Halvblod - Connemara?

DressyrBecca

Trådstartare
Har ett connemarasto som det är tänkt ska betäckas efter min ponnytid, dvs om ett år. Hon är 144cm, guldbelönad på utställning och med fantastisk gång! :love:
Har varit inne på att betäcka med connemarahingst, alt RP, för att få fram en fin ponny för ungponnychampionat osv, sedan försäljning.
Men om man vänder på det, om jag väljer en större Hbl-hingst på ca 1,70, hur stor är då chansen att jag får en trevlig tävlingshäst till mig själv på ca 1,55-160? Jag är själv ganska liten, knappt över 1,60, så det är den storleken på häst jag vill ha. En liten häst med mycket gång.
Eller man kanske ska passa sig för att betäcka med en så mycket större hingst första gången?
Tips och idéer?

Sv: Halvblod - Connemara?

Jag tror inte att storleken på hingsten spelar så stor roll.
Dom brukar lösa det mesta, och fölet anpassar sig efter mamman.

Men det är ju inte fel att betäcka med en mindre hingst om det är första fölet, och hon är lite äldre, eller??

Jag skulle nog betäcka med en connemara eller en RP hingst, för då får du en avkomma, som kan avla vidare på, sen, om det är aktuellet, och likaså om du säljer den, så är den intressantare ur avelssynpunkt än en connemara/halvblod korsning.
Halvbloden är ju inte välkommna i RP-avel.

Sen är det ju så, med avel, att man får inte alltlid det man tänkt sig, och jag skulle nog tycka att det vore säkrare att köpa en häst med de egenskaperna du söker. Det finns många fina halvblod, som är lite mindre, vara väl tex ett par små ston som hade gjort bra ifrån sig på kvatiletstävlan nu, läste Ridsport...

Jag tycker oxå att du verkar ha ett bra ston, och det är jättebra om hon kommer i avel! :)

Häls Embla

Jag känner en tant som hållt på med avel typ jämt, och framgångsrikt dessutom. Hon hade ett welsh mountainsto som hon ofta betäckte med halvblod, bla Artist och Cortus (1,70 hög...). Och det var aldrig några problem. Fölungarna föddes små, lagom för mamma, och växte mer sen istället. Dom har blivit stora C och små D, mamman är liten B.
Så visst funkar det. Tycker du om stoet och har tid att vänta på att fölet ska bli vuxet, så testa! Tar du bara en hyfsat stor hingst som är känd för att också nedärva stort så borde den ju bli en liten stor.

Kan även tillägga att jag känner till en connemara-halvblodskorsning (Pommac-Swift har jag för mig) som är :love: . Hon är gul, ganska bastant och rör sig jättefint. Har fått mycket fina poäng av de flesta dressyrdomare.

ja, vaaar känner jag iegn det där med att vilja ha en liten häst med stor gång?? :angel: :D jag har ett RP-sto som jag betäckte med ett fullblod (RP också iof, men ett fullblod iaf) med stooor gång, och eftersom att hon redan har fullblod i stammen blir det förhoppningsvis en liten häst med stor gång.. :D Undrar vad detta hade med ditt inlägg och göra?? aja, lycka till iallafall.. ;)

"Halvbloden är ju inte välkommna i RP-avel."

Jaså? Det var nåt nytt! Betäcker du ponnysto av godkänd ras med godkänd halvblodshingst så får du RP med vita papper enligt registratorn. Och på hemsidan stod fortfarande halvblod på listan med godkända raser för inte så länge sen. Att somliga uppfödare inte gärna ser hbl i RP är en sak. Det finns andra uppf som tycker de har något att tillföra. Smaken är ju som baken, som vanligt.

EmblaAsk skrev:
Jag skulle nog betäcka med en connemara eller en RP hingst, för då får du en avkomma, som kan avla vidare på, sen, om det är aktuellet, och likaså om du säljer den, så är den intressantare ur avelssynpunkt än en connemara/halvblod korsning.
Halvbloden är ju inte välkommna i RP-avel.

Hade inte tänkt att avla vidare på avkomman, då inte connemaror är så populära i RP-avel. Dessutom är ju chansen att det blir en hingst rätt stor, och då kan jag ju ändå inte avla vidare.

Men om jag då väljer ett hbl; blir den över ponnymått så har ju jag förhoppningsvis fått en trevlig framtida tävlingshäst, och stannar den som ponny så har jag ju nåt att utbilda och sedan sälja vidare, samma som om jag väljer en RP-hingst. Eller? :confused:
Förutom då att OM det blir ett sto så är den inte lika aktuell ur avelssynpunkt.

Varför finns det då åtminstone en halvblodshingst, Minotaur, som är godkänd för RP-avel?

Liknande trådar

Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 668
Senast: HMQ
·
M
Avel Hej! Jag har alltid varit sugen på en Connemara ponny, men då jag sköt i höjden och blev lång, försvann den drömmen snabbt. Nu som...
2
Svar
20
· Visningar
2 881
Senast: cupcake
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·
Avel Jag har funderingar på att betäcka vårt connemarasto med en halvblod eller fullblodshingst. Men skulle behöva lite tips och tankar...
2
Svar
24
· Visningar
3 673
Senast: FT_ryttare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar