D

Daydream

Arrgh, min häst har fått en stor hålvägg i ena bakhoven. Hovslagaren verkade upp till en viss del men tyckte att jag skulle åka in till klinik med henne i fall det behövs "större" åtgärder. Tydligen skulle det vara någon typ av bakterie/svamp som orsakat hålväggen, trodde han.
Någon som kanner till om hålväggar? Behandling, konvalecens mm mm.
Tacksam för information.

Sv: Hålvägg

Hej.
Jag har och haft problem med hålväggar på alla mina ponniers. :( Jag åkte till klinik första gången med den ena och fick det uppverkat och 3 dagars gips på.Nu har hon hålväggar igen.Det enda man kan göra är att spola rent det med jodopax och kitta igen hålet med plastic padding.Min hovis gör så.
Håll rent och kolla dagligen om PP släppt.Skölj rent igen i så fall och på med nytt. Jag kan varmt rekommendera att pensla hovarna dagligen med Thrust Buster.
Försök växla hagar. Microorganismer trivs ypperligt i jorden i hagarna och de kommer av den varma väderleken,dvs ingen riktig kyla om vintrarna längre.Inte mycket att göra tyvärr. :(

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 234
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 870
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka