Halvblodssto i ponnyavel, vilken storlek på hingsten?

rebeckasff

Trådstartare
Är inne på WPB avel och ridponnysar.
Vilka har såna korsningar här och hur stora är föräldrarna?

Jag har ett hbl sto på 164 cm och fbl sto på 157 cm.

Vad tror ni att hingsten behöver ha för storlek för att avkomman förhoppningsvis ska stanna som D-ponny sen?
Finns det några riktlinjer eller "oskrivna regler"?

Hbl stoet har två avkommor (hbl) sen innan varav den äldsta nu e 5 år och 164 cm (växer nog liiite till) med större hingst.
Nästa är bara året men är minder som unghäst än 5 åringen.
Mamma til stoet va 166 cm och mormor 164cm.

Fbl har jag ingen storleksinfo om då hon är import och jag har svårt att hitta vad som ligger bakom och hon har inga avkommor.

Tacksam för både erfarenheter och bilder på resulataten ;)
Ink stam så klart!

Sv: Halvblodssto i ponnyavel, vilken storlek på hingsten?

Där jag har mina hästar föder dom upp ridponnysar. Dom har inga (!) Ponnyston, utan bara halvblod, fullblod och arabston. Hingstarna de använder är framförallt deras två godkända ridponnyhingstar (far och son) som är en stor b och en stor c ponny. Alla deras föl har hittills blivit stora c och d ponnysar, inga hästar hittills! Men det är nog olika.. Är säkert så att dessa två hingstar nedärver bra storlek. fadern är förövrigt en av schweiz bästa ponnyhingstar inom hoppning!

En kompis till mig köpte ett hbl-sto på 145 cm (tvilling om det kan ha gjort henne liten) som hade fått en avkomma med en b-ponny tror jag det var. Avkomman blev i alla fall 154 cm eller liknande. Detta halvblodssto betäcktes med halvblodshingst och avkomman blev maxad c-ponny????
Mystiskt.

Att den ena blev liten häst är jag inte alls förvånad över, om stoet va en tvilling så är det ju det som har påverkat hennes storlek och inte generna.
Men att den andre med större hingst blev så liten är ju lite skumt :o

Men tack för era svar.

Så här på rak arm så har jag hittat hingst redan och med tanke på hans storlek och dom stona så tror jag att den blir en c och en d ponny.

Men det får tiden utvisa ;)

Någon som har bilder på sina WPB eller ridponnysar med hbl el fbl mammor?

Jag kan fota några av ponnysarna som står i "mitt" stall imorgon! Får se om han har ute hingstarna också så kan jag fota dom också :)

Jag leasade ett hbl sto 2008 som jag betäckte med welsh hingst. Halvblodet var ca 160 cm e: warsteiner ue: Urbino. Hennes föl är iår 3 år och 149 cm, hamnar runt 155 cm skulle jag tro. Welsh hingsten är 136 cm.

Photo_90679_1482377.JPG

Har använt samma hingst till mina fullblod.
Båda fullbloden är under 160 cm och deras avkommer (samanlagt 3 st) blir D-ponnier.
Född 2010.
Photo_90679_1390332.JPG

Född 2011
Photo_90679_1491645.JPG

Född 2011.
Photo_90679_1463061.JPG

Nu går dom tomma, men till våren/sommaren ska jag betäcka med min egna welsh hingst som är son till hingsten jag använt tidigare..

Ja, det är då verkligen tur att de inte är dräktiga igen.
Och se för guds skull till att fodra på dom med mer mat!!

136 cm hingst hade jag aldrig vågat lägga med tanke på risken att växa över.

Och håller med föregående om att stona är tunna...:crazy:

Jag vet.. håller på.

Bra.
En eloge till dig, som ser att de är smala, iallafall. För det mesta när man påpekar nåt på Buke brukar man få fan för det, och tusen förklaringar som "bilden är missvisande" osv.

Liknande trådar

Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 692
Senast: Görel
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 342
Senast: moonstruck
·
T
Avel Planerar att betäcka mitt sto f 2007 nästa år, och har verkligen ingen aning om hingst. Är inte så insatt i avel än, och detta stoet är...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: TuttiFrutti
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 904
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info