Halvblodshingst som ger skimmel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Inte riktigt rätt en fux kan mkt väl också fått ett augoti anlag från en förälder men dock inte i ditt fall eftersom en svart aldrig har något augotianlag för då hade den inte varit svart utan brun iom att augoti är det som begränsar svart färg.
På E locus har du svart = E rött = e
En svart häst har antingen två E och har då alltså inget anlag för rött eller så är den Ee vilket också blir svart och den har då även ett rött anlag att ge vidare. ee = fux alltså avkomman måste få ett e anlag från båda sina föräldrar.
Augoti ligger på eget locus och påverkar utbredningen av svart. Augoti påverkar bara den svarta färgen och inte den röda därav kan en fux ee mkt väl även ha fått ett augoti anlag från en förälder utöver ett rött anlag om minst en av föräldrarna är brun en fux kan tom vara homozygot för brunt genom att ha AA och kan då alltså aldrig få svart avkomma hur svart partner den än får för den kommer alltid lämna vidare ett A som gör att svart avkomma blir brun.
Så svart + svart ger alltid svart eller fux
Fux + fux blir alltid fux
Svart + fux kan bli svart, fux eller brun
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Så... mitt skimmelsto som är betäckt med en fux. (stoets pappa är skimmel, mamma vet ej, men mammas föräldrar är bruna båda två.)
Stoet har fått 2 bruna föl innan, så hon ger inte bara skimmel.

fortfarande 50% chans till skimmel, och 50% chans till annan färg, är det även 50% chans till fux eller hänger det på om stoet har fux längre bak i leden?
Om hon har det - är det ändå mindre chans till fux jämförelse med t.ex brun?
:bow:
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Skimmel är ingen färg alla hästar har en grundfärg, skimmelanlaget lägger sig sedan ovanpå denna grundfärg och bleker den till vit. Så länge du inte vet vilken färg din häst är så är det omöjligt att säga säkert vad hon kommer lämna. Fler och fler börjar lära sig och numera registreras de flesta föl med sin färg angiven, tex skimmel född svart eller skimmel född brun. Så framtidens avlare komemr förhoppningsvis slippa treva i mörker ang färger när hästarna felaktigt bara registreras som skimlar.

Det enda du vet säkert är att din avkomma kommer att få ett rött anlag från hingsten, dock måste den ha två för att bli fux alltså kan den bara bli fux om ditt sto också bär på röttanlag och ger det vidare. Har ditt sto eller ger ditt sto inget rött anlag till fölet så kommer den att bli svart eller brun, svart om ingen av föräldrarna ger den ett augotianlag, brun om minst en av föräldrarna ger den ett augoti. Detta är alltså den färg fölet får.
Oavsett vilken färg fölet får så är det sedan 50%risk/chans att ditt sto ger sitt skimmelanlag till fölet vilket då kommer bleka fölets färg till vitt. Skimmelanlaget är helt fristående från färglocusen och iom att ditt sto tidigare fått ej skimmel avkomma vet man med säkerhet att hon har Gg alltså ett skimmelanlag och ett icke skimmelanlag på detta locus och det är alltså 50% chans att hon lämnar vilket som vidare. Alla skimlar som bara har en förälder som är skimmel har så iom att de måste få skimmelanlaget från en förälder som är skimmel så är det bara skimlar med 2 föräldrar som är skimlar som kan ha dubbla skimmelanlag = alla deras avkommor blir skimlar (de måste dock inte ha dubbla skimmelanlag bara för att båda föräldrarna är skimlar utan det kan fortfarande vara så att bara en av föräldrarna lämnat det vidare eller tom ingen av dem det är fortfarande 25% chans/risk för färgad avkomma även med två skimmelföräldrar om ingen av föräldrarna har dubbla anlag).
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Vad har ditt sto för födelsefärg?
Vilka färger har hennes föls pappor?
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Tack! :bow:

Jag tror att mitt sto föddes svart, men jag kan inte veta det säkert, hon var så pass blekt när jag köpte henne att hon kunnat vara mörkt brun också.
Nåja, vi får väl se vad som tittar fram! "Vad som helst, bara inte en skimmel." är mantrat jag fortsätter upprepa. :D
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Vad har ditt sto för födelsefärg?
Vilka färger har hennes föls pappor?

Som sagt, jag vet inte säkert, men jag TROR hon föddes svart, hon har varit mer mot det gråa hållet än det bruna på de områden som fortfarande inte var vita när jag köpte henne.

Båda hennes föls pappor var bruna, Canabis Z och Lupicor. 2 bruna föl.
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Om hon föddes svart så finns möjlighet till svart, brun och fux med fuxhingst.
Kolla vad hingsten gett med svarta ston, vissa fuxhingstar ger brunt, andra svart.
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Tyvärr avslöjar de sig sällan genom vilken skimmelfärg de har något år senare många skimlar "byter" helt färg innan de börjar skimla.
Detta sto tex föddes ljusbrun på bilden är hon 4 år och det finns inte ett strå brunt på henne någonstans utan hon är helt stålgrå/svart på alla färgade partier.
Cnv0414.jpg


Samma färg som hon hade föddes hennes son i
09051927.jpg


Han däremot kunde man hela tiden se det bruna på när han skimlade, han skimlade dessutom av mkt snabbare än sin mamma trots att det är henne han fått skimmelanlaget ifrån, brun pappa, 2 år gammal
DSC_00351.jpg


3 år
DSC_0168.jpg


3,5år (lite väl slank intresset av stona var lite för stort i somras)
DSC_0423_zpsa55f3a8a.jpg


Som du ser skulle man aldrig kunna gissa att dessa två är födda i samma färg (har inga tidigare bilder på stoet eftersom hon köptes som 4 åring det är uppfödaren som sagt att hon var exakt samma färg som sonen som liten).
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Färgen han hade som 2åring var tokläcker! (fin häst för övrigt)

Okej, det skulle kunna förklara en del. Hittar varken svart eller fux på mammas sida, Balougraph lämnar i överlag fux och brunt, någon svartbrun utöver Ballumé som var reggad som svart stickelhårig men uppenberligen är skimmel. :p Men å andra sidan hittade jag bara 2 svarta ston som hade föl efter Baluohraph, de fölen blev brun och svartbrun.

Så, om stoet inte har fux längre bak, är då både fux och svart så gott som uteslutet?
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Om han fått brun avkomma med svart sto (under förutsättning att stoet verkligen är svart och inte mörktbrun) så visar det att Balougraph har minst ett augoti anlag, om han har ett eller två vet man inte förrän den dagen han får en svart avkomma. Har han två augoti anlag så ger han alltid ett vidare och kan därför inte få svart avkomma då en svart med ett augoti anlag blir brun. Har han ett är det 50% chans risk att han lämnar vidare det. Så det vi kan komma fram till är att det är 100% att avkomman får ett rött anlag från honom och det är minst 50% att avkomman också får ett augoti anlag från honom som gör att svart avkomma blir brun.
Vad ditt sto har för anlag att ge vidare är helt omöjligt att gissa utan DNA prov är ditt sto tex född fux ja då är det 100% att avkomman blir fux och sen 50% att den dessutom blir skimmel. Är din född svart ja då kan det bli fux, brun eller svart (så länge vi inte vet om hingsten har ett eller två augoti), har hingsten två augoti ja då kan det bara bli brun eller fux (om ditt sto också har ett rött anlag hon ger vidare till fölet). Så för många osäkerhets variabler för att överhuvudtaget få ut ens en gissning.
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Tack för svar Gylle och Em!

Känns lite som trådkap nu, men förhoppningsvis har TS fått lite mer svar på hur skimmlingen fungerar också. :D

Själv tror jag på tredje gången gillt, efter 2 bruna hingstföl förväntar jag mig ett skimmelsto, efter dessa informativa konversationer troligen född brun. Bara den är frisk och kry tänker jag inte klaga (jättemycket ;) ).
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Eftersom TS fått svar på sin fråga och tråden flutit ut till en diskussion om skimlar låser jag tråden och hänvisar vidare färgdiskussioner till den befintliga färgtråden.

Görel - moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 836
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: Görel
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 307
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp