Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Nickelodion

Trådstartare
Jag har haft fullblod i 10år och är väl snart inne på köpa en ny häst. Jag är en vanlig hobby ryttare som vill köpa ett halvblod, gärna unghäst.
Jag gillar hästar med lite "nerv" och mkt motor men är väldigt trött på att ha fullblod. :grin:

Mitt fullblod är snäll och modig. Men han har väldigt mkt flyktinstinkt och hoppar till för allt. Är het att rida och hoppa. (studsar och vill i väg, extremt känslig för hand och skänkel)
Allmänt att man få ha "ögon i nacken" och tänka sig för hela tiden då han kan reagera på några sekunder.

Men till min undran. Läser att vissa halvblods hingstar nedärver "mkt nerv och känslighet" men hur pass nerviga blir dom? Kan dom vara lika tossiga som ett fullblod? Rent generellt alltså. Vet att det finns många undantag!
Hur är temperamentet avlat på halvbloden idag?
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Det är väldigt olika, det beror lite på vilken sorts halvblod du tittar på.
rena svenska med lite äldre stammar är ofta stabila, importer kan vara lite både och.
rena sporthästavlade halvblod som liknar fullblod i typen är ofta lika flyktiga.

men överlag är halvblod lite långsammare i reaktionerna men det är nog bättre att leta efter rätt individ.
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Jag skulle säga att det är mycket individuellt. Sen finns det vissa blodslinjer som ger vassare hästar och andra som ger mer okomplicerade.

Har själv ett gammalt halvblodssto efter en gammal hingst (född 1966) som är hälften xx på pappret men som ett helt i skallen.
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Det är inte nödvändigtvis så att ett fullblod är hetare/stimmigare/vimsigare än ett halvblod.
Jag har två systrar, den ena rent fullblod och den andra har halvblodspappa (en cool en...) och det är absolut det rena fullblodet som är "lugnast" av dem.
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Ja jag kan tänka mig att det skiljer sig. Men av dom "lugna" halvblod som jag ridit så har det varit miltals skillnad i känslighet mot mitt fullblod. Men inte dåliga för det, snarare lättare att rida. Men då har jag kanske inte ridit "sporthäst" typen. Vill ju ha en häst som är pigg och känslig men stabil. Men svårt att se på unghästar hur dom är (kommer bli). Men antar att man får gå på stammen. Några hingstar som är allmänt kända som nervvrak?
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Kom ihåg stoet också, det är dessutom hon som präglar avkomman då de lever tillsammans under avkommans första halvår eller så...
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Kanske ett halvblod med mycket fullblod i, då? Jag har ridit såna som haft fullblodets känslighet för hjälperna, utan att vara skvättiga. De har då varit 75% fullblod eller liknande.
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Jo, stoet är väldigt viktig. Lika viktig som hingsten. Jag får läsa på lite mer om halvblods aveln tror jag. =)
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Jo det kan absolut va idé med fullblodsinslag. Men är ute efter halvblod pga den goda ridbarheten. Sen om halvbloden kan vara lika i temperamentet som fullblod, man får gå efter stam och individ. Men min uppfattning är att fullblod ÄR mer känsliga/nerviga överlag. Eftersom galoppen kräver en explosiv och snabb hästras.
Halvblod "ska" vara mer ridhästar som kunde användas i armén och inte springa i väg så fort de ser ett spöke.
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Jag tror det är mycket individuellt om och på vilket sätt hästar blir nerviga. Min tjej är rätt nervig, typ en blandning av fullblod och en het ponny, och hon är efter Briar. Hon är väldigt känslig och stressar ofta upp sig för småsaker, men är modig bara hon får tid på sig att tänka och prova sig fram. Hon är alltså inte den typen av halvblod som "bara gör" och accepterar det mesta, trots att hon är byggd i en stor halvblodskropp. Men jag kan inte säga om det bara beror på arv heller. Du får nog prova dig fram. Tror du kommer känna när du hittar ett halvblod med det temperament du vill ha på din framtida häst :).
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Ja, det är mitt intryck också, att fullblod överlag är lite känsligare. Men jag tycker inte känslighet och skvättighet är samma sak, det finns känsliga hästar som inte är skvättiga. Ridbarhet bygger ju också en del på reglerbara gångarter, och där kanske halvbloden ligger före ibland.
 
Senast ändrad:
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Som du skriver är det ju extremt olika. Jag har suttit på halvhysteriska halvblod och halvhysteriska fullblod. Och helhysteriska också för den delen :D Och även lugna, båda sorterna.

Generellt gillar jag fullblod mer, lite vakna, pigga och känsliga. Jag tror att sporthästaveln (halvblod) har avlat fram liknande halvblod idag, när jag började rida på 90atalet tyckte jag oftast det var större skillnad i temperament på fullblod och halvblod.

Jag har en häst som är 65-70% fullblod genom stamtavlan. Hon är förvisso bara 3 år. När hon var yngre liknande hon mer ett fullblod i temperamentet, hon har dock aldrig varit "flyktig". Nu, sen kanske 1 år tillbaka, har hon utvecklats mycket, även i huvudet och är en otroligt social och trevlid individ men fortfarande ganska bestämd av sig. Hon kan testa ibland men säger man till henne så reagerar hon med att bli upprörd och lite "vaaaa, men jag gjorde ju inget".

Nu vet jag inte hur hon är att rida riktigt, jag har suttit på henne 5 gånger och skrittat, travat och galopperat. Inga problem. Extremt läraktig och jag tror det är lite av fullblodet. När hon slappnar av er känner man att hon har "fullblodsenergi" i kroppen. Gasen kommer aldrig blir problem :angel:

Så jag tror att du kanske ska kolla halvblod med hög fullblodsandel. För att få "ridbarheten".
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Ja jag kan tänka mig att det skiljer sig. Men av dom "lugna" halvblod som jag ridit så har det varit miltals skillnad i känslighet mot mitt fullblod. Men inte dåliga för det, snarare lättare att rida. Men då har jag kanske inte ridit "sporthäst" typen. Vill ju ha en häst som är pigg och känslig men stabil. Men svårt att se på unghästar hur dom är (kommer bli). Men antar att man får gå på stammen. Några hingstar som är allmänt kända som nervvrak?

Hur många fullblod har du ridit?

Tycker överlag att det faktiskt är väldigt få heta fullblod jämfört med halvblod. Att de är kvickare stämmer och kanske mer vakna.

Har haft många fullblod men faktiskt inte en enda som varit het, däremot flera halvblod som varit heta att rida
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Jo det kan absolut va idé med fullblodsinslag. Men är ute efter halvblod pga den goda ridbarheten. Sen om halvbloden kan vara lika i temperamentet som fullblod, man får gå efter stam och individ. Men min uppfattning är att fullblod ÄR mer känsliga/nerviga överlag. Eftersom galoppen kräver en explosiv och snabb hästras.
Halvblod "ska" vara mer ridhästar som kunde användas i armén och inte springa i väg så fort de ser ett spöke.

Tänk på att idag avlar man halvblod på just kvickhet och nerv.

Fullbloden är rätt lugna när de inte startat ;) Har två här hemma som är som filbunkar, den ena aldrig sett en bana den andra ung och har startat några gånger. Ingen av dem är vare sig het eller stimmig
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Ja, det är mitt intryck också, att fullblod överlag är lite känsligare. Men jag tycker inte känslighet och skvättighet är samma sak, det finns känsliga hästar som inte är skvättiga. Ridbarhet bygger ju också en del på reglerbara gångarter, och där kanske halvbloden ligger före ibland.

Tycker oftast att det är fler fullblod som har bra ridbarhet än just halvbloden. Dock så är ju oftast gången inte så stor på fullblodet men om man bortser från det så brukar de vara lätta i handen extremt lättreglerade i hoppningen/terrängen.
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Ja, Briar är ett väldigt bra exempel på att det inte är fullblodsinslaget som ger nerverna... Stor och tung, gammaldags svensk stam och knapt något xx alls, ändå har han knappast varit enkel och han lämnar skarpa hästar med mkt nerv.

Kolla på individer, inte fullblodsandel. Finns många rena fullblod som är helt coola och väldigt många halvblod som är mer eller mindre galna. :p
 
Senast ändrad:
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Jag har ett egenuppfött halvblodssto (med fullblodsfar) som beter sig på precis samma sätt som ditt fullblod, men med den skillnaden att det handlar om nanosekunder snarare än sekunder när hon reagerar. Hon är dock förlåten (med nöd och näppe när hon har sina värsta dagar) eftersom hon är så arbetsvillig och positiv.

Väldigt många halvblod jag träffat numera verkar betydligt lugnare, på gränsen till lite tråkiga om man är van "fart och fläkt".
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Tycker oftast att det är fler fullblod som har bra ridbarhet än just halvbloden. Dock så är ju oftast gången inte så stor på fullblodet men om man bortser från det så brukar de vara lätta i handen extremt lättreglerade i hoppningen/terrängen.

Har haft många fullblod men faktiskt inte en enda som varit het, däremot flera halvblod som varit heta att rida.

Jag har bara haft en galopper (men några stycken halvblod) och min (då begränsade) efarenhet stämmer väldigt bra med det som rubytoo skriver.
Skulle jag få för mig att köpa en häst så skulle jag def. leta efter ett högt inslag av xx i stammen.
 
Sv: Halvblod med "nerv" VS Fullblod

Om du är en allroundryttare som vill ha en häst som är alert, känslig och lättlärd som ett fullblod men som inte har fullblodets explosivitet och "stirrighet" så vill du ju ha en PRE eller en lusitano!:love:
 

Liknande trådar

Ridning Har köpt mig ett fullblod på 5 år som gått på banan i 2½ år. Han är fransysk & utåt tåad fram. Tagits ur tävling för att han haft...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 725
Senast: Bowman
·
Avel Spelar det någon roll? Vad har ni för erfarenheter? De flesta jag vet är faktiskt E: fullblod U: Halvblod men på något sätt får jag...
Svar
10
· Visningar
2 092
Senast: rebeckasff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp