Hålvägg hur fort

Sv: Hålvägg hur fort

Är ingen expert, men det beror nog lite på om hästen rids, hur underlaget i hagen ser ut mm. Vår ena häst fick ganska stor hålvägg relativt snabbt pga att hon blev körd. Smågrus trycktes upp i hålväggen och den blev snabbt större. Hon blev skodd och då var det ingen fara utan att hålväggen kunde växa ner. Har inte haft problem sedan även om hon körs oskodd igen.

För att svara på din fråga, så tror jag att det kan vara möjligt att en hålvägg blir 1 cm djup på några veckor. Men som sagt - jag är ingen expert...

Hur fort kan en liten hålvägg bli djup? ca 1-1.5cm
Kan det gå på någon vecka?

Ganska snabbt, hålvägg är för mej ett tecken på att en häst inte bör motioneras oskodd, blir hålväggen för djup kan hela hoven samla av, alltså väggarna, inte kötthoven.Så detta ska tas på allvar!

Enligt min hovis så kan det gå fort om detfår ordentligt "fäste"

Jag har sett föl med hålväggar...

om bakterierna och svampen får riktigt fäste så kan det gå hela väggen upp på i hoven under en verknings/skonings intervall (6 v. kör vi)

Någon som vet om bärrandsröta är början till hålvägg ?
Eller har det inget samband.

bärrandsröta kan utvecklas till hålrum med lite otur.

Någon som vet om bärrandsröta är början till hålvägg ?
Eller har det inget samband.

Bärrandsrötan på min nordis orsakade stora hålväggar, men nu är han frisk igen, tog 2,5 månad för hålväggarna att växa bort helt och då hade han rejäla hålväggar, ungefär halva hoven.

/M

Om hovslagaren karvat bort en liten bit i bärranden,
det syns inget mer, bara en bit som är borta, torrt och fint.
Bör man avstå att köpa en sån häst.

jag hade inte avstått köp pga. det, om hästen hade varit vad jag letat efter för övrigt.

vi har haft problem med våra pga. marken vi har bete på, 2 har lindrig bärrandsröta, 1 har hålrum som klinikbeh. 3 ggr i sommar, 1 har början på hålrum (som jag hoppas vi fått stopp på) och en är helt odrabbad.

det va nästan samma förra sommaren, men det försvinner när dom kommit till sin lösdrift och dom markerna där. hoss oss är det marken i sommarhagen som är "smittad"

knapplån

Jag har haft en häst som hade sprickor uppifrån kronranden och ner. Dessa var mycket svåra att få bort trots klinikbesök och utbildade hovslagare. Hon fick också hålväggar. Detta är ganska länge sedan men jag undrar ändå. Kan det ha varit sprickorna som på något sätt bidrog till att hon fick hålväggar?

rent teoretiskt skulle det ju kunna gå in bakterier och svamp även genom en spricka :crazy: fast jag vet inte hur just det funkar. har haft en pålle som hade problem med sprickor men den pållen fick aldrig hålrum av det.

WLD (white line desease) som inte behandlas utvecklas till hålväggar. Det kan gå fort. Fråga din hovslagare om lämplig behandling. Angreppen verkar se lite olika ut på olika platsen i landet och de flesta hovslagare har hittat någon metod som fungerar bra.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 144
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 610
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
204
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
835
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka