Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Har haft o jobbat mycket med halvblod under mitt liv (är 32 år ;)), men de senaste 2 åren ridit en del fullblod som går löp, den skillnaden jag känner att fullbloden är precis lika "lugna" som halvbloden när de har liten eller ingen kraftfodergiva.Fullbloden tycker jag är svårare att "fostra", har mer egen vilja, men de har å andra sidan en ärlig framåtbjudning, vilket en del halvblod saknar.Halvbloden hittar på mer skit för de är lata, fullbloden tänker mer framåt o för mig personligen är det lättare att jobba med :).Men båda raserna har sin charm :banana:. Har idag både halvblod o fullblod och har även betäckt ett fullblod med enhalvblodshingst :)
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Jag har ju haft samma fulllbod i 10 år och han har varit som en "unghäst" hela livet typ. Jo något modigare blev han runt 9-10år. Men det är inte för inte som jag behållt honom i 10 år ;)

Han är ju fantastisk och väldigt bra ridbarhet. (e: Island Reef) Men som sagt väldigt mkt räser i honom. Svår att hoppa med eftersom han är väldigt framåt plus extremt känslig i munnen/skänkeln.
Jag vet inte, kanske har jag lyckats köpa ett ovanligt piggt fullblod. :)
Kan springa EXTREMT fort och galet i hagen. Är förvånad att han inte ramlat och brutit alla ben 10 ggr än. Och som sagt väldigt nära till flyckt..

Har däremot ridit många olika halvblod genom min gymnasie tid och ingen var lika känslig min.
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Hm.
Min ringa erfarenhet - fullblod - stort hjärta, modig, mogen, alert men inte skvättig, klok.
Halvblod - från lugnet själv till på tårna.. beroende på stam etc.
50/50 - är de "värsta" i tittighet. Givetvis beroende på stam variaioner etc.

Men de coolaste jag ridit, trots massa kondis o kvickhet har varit rena fbl...
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Och om jag var tvungen att välja så hade jag valt fbl före hbl, men jag föredrar korsningarna och gärna att där är högre % fbl än hbl.

Fördelar fbl:
kloka ( kan kanske uppfattas som skarpa/svåra av vissa)
Energiska
Välvilliga

Nackdelar fbl:
Har OFTAST sämre hopptekeknik/ gångarter än hbl
Ibland lite väl smarta och är experter på att maska när det kommer till arbete i dressyr form (lätt för att komma undan att arbeta med ryggen)
Galoppen/ extriören är till för att fösa med bakkärran, inte bära som hbl.

Fördelar hbl:
extriören är avlad till att bära korrekt
Hopp/gångarter

Nackdelen hbl:
Temperamentet avlas ganska skarpt/skvättigt (inte rasens fel)
Många är lata när det kommer till arbete oavsett dressyr eller hopp, dom gör inte mer än dom måste

Högst personliga åsikter och självklart finns det en oändlig variation av båda raserna som har både med stam, uppväxt, träning och uppfostran att göra!
Går inte att generalisera allt för mycket, det som den ena uppfattar som klok uppfattar en annan som ovillig, den ena som hoppig och skvättigt uppfattar en annan som het och tokig.

Allt handlar till syven och sist om individen i sig och hur det passar ihopa med den som ska rida den.
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Nackdelar fbl:
Har OFTAST sämre hopptekeknik/ gångarter än hbl
Ibland lite väl smarta och är experter på att maska när det kommer till arbete i dressyr form (lätt för att komma undan att arbeta med ryggen)
Galoppen/ extriören är till för att fösa med bakkärran, inte bära som hbl.

Måste bara inflika lite här ;) Fullbloden är inte avlade att fösa det är varmblod som är. Fullblod är avlade för att bära

Sedan beror tekniken i hoppning inte på att de hoppar sämre utan de flesta fullblod kommer från banan och då är de tränade annorlunda än vad halvbloden är. Finns en uppsjö fullblod som har mkt bra teknik i hoppningen. Själv har jag två hemma för tillfället varav den ena aldrig är tränad för galopp utan uppfödd som ridhäst och den andra har startat och gjort det bra men har under sin uppväxt löshoppats frekvent och på det sättet fått mångsidig träning.

Har löshoppat så många unghästar både halvblod och fullblod under åren att jag faktiskt är rätt säker på min sak i detta. :D
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Håller absolut med om att där finns fbl som hoppar jätte bra, har själv en sådan med fantastisk teknik, hoppar igenom sig som en katt och inga hängande framknän. Och hon har gått på banan.

Men överlag tycker jag att fbl kan ha just lite hängiga knän och behöver därför hoppa lite högre över hinderna för att inte fela fram.

Sen finns det ju variationer innom fbl, vissa är bättre slätlöpare och vissa bättre med hinder.
Sen är där ju vissa linjer som precis som travarna har extriören till sin nackdel. Dom kan vara lite långa och ha en tendens till att ha något längre bakben än framben vilket gör att dom föser bättre än bär.

Det jag menar med deras fösande är ju för att förtydliga lite, att dom lär sig att röra sig så energisnålt som möjligt när dom går i träning som unga. Det är svårt att få upp en rundhet i rörelserna när man sen skolar om dom som ridhästar.

Men nu har alla fbl jag har haft gått på banan i större eller mindre utsträckning.
 
Senast ändrad:
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Håller fullständigt med Rebeckasff gällande denna frågan.
Om nu fullbloden är så bra på att hoppa om dom nu får likadan träning som halvbloden.. varför ser vi inte fullbloden i världscupen?
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Håller fullständigt med Rebeckasff gällande denna frågan.
Om nu fullbloden är så bra på att hoppa om dom nu får likadan träning som halvbloden.. varför ser vi inte fullbloden i världscupen?

Därför att man inte använder fullblod helt enkelt. Fullblod föds upp för galopp och inget annat och därför tränas de sedan de är ett och ett halvt år för att just bara galoppera!

Och jo det har funnits en drös med extremt bra fullblod i just hoppning men mer över på andra sidan kontinenten än här i Europa. Och det har med att ridningen man rider här inte passar så bra med fullbloden.

En del så bra att man tom gör klon av dem http://www.telegraph.co.uk/sport/ol...is-bought-by-Olympic-show-jumping-owner.html#
https://www.youtube.com/watch?v=l4F0rFVLmkE

Och framförallt används de i fälttävlan där OS segraren Sam är en mkt kapabel hopphäst också, videon är från VM och efter terrängen

https://www.youtube.com/watch?v=1Tdhsgz1zkc&playnext=1&list=PLD007DF46EC6DF090&feature=results_main

Och det är väl säkert så att de bästa fullbloden snos just till fälttävlan..
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Håller fullständigt med Rebeckasff gällande denna frågan.
Om nu fullbloden är så bra på att hoppa om dom nu får likadan träning som halvbloden.. varför ser vi inte fullbloden i världscupen?
Väldigt enkelt för att samma fullblod som är "bra" ridhästar också är bra galopphästar och man tjänar väldigt mycket mer på att låta dom gå löp istället för att "bara" bli ridhästar.
Nu menar jag inte löp i Sverige, för tyvärr så har vår fullblodsavel av löphästar nästan dött ut och vi har inte längre tillgång till bra hingstar här.
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Jag har sett ett par fullblod nu hoppa riktigt bra o kommer prova en utav dem i banhoppning. Får se hur det går....:d. Men annars är kombinationen mkt fullblod o en del varmblod är mycket bra för hoppaveln. Min bästa hopphäst hade fullblod på mormor, morfar, farmor och farfars sida!:laugh:
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Ååååh, med risk för att låta tråkig ;)

Jag tycker (som så många andra här) att det är oerhört individuellt.
jag är uppvuxen med "vanliga ridhästar", dvs. mest halvblod och ponnyer (både tävlingshästar och mullar).

Sedan 99 har jag dock arbetat med fullblod (på Täby) och vid sidan av haft någon halvblodsmedryttarhäst.

generellt tycker jag inte att fullbloden är speciellt mkt hetsigare/sprättigare än halvbloden. Det jag tror kan bidra till att vissa tycker det är att det ofta händer saker fortare med fullblod när det väl händer något. jag upplever att reaktionen är lite densamma, men som sagt att reaktionstiden är lite kortare ;)
Många av våra startande fullblod rör inte så mkt som ett öra när det dånar förbi traktorer med påhängd harv, brusar i högtalarsystem m.m. medan jag känner en del halvblod som skulle tycka just såna grejer var mindre latjo om man säger så. (men detta är ju som så mycket annat beroende på vilken miljö hästen vuxit upp i och präglats av)

Om jag köpte häst nu skulle jag nog se mig om efter ett fullblod eller ett halvblod med mycket fullblod i, då jag kärat ner mig i blodingarna :love:
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Ja det är ju klart om det ligger det i honom, dock så säger de alltid att han är fullblod både de själva och speakern på tävling där jag sett honom
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Ja det är ju klart om det ligger det i honom, dock så säger de alltid att han är fullblod både de själva och speakern på tävling där jag sett honom

Men han är ju inte ett fullblod för det :confused: Oavsett vem som säger vad. Har man halvblod i stamtavlan kan det aldrig vara ett fullblod, det vet ju du med.
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Men han är ju inte ett fullblod för det :confused: Oavsett vem som säger vad. Har man halvblod i stamtavlan kan det aldrig vara ett fullblod, det vet ju du med.

Det är väl klart, men som sagt så har man sagt att han är rent fullblod vilket han tydligen inte är. Varför man går ut med det kan inte jag svara på
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Fast det är väl inte märkligt att holsteinerhästar tex är bättre hoppare än fbl? Fbl är avlade för galopp, inte scoop över hinder. Att de tränas för galopp eller snos till ft är inte hela sanningen, en hopphäst är bra dyrare än en fthäst så vem skulle torska pengar frivilligt på stt sno till ft?
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Därför att man inte använder fullblod helt enkelt. Fullblod föds upp för galopp och inget annat och därför tränas de sedan de är ett och ett halvt år för att just bara galoppera!

Och jo det har funnits en drös med extremt bra fullblod i just hoppning men mer över på andra sidan kontinenten än här i Europa. Och det har med att ridningen man rider här inte passar så bra med fullbloden.

En del så bra att man tom gör klon av dem http://www.telegraph.co.uk/sport/ol...is-bought-by-Olympic-show-jumping-owner.html#
https://www.youtube.com/watch?v=l4F0rFVLmkE

Och framförallt används de i fälttävlan där OS segraren Sam är en mkt kapabel hopphäst också, videon är från VM och efter terrängen

https://www.youtube.com/watch?v=1Tdhsgz1zkc&playnext=1&list=PLD007DF46EC6DF090&feature=results_main

Och det är väl säkert så att de bästa fullbloden snos just till fälttävlan..

Ja, där säger du de själv... MAN ANVÄNDER INTE FULLBLOD i hoppning utan dom får gå löp, de är de dom är framavlade till och de är de man använder dom till, end of stoy

med detta menar jag inte att dom inte kan hoppa.. finns de som kan annars är de halvbloden som brilljerar när de gäller hoppning
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

OCh som Fio sagt tidigare, dock är en häst med fbl och hbl en av de bästa hopphästar..
Finns nästan ingen som är rent xx som kommer upp i klasserna, de är framavlade för att springa.. åter igen inte för att hoppa
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Ja, där säger du de själv... MAN ANVÄNDER INTE FULLBLOD i hoppning utan dom får gå löp, de är de dom är framavlade till och de är de man använder dom till, end of stoy

med detta menar jag inte att dom inte kan hoppa.. finns de som kan annars är de halvbloden som brilljerar när de gäller hoppning

Det är väl ingen som sagt något annat???

Dock så kvarstår fakta att fullblod kan hoppa och har så under alla tider. Antar att det har gått helt förbi dig att det finns hinderlöp för fullblod och att det faktiskt avlas till det med?

Att man använder halvblod till hoppning är väl klart det är inget underligt eller någon som säger ATT DET inte är så, MEN det kvarstår i vart fall att det finns många fullblod som tävlas och har tävlas på högsta nivån i hoppning.

Ett bra fullblod kan vara betydligt bättre än ett halvblod!

Och att man använder fullblod till löp är väl givet för det är så stora pengar inblandade i det så ett bra fullblod på banan brukar oftast vara det fullblodet som hade kunnat bli en bra tävlingshäst inom andra grenar.
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

OCh som Fio sagt tidigare, dock är en häst med fbl och hbl en av de bästa hopphästar..
Finns nästan ingen som är rent xx som kommer upp i klasserna, de är framavlade för att springa.. åter igen inte för att hoppa

Och med detta inlägg så borde du göra lite mer efterforskning innan du haspar ur det en massa..
 

Liknande trådar

Ridning Har köpt mig ett fullblod på 5 år som gått på banan i 2½ år. Han är fransysk & utåt tåad fram. Tagits ur tävling för att han haft...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 725
Senast: Bowman
·
Avel Spelar det någon roll? Vad har ni för erfarenheter? De flesta jag vet är faktiskt E: fullblod U: Halvblod men på något sätt får jag...
Svar
10
· Visningar
2 092
Senast: rebeckasff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp