halvblod - mkt mat & Shettis - lite mat

malinsky

Trådstartare
hej i värmen!

Hur gör man??

Jag har ett halvblod som lätt kan få lägga på sig 50 kg extra i hull. Nu ska jag flytta hem min darling och ska köpa en shettis till barnen/ sällskap till hästen.

Shettisen bör jag hålla nere i hull, medans jag vill att storhästen ska få fri tillgång?

Någon som har ngt förslag? Är 2 hagar enda alternativet?
 
Sv: halvblod - mkt mat & Shettis - lite mat

Vet att någon här hade löst det genom att ha en höhäck högt upp som inte shettisen når. Så fick shettisen något kilo nedanför och kunde sen äta det lilla som ramlar ner ur den höga höhäcken. Men då gäller det ju att den stora inte tar den lillas mat på marken. Sen är det ju inte heller optimalt att fodra högt upp.

Kanske man kan göra en foderlåda med höga kanter istället? Så shettisen med sin lilla hals inte når ner?

/Maria
 
Sv: halvblod - mkt mat & Shettis - lite mat

Hej du i värmen ;)

Här har du en till, som äger en vbl-travarsto & en shettis.
Båda går i lösdrift o haft fri tillgång på vanligt fint-hö o det har fungerat jättebra!
Sista tiden märkte jag att höet som jag köpte av grannbonden blivit väldigt dåligt fick jag köpa ännu bättre hö av en annan som bor lite längre bort. Han säljer både vanligt hö o hösilage (olika typer av hösilage, torrare, medium och litelite blötare) till travfolk MED analyserat....

Om du tar o köper ett bra grovfoder med bra näringsvärden i, så kan ju det räcka för shettisen att bara äta detta men även lite halm pga fibrer som är bra för de små rackarna ;)

Det senaste hö som jag köpt som vart väldigt bra hade shettisen fått klara sej på höet + halm samt en klick mineraler.
Det har fungerat jättebra.
Nu till hösten ska jag få se om det ska bli torrare hösilage den här gången av samma kille som i våras eller om det ska bli vanligt men fint hö.

Sedan har jag tänkt köpa nån "billig" hö-häck som är gjort av stål (tror jag det vart?) och sen bygga nån planka som man kan ha på hö-häcken så om maten råkar va slut i den är det bara att öppna luckan o stoppa i höet o sedan stänga luckan o med ett lås på.

Är det något du funderar över, så går det bra o PM:a eller så får du säkert flera bra råd av shettisägarna härinne :idea:

Lycka till!
 
Sv: halvblod - mkt mat & Shettis - lite mat

Mina shettisar går med dom stora hästarna o har således oxå fri tillgång på hö. ibörjan åt de som galningar men när de märkte att maten inte tog slut så lungade dom ner sig. Ponnysarna var jättefina i hullet hela vintern men blev köttbullar efter en vecka på betet.
 
Sv: halvblod - mkt mat & Shettis - lite mat

nejdå du kan använda greenguard på shettisen om de går på bete dygnet runt. har du dem delvis uppstallade kan halvblodet fodras extra inne medan shettisen bantas inomhus. det har funkat för oss i flera år, det svåraste är att hålla nere shettisens intag av allt, fång är min stora skräck. men än så länge är hon rund rar och fångfri:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 836
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
362
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
617
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 577
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp