Halv tand och en lös

_moa_

Trådstartare
Min lilla häst har fått en halv tand och en tand är väldigt lös plus att den nästan ser rutten ut. Förstår att jag måste få munnen kollad på honom men ska man åka till klinik eller ta ut en hästtandläkare? Veterinären är väl ingen idé? Och sen det att den ser lite rutten ut, kan en tand rutna fort eller tar det väldigt lång tid?
Min mamma påstår att det kan ta ett år innan man märker att tanden rutnar. Han hade nämligen ett sår i munnen förra vintern om det kan ha något med det att göra?

Vad gör man med en häst som saknar tänder? Hästen är bara 3 år så det känns ju lite tragiskt att han ska bli tandlös :p Han har en tendens till att bita på precis allting, gärna metal. När han är uppbunden i stallgången står han och biter i metalkedjorna så det rasslar i munnen på honom och leder man honom så försöker han få tag på haken på grimskaftet för att bita i det.

Jag tror att han har blivit sparkad i munnen och att det är orsaken till tänderna. Han brukar försöka få igång kompisarna till lek genom att bita dom i bakhasorna och det är inte alltid uppskattat.

En dålig bild men ni ser lite kanske? :D
tappitand.jpg

Sv: Halv tand och en lös

Han kanske är bitig just för att han har det här tandproblemet?

För att svara på din första fråga, så tycker jag absolut att du ska åka till en bra hästtandläkare. Dom har ju sin utrustning på plats, och det kan nog behövas både röntgen och annat till din häst.
Vänta inte, utan åk snarast!

LIA

Han kanske är bitig just för att han har det här tandproblemet?

För att svara på din första fråga, så tycker jag absolut att du ska åka till en bra hästtandläkare. Dom har ju sin utrustning på plats, och det kan nog behövas både röntgen och annat till din häst.
Vänta inte, utan åk snarast!

LIA

Fast bitig har han varit hela sitt liv så det kan väl inte bero just på tandproblemet?

Går det på försäkringen förresten?
För att få tag på en bra tandläkare får man nästan åka till en veterinärklinik va? För tandläkarna brukar inte ha egna lokaler med röntgen?
Ska ringa imorgon eller på måndag då och sen är det bara att tigga skjuts av någon :p

Tycker nog det är lika bra att du åker in till en klinik direkt. Finns ju risk för att du måste söva hösten för att kunna åtgärda (ser inte så bra på bilden) och då blir det ju bara ännu mer pengar om du först ska ta ut ngn och betala för det bara för att sen bli remitterad till klinik..
Det beror helt på vilken veterinär du får tag i om du ska ta tandläkare eller veterinär, vissa kan mkt lite om tänder och andra massor. SKa man dra ut en tand lär du ju dock behöva ge hästen lugnande och det får bara veterinären göra.
SKulle bli förvånad om det inte gick på försäkringen eftersom det lär vara ett olycksfall som orsakat skadan.

Så länge hästen inte har ont behöver man inte göra ngt åt tanden, det man kan vara observant på är om det börjar lukta illa i munnen, då kan den ha en infektion.
Detta hände min förra häst & 2 olika veterinärer sa samma sak.

Nu går diskussionerna på högvarv här hemma. Kan det vara att han tappar tänder helt normalt nu? Jag läste att dom kunde byta tänder till 4 års ålder. Mamma tycker det är lite pinsamt att åka till kliniken om det är helt normalt. Ska kolla mer nogrannt hur den halva tanden ser ut imorgon. Jag borde ju rimligtvis ha sett en glugg om han bytt tänder men det har jag inte gjort.

Av bilden att döma tycker jag att det ser helt normalt ut för en unghäst som tappat sin högra framtand. Den är inte ovanligt att den nya tanden kan se lite "konstig" ut i början. Han håller också på att tappa den vänstra. Luktar hästen illa i munnen? Det brukar isf vara ett tecken på inflammation. När hästen tappat den vänstra framtanden kan du hålla koll på att de växer lika.

Är du osäker kan du låta en veterinär med tandkunskap komma ut och titta. De kan göra en hel del på plats också - såsom dra tänder om det skulle vara befogat. Är allt normalt är inte ett veterinärbesök bortkastat ändå eftersom även unga hästar kan behöva få sina tänder kontrollerade emellanåt.

Men som sagt, i mina ögon ser hans mun helt normalt ut.

//Juni

Nja fast om dom tappar tänderna ska dom vara svarta uppåt tandköttet? Jag gissar på att han har ganska stor risk på att få en infektion. Och den tanden som isf växt ut halv vägs är helt brun och grumlig. Normalt är det inte såg jag verkligen idag när jag tittade på honom igen.

De fäller "framtänderna" vid 2,5 år 3,5 år och 4,5 år räknat från "mitten"och utåt. Jag tycker det ser ut som han fällt den vänstra (framifrån sett) redan och en permanenttand kommit fram och att den högra är en lös mjölktand.
Det är ju i och för sig inte helt lätt att se på bilden men det stämmer bra med tiden i alla fall.

Mjölktänderna på hästar fälls som en "kappa" I samband med att den permanenta tanden bryter ut (blir alltså sällan en glugg) Ibland kan dessa "mjölktandskappor" sitta kvar och foder kan packas in under och orsaka infektion. Det brukar inte vara speciellt svårt att plocka bort dessa kappor.

Nja fast om dom tappar tänderna ska dom vara svarta uppåt tandköttet? Jag gissar på att han har ganska stor risk på att få en infektion. Och den tanden som isf växt ut halv vägs är helt brun och grumlig. Normalt är det inte såg jag verkligen idag när jag tittade på honom igen.

Tycker du själv skriver ditt svar här ;) Ta ut vetrinär eller åk till klinik ,se bara till att den vetrinär du tar ut kan tänder ordentligt ..

Mia

Du kan väl prova att känna och vicka lite försiktigt på den lösa tanden med fingrarna om det går. Kanske den lossar jättelätt, ser ut så på bilden. Annars lossar den förhoppningsvis själv inom några dagar.

Mjölktänderna är ju vitare än de permanenta tänderna. Toligen har den "halva tanden" som är en permanenttand inte hunnit växa ut ännu. För du menar väl att den ej är lika lång som de övriga? Eller är den frakturerad på något sätt?

Det där är inget att oroa sig för. Fullständigt normalt, det svarta är i de flesta fall ingen infektion utan det blir så.

En del tänder växer ut innan de hunnit tappat mjölkisen och det blir då väldigt irriterat i tandköttet. Till detta så går de och rotar i hagen och får in kanske både jord och sant och då blir det missfärgningar.

Här har du bilder på hur min såg ut som värst. Tänderna i nederkäken fick tas bort på klinik likaså de små tandflisorna, men resten skötte sig själv. Han såg lika sårig och illa ut nu för några veckor sedan då han fällde och fick fyra nya på två veckor.

http://www.pixbox.se/alb_show_id311726_page0.html

Ser ut som din häst tappar sina mjölktänder.:D Helt normalt.
Unghästarna kan då va lite buffliga och rädda om huvudet när tänderna hänger och dinglar på trekvart,rätt som det är kan ju en lös tand nypa till dem i munnen liksom.
Innan mjölktanden släpper helt så kan den hänga och glipa ett tag och foderrester/jord fastnar lätt mellan mjölktand och den nya som kommer fram bakom.
Den nya kan då ett tag se "skitig" ut.
Man ser ju tydligt att bredvid den nya tanden som kommer fram ,är den till höger på väg att släppa i överkant också.

Om din häst står och biter i kedjorna i gången så sätt genast på plastslang över kedjorna,eller tjock tejp.:eek:
Risken är annars stor att hästen faktiskt gör sig illa i munnen på riktigt,och det är ju onödigt.

Är du orolig över att nån tand är skadad eller så, så be en veterinär duktig på tänder ta en titt.Bättre kolla en gång för mkt än för lite.;)

P.s.Kolla i munnen sommartid så får ni se hur svart tungan blir när hästarna käkar maskrosor!Ser skitfult ut.:D

Liknande trådar

Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
1 214
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 421
Hästhantering Har en dotter som i och för sig inte är feg av sig, men hon är så otroligt passiv och otydlig i sitt kroppsspråk gentemot hästar så hon...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 869
Senast: anhe
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V