Halvblodshingst till ponnysto

corzica

Trådstartare
Vad har ni för åsikter om att använda en halvblodshingst till en ponny? Vilka risker anser ni att detta har för stoet och vad bör man tänka extra på vid valet av hingst?
Har ni några hingstförslag?

Sv: Halvblodshingst till ponnysto

Det beror väl på vad man ska med avkomman till.
När jag betäckte ett av mina ston för nåt år sedan var det en ponny där som skulle betäckas med Casir Ask. Har för mig att det var en C-ponny som tävlat högre klasser med bra resultat. Kommer inte ihåg vilken det var nu. Antar att de var ute efter en avkomma som förhoppningsvis skulle bli D-ponny.

Ska du avla fram en ponny eller liten storhäst?

Dett finns ett par stycken halvblodshingtar som är godkänd för tex ridponny aveln. tex Minotauros..

Tanken är en liten stor häst, men skulle det bli en ponny gör det inte så mycket heller :)

Artist har väl varit populär till ponnyston. Har egentligen inte så bra koll på ponnyer.

Vad har ni för åsikter om att använda en halvblodshingst till en ponny? Vilka risker anser ni att detta har för stoet och vad bör man tänka extra på vid valet av hingst?
Har ni några hingstförslag?

Jag tror inte det behöver vara så mycket risker. Om det är en hingst på naturlig betäckning så bör hingsthållaren ha koll på om det kan låta sig göras. Är det semin så har jag inte hört att det ska vara några speciella problem.
Sedan är ju frågan var det är för sto du har, och vad du förväntar dig av fölet. Villken ras/vilka raser finns det i ditt sto? Det kan ju göra att det slår lite som det vill med storleken, framförallt om du väljer en hingst som också har väldigt olika stora hästar i stammen.. Eller Irco Mena ..eller Urbino en bit bak.. Som jag har erfarit kan lämna smått.. Men det är ju ofta större än ponny.. ;)
U

Fölet anpassar sig efter livmodern så så länge det inte är en katastrofalt stor skillnad ska det inte vara något problem. Ex. Flyinge Artist, han har många framgångsrika ponnyavkommor (dessvärre numera degraderad till C, annars hade han varit ett hett alternativ.).

Jag tror inte det behöver vara så mycket risker. Om det är en hingst på naturlig betäckning så bör hingsthållaren ha koll på om det kan låta sig göras. Är det semin så har jag inte hört att det ska vara några speciella problem.
Sedan är ju frågan var det är för sto du har, och vad du förväntar dig av fölet. Villken ras/vilka raser finns det i ditt sto? Det kan ju göra att det slår lite som det vill med storleken, framförallt om du väljer en hingst som också har väldigt olika stora hästar i stammen.. Eller Irco Mena ..eller Urbino en bit bak.. Som jag har erfarit kan lämna smått.. Men det är ju ofta större än ponny.. ;)
U

Jag vet inte riktig vad hon har för ras eftersom hon är irländsk import :P men det syns att hon har en hel del fullblod i sig. men det övriga vet jag inte eftersom hon har jättetjock man och svans och väldigt annorlunda färg.:love: Anledningen till att jag vill avla på henne är för att hon har otroligt fin hoppteknik, är superelastisk, pigg, har en bra galopp och är väldigt vändbar. sen att hon är en ängel gör ju inte saken sämre :) dessa egenskaper skulle jag vilja ha hos hingsten jag väljer.

Senast ändrad:

Jag betäckte vårt welshsto förra året med en halvblodshingst, tyvärr tappade hon fölungen någonstans på mitten av dräktigheten...

Det brukar sällan bli några problem med fölningarna.

Jag betäckte med Hayd´n, annars gillar jag Minotaurious enomt mkt. men även en sådan som Dirco Hästak skulle vara intressant för mig om jag skulle göra om försöket.
Iår betäcks hon av olika anledningar med en welshhingst.

jag skulle också sagt Artist. han har riktigt många fina avkommer som är mindre hästar och ponnyer. han själv är ju bara 161.

tyvärr e han som sagt ur aveln.

Kolla in Hayd´n !
Lämnar stort, har höga meriter i hoppning, ger mkt elastiska avkommor, samt är mkt billig i pris (och är "småsnoppad"-ett viktigt inslag vid betäckning av mindre ston:D)

Nu är jag absolut inget proffs, men hur är det med Quite Easy? Han lämnar väl ganska smått? Nu är ju han iofs i Frankrike iår o står på FAI, men?

Nu är jag absolut inget proffs, men hur är det med Quite Easy? Han lämnar väl ganska smått? Nu är ju han iofs i Frankrike iår o står på FAI, men?

Quite Easy lämnar både smått och stort..har sett några riktiga "skepp" på olika tester..men överlag är det en mkt trevlig hingst med många fina avkommor runt om i landet.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?