörs ju av många faktorer. Bla typ av körning och typ av häst men visst spelar det roll vad kusken tycker är snyggt också.

Hmmm...blev inte mycket klokare av det :)

Men jag förstår att det kan vara lika så bra som en loksele ??

Dvs om man bara kör för nöjes skull, hemmavid med tex släde eller rockard/trilla och inte vid arbete i skogen eller på åkern....

Jag har sett något som ser ut som en brösta men är liksom en hel "ring" runt halsen på hästen, kanske det kallas fransk brösta ??
Är det bra på hästar som har dålig halsansättning eller vad menar du med dålig plats för brösta ?

Hur ser en helcollar sele ut då ?
Jag menar om man jämför....

Kollersele
Detta är en s.k. ”Finsele” den är mer utsmyckad, smäckrare än lokselen, men har fortfarande kvar en del av lokselens drag. Den består av ett koller (helt eller halvt) som hästen med hjälp av draglinorna drar med. Skaklarna fästes i däckeln, där de ska vila i jämvikt. Även bakselen fästs i skaklarna, den gör att hästen kan bromsa med baken och förhindrar att hästen får tryck i däckeln när vagnen skjuter på.
Det finns hela eller halva koller, de hela är precis som de låter – hela. De passar ofta bara till en viss häst, eller till några få. Ett halvkoller är öppningsbart och går att anpassa till fler hästar.
1262901131_resized.jpg

(rätta mig gärna om jag har fel)
Kollerselar använder man när man vill vara "fin"... (:grin:)
De ger hästen chansen att ta vara på mer kraft och dra tyngre, medan en maratonsele ger frihet/rörlighet för hästen...
Kollerselen ligger alltså ganska nära lokselen om man tänker på vilken yta den ger hästen att dra med.
En skillnad är dock att kollerselen har draglinor fästa i kollret som går till svänglen.
Medan lokelen har ett dratläder som går från lokorna till ringar i däckeln i vilka man fäster draglinor, skaklar och baksele...

Vet inte riktigt om detta hjälpte, kände att det blev ganska rörigt...

Nej jag menade att en välanpassad helcollersele är bättre än en loksele eftersom den har större anläggningsyta än en loksele. Finns de som jobbar på heltid med sina hästar i skogen som använder helcollerselar just för att skydda hästarna.

Fransk brösta är gjord av läder och lämpar sig därför att dra lättare vagnar typ maratonvagnar. Helcollerselar har en stomme av trä och sen en ringbossa av läder och stoppning som ligger närmast hästen.

Med dålig plats för bröstan menar jag hästar med lågt ansatt hals som många shettisar eller nordsvenskar har. Finns ju numera ergonomiska bröstor som är svängda på ett sätt som passar denna typen av hästar.

Kanske det var en ergonomisk brösta jag sett då....

Så nu undrar jag var skillnaden är mellan silettdäckel och bågdäckel...

Alltså, jag kan ju SE skillnaden men vad är skillnaden arbetsmässigt ?
Är det bara utseendet ?
Eller är en bågdäckel bättre vid tyngre arbete ?
Man ser ju oftast silettdäckeln på bröstselar och bågdäckeln på lokselar ......

Det mest optimala för hästen som dragare är en välanpassad helcollersele. Tyvärr är det inte lätt att skaffa helcollerselar eftersom de måste anpassas till varje individ. Därför har man gjort halvcollerselar som är lättare att anpassa. De hästar som har lite plats för en vanlig bröstsele använder ibland en halvcollersele vid tävling. Hel/halvcollersele är ju en traditionell form av sele och används därför vid dressyrtävlingar och "tradtionell driving" som det också tävlas i.

Val av sele avgörs ju av många faktorer. Bla typ av körning och typ av häst men visst spelar det roll vad kusken tycker är snyggt också.

Jag är på gång att köpa körhäst men ha rju ingen utrustning....
Har inte råd att köpa nytt så därför tittar jag på begagnade grejor....

Tycker mig förstå att en loksele är bäst i de flesta avseenden, oavsett hästen bara skall dra en rockard eller släde eller timmersläde med lite timmer på.....

Eller behöver man både en loksele och en bröstsele ?
Och ska man då satsa på en halvcollersele kanske och en bröstsele med lös brösta ?

Jag blir lite snurrig i huvet av all information och vet inte riktigt vart jag ska vända mig...

Hur mäter jag på hästen för att veta vilken sele som passar ?
Finns det standardstorlekar ?
Tycker mig ha sett lokselar tex i både strl cob och full som sägs ha använts till den typ av häst jag funderar på att köpa ( fjordhäst ) så hur ska man vet vilken storlek som passar just den jag köper?

Bågdäckeln passar lättare till olika hästar...
Finns säkert mer skillnader/fördelar/nackdelar med de olika typerna...

Ok, så kan det ju vara.....

Fick en till fråga i huvet....

Jag tycker att på många bilder på lokselar, till salu bilder, man ser så har hästen ingen baksele och inga draglinor..............behövs inte det till en loksele ??

Och sen sitter väldigt många skaklar fast direkt i dragringen, eller vad det nu heter, istället för att sitta i en skakelrem högre upp på däckeln.....

Jag läste oxå nånstan att det fanns rekade och icke rekade skaklar ??
Vad betyder det ?

Att rekade satte man fast med seltungor och icke rekade med skakelrem.....

Ok, så kan det ju vara.....

Fick en till fråga i huvet....

Jag tycker att på många bilder på lokselar, till salu bilder, man ser så har hästen ingen baksele och inga draglinor..............behövs inte det till en loksele ??

Jo! Självklart ska man ha baksele även på loksele!
bild på en sådan:;)
1262941625_resized.jpg

Jag läste oxå nånstan att det fanns rekade och icke rekade skaklar ??
Vad betyder det ?

En rekad skakel har ett "gångjärn" som gör den rörlig, då behöver man inte draglinor... En icke rekad skakel har ingen rörlighet, så den behöver du draglinor till...

TAck för ditt svar :)

Baksele är ju rätt självklart egentligen men nybörjare som jag är så undrar jag ju när man ser så många bilder på lokselar utan baksele.

Så rekade resp icke rekade har inget med att göra hur/var man sätter fast dem ?
Utan har att göra med rörligheten...sitter gångjärnet baktill vid fästet mot vagnen eller i mitten på skakeln eller vid dragringen ?

Nånstans stod det att man hade skakelremmar till det ena och seltungor till det andra, kommer ej ihåg vilket....

Rekade skaklar är skacklar som på grund av konstruktionen rör sig med hästens bogrörelser. Pullerten vi brukar köra har rekade skaklar.

September2008033.jpg

Rekade har inget att göra med att just de här smalnar av innan de är fästa i vagnen utan det är alltså den rörelse som finns i och med att skaklarna är delade och sitter på en mellanbit som rör sig med hästen som avgör om de är rekade eller inte. Vanliga skaklar till en fyrhjulsvagn är ju som en kvadrat där man tagit bort främre delen och ställt in hästen emellan. Kvadraten är statisk och kan inte ändra läge. Rekade skaklar är likadana men långsidorna rör sig fram och tillbaks tillsammans med hästen kan man säga!

På den här bilden kan man med god fantasi förstå att skakeln följer med när hästen skjuter fram bogen:

Nyakameran005-2.jpg

Då förstod jag skillnaden bättre :)
Tack !

Och någon sa då att med rekade skaklar ( varför heter det så förresten ?? ) så behövs inte draglinor.....
Är det alltså så att dralinorna gör ungefär samma sake som rekade skaklar, att de hjälper till så att hästen kan röra bogarna när man kör eftersom skaklarna är fasta ??

Alldeles riktigt!

Draglinorna rör sig fram och tillbaks så att bogen kan röra sig. Rekade skacklar gör samma sak.

Rekade skacklar har jag bara sett användas tillsammans med loksele. Draglinor har jag sett till alla tänkbara och otänkbara selar...

Liknande trådar

Hemmet Ja, alltså sådana där i metall som man trär på ljuset och med ett litet lock som ska släcka ljuset på den nivå man sätter dem. Tyckte...
Svar
2
· Visningar
310
Senast: 95johsv
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Håller på med en skrivuppgift och har fastnat lite. Skriver en analys av ett tal och behöver en korrekt översättning av "the self"...
Svar
10
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Finns det något vettigt alternativ till bomull (tussar, pads osv) när man ska badda t.ex huden med någon vätska? Bomullsproduktion är ju...
Svar
5
· Visningar
467
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka