Halvblodshistoria

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mabuse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 710

Mabuse

Trådstartare
Jag undrar om någon vet ifall det finns eller har funnits någon hingstlinje i svensk halvblodsavel som inte började med en importhingst?

Och vilka pre-Utrillo-hingstlinjer som fortfarande har söner i aveln idag?

Kommer på Lamborghini och Black Coffee (Kyffhäuser) och Master-Impuls (Boheme xx), men vad finns mer?

Sv: Halvblodshistoria

Det finns inte längre några fler nu när den siste representanten för polarsterns linje, Artist, sänkts till C. Inte ens Humanists starka linje finns kvar, den dog ut då Lanskoy sänktes till C.

Det är svårt att hitta en hingstlinje som inte började med en import, halvblod eller fullblod. Jag kan inte komma på någon som levde in på 1900-talet.

Impuls tillhör Printonans hingstlinje, om man ska döpa linjen efter den första hingsten som importerades till Sverige.

Intressant, jag tänkte att det åtminstone kunde ha funnits någon enda. Bland stostammarna vill jag minnas att det finns en del som börjar med "ölandssto" eller liknande, varenda häst importerades ju inte, för man betäckte ju åtminstone delvis inhemska ston med importhingstarna. Men att det inte blev några inhemska hingstlinjer då?

Det fanns flera grenar från Printonan. Han fick sönerna Florian xx, Printonan Boy xx, Stegeborg I xx och Stegeborg II xx i aveln. Printonan Boy förde linje vidare genom sina söner Bôheme xx och Nogat 178. Bôheme lämnade Helmuth 350 och Jovial 369. Helmuth lämnade Magnifique 409 som i sin tur blev pappa till Favorit 479, men där dog den grenen av familjen ut.

Jag har tittat lite på hingstar som användes på statsstuterierna på 1800-talet, och de flesta börjar också med en import. Titta t ex på Adalbert här http://www.allbreedpedigree.com/adalbert6 en typisk svensk 1800-talshingst.

Liknande trådar

Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 137
Senast: Myrten
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 468
Avel Jag använde sökmotorn och ämnet tas ju upp i flera trådar men jag tror inte att det finns någon tråd som är direkt dedikerad till detta... 2
Svar
36
· Visningar
4 624
Senast: Görel
·
G
Islandshäst I slutet av 70- och början av 80-talet rasade en ganska infekterad debatt inom islandshästsverige. I centrum stod ett antal hingstägare... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 521
Senast: Isold
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka