Halvblodshingst som ger skimmel

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hanhen

Trådstartare
Hej,
Jag har ett skimmel sto e. Uskudar de Malais - Marduk - Urbino.
Jag funderar på att betäcka henne detta året, men har problem med val av hingst.
Dum som jag är vill jag så gärna ha ytterligare en skimmel
*Smaken är som baken ;)*

Någon som vet hingstar som ger skimmel?

För att vara extra besvärlig så är det inte bara färgen som är önskan , utan gärna en hingst som ger lite mindre avkommor. Gärna med kortare rygg då stoet är något "långt".

Tack!
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Kan inget om halvblod, men rörande färgen är det enkelt. De enda hingstar som ger = har anlag för skimmel är nämligen de som är skimmel själva. Det är ett dominant anlag som alltid syns om det finns. Ej skimmel = inget anlag för skimmel.

Med ett skimmelsto som ditt, där en av hennes förälder är skimmel och den andra icke-skimmel har du alltid 50 % chans på att få skimmelavkomma oavsett färgen på hingsten du väljer.
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Någon som vet hingstar som ger skimmel?
Kort och gott - alla hingstar som ÄR skimmel kan lämna skimmel, ingen annan. Svårare än så är det inte! (förenkling av det Myrten skrev)
 
Senast ändrad:
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Köp en liten skimmel istället.
Det är bättre och billigare än att du betäcker ditt sto.
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Skimmel+skimmel är väl alltid = skimmel? alltså 100% säkert att man får skimmel med ett skimmelsto man betäcker med en skimmelhingst, eller har jag fått det om bakfoten?
Och att sen avkomman bara kommer kunna få skimmlar själv, oavsett färg på partnern?
Jag höll mig ju så långt ifrån skimmelhingstar som bara fanns, och upprepar ett mantra för stoet varje dag "vad som helst, bara inte skimmel. Vad som helst, bara inte skimmel", och jag har för mig att jag har 50% chans att få ett skimmelföl med en förälder som är skimmel?

Tyvärr har jag inte förslag på hingst, jag valde bort alla skimmlar ögonaböj. :D
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Jag är inte insatt i avel ska jag först säga :) men Algot är en skimmel och vi har en avkomma i det stallet som jag står i efter honom.
Mamman var skimmel oxå och avkomman är oxå skimmel. Dock är den avkomman väldigt hög men otroligt snäll.
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Skimmel+skimmel är väl alltid = skimmel? alltså 100% säkert att man får skimmel med ett skimmelsto man betäcker med en skimmelhingst, eller har jag fått det om bakfoten?
Och att sen avkomman bara kommer kunna få skimmlar själv, oavsett färg på partnern?
Jag höll mig ju så långt ifrån skimmelhingstar som bara fanns, och upprepar ett mantra för stoet varje dag "vad som helst, bara inte skimmel. Vad som helst, bara inte skimmel", och jag har för mig att jag har 50% chans att få ett skimmelföl med en förälder som är skimmel?

Tyvärr har jag inte förslag på hingst, jag valde bort alla skimmlar ögonaböj. :D
De allra flesta skimlarna har bara ett skimmelanlag, vilket gör att det är 50% chans att föräldern lämnar sitt skimmelanlag till avkomman.
Därav det blir som jag skrev ovan.

Har du EN förälder som är homozygot så blir alla avkommor skimmel oavsett färg på den andra föräldern.
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Tack alla för svar!
Nu har jag förstått: skm + skm = skm ;)

Är bara så svårt för de skm hingstar jag kikat på är stora & ger stora avkommor.
Så om jag då väljer ex. en brun hingst för att prioritera storleken & annat exteriört (vilket jag borde!), så får jag till 50% en skm?

Svårt!

Hon ska avlas mot hopp, btw.

Jadu, cat-and-rat.. Smartare att köpa en färdig! Men det är ju bara så skoj att få en avkomma från sin egna älsklings sto :)
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Nej.
Det är inte alls säkert att man får skimmelföl med skimmelföräldrar.
Det är 25 % chans att den blir brun.
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Jag hade tidigare ett fuxfärgat arabsto vars far och mor var skimmel!
Så skimmel+skimmel ger inte alltid skimmel ;)
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Heterozygot skimmel + ej skimmel = 50% chans till skimmelavkomma
Heterozygot skimmel + Heterozygot skimmel = 75% chans till skimmelavkomma
Homozygot skimmel + vilken färg som helst = 100% skimmelavkomma

En häst med skimmelanlag är alltid skimmel så det är lätt att se vilka som är bärare, svårare att se vilka som är Homozygota.
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Heterozygot skimmel + ej skimmel = 50% chans till skimmelavkomma
Heterozygot skimmel + Heterozygot skimmel = 75% chans till skimmelavkomma
Homozygot skimmel + vilken färg som helst = 100% skimmelavkomma

En häst med skimmelanlag är alltid skimmel så det är lätt att se vilka som är bärare, svårare att se vilka som är Homozygota.

Tänk om de kunnat beskriva det sådär enkelt på sidan jag läste för någon månad sen om ämnet, det där var så mycket lättare att förstå och komma ihåg än en hel uppsats. :rofl:

Tack! :bow:

Ts, titta på alla hingstar, hittar du en skimmel som passar ditt sto bra så ta den, men kanske är onödigt att ta en skimmel som inte alls passar ditt sto än en brun som skulle vara perfekt. :idea:
Jag tror till och med jag skulle använda en skimmelhingst om jag ansåg den som "the perfect match" på mitt sto. :D
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

KL

Mer korrekt fråga för TS:

Finns det några homozygota skimmelhingstar i avel? :idea:
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Ja, Lilstar! Tack :bow:
Nu äntligen förstår jag!
Ha insett att eftersom det inte är 100% chans till skm förrän man har en homozygot skm så kan jag med andra ord lika gärna satsa på annat än färg.
Ganska självklart från början eg :D

Tack för svaren!
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Ja nog kan man bli förvånad ibland vad det är för färg på fölet när det kommer! :D

Jag betäckte min vita häst med en mörkbrun hingst. Den hingsten har bara brunt och jag vill minnas någon skimmel i släkten, mest "travarbrunt".

Ut kommer en fux! :D

Tror mamman föddes fux innan hon "skimlade".
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Fuxanlag kan väl ligga dolt i flera generationer.
*har läst det på buke* :D
 
Sv: Halvblodshingst som ger skimmel

Fuxanlag kan väl ligga dolt i flera generationer.
*har läst det på buke* :D
Just fux är ett sådan anlag som kräver att hästen bara har fått just det från bägge föräldrarna för att det ska synas. D v s nästan motsatsen till anlager för skimmel som alltid syns.
Så därför kan fuxanlaget ligga dolt länge. Jag lärde mig det inte via Buke utan det året jag betäckte två fuxston med fuxhingst och visste att dom skulle få fuxföl. Så för att få lite omväxling skickade jag det svarta stoet till en svart hingst. Ut kom det fuxigaste fölet av alla det året. :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 836
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: Görel
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 307
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp