Hältutredning - fast hon INTE haltar just nu?

Sv: Hältutredning - fast hon INTE haltar just nu?

Hade jag haft en häst med kraftig hovbroskförbening så får den kanske vara gräsklippare fram till den uppvisar symptom.
Har jag tänkt ha den till ridning så hade jag tagit bort den och köpt en frisk häst.

Även om man är väldigt fäst vid sina djur, så är ju just det här en diagnos som inte kommer förbättras.
Det kan ju inte vara så utvecklande för dig att vara medryttare på en häst som du inte kan rida? :confused:

De hästar jag träffat med den diagnosen har alla visat symptom om än diffusa, när man tagit in dem på tex volter, och belastningen blir en anings annorledes än när de går rakt fram.
En märr upptäcktes som en 0,5 gradig hälta efter böjprov. Eftersom det var i samband med försäljning röntgades det och det var hovbroskförbening i första stadiet. Den togs bort samma dag.
En annan upptäckes också i samband med försäljning och han kunde ibland vara lite grinig och lat. Men ingen hälta ens under krävande dressyrpass, på sin höjd lite ojämn.
"Latheten" berodde enbart på den hovbroskförbeningen som han hade. Och den var rejäl. Så ont hade han garanterat haft, men inte visat hälta. Jag kan inte belasta ryttaren heller, för denne trodde att det var ovilja mot dressyrbanan som var roten till det onda.

Ta den till klinik. Vill de döma ut den, så gör det hur trist det än är.

i all välmening!
mvh

Senast ändrad:
Sv: Hältutredning - fast hon INTE haltar just nu?

Låter jätte bra att du ska ringa veterinären!

Idag var veterinären ute och allt såg bra ut:)Nu kan jag fortsätta att njuta av att hon får vara kvar hos mig och sluta vara paranoid ett tag:p Kommer kolla henne nästa gång i augusti.

Jag vill gärna ha kvar henne så länge hennes hälsa tillåter men vill absolut INTE ha kvar henne för länge heller och jag känner att med halvårs kollen av veterinär är jag lite mer garderad.

Tråkigt med din förra häst, det är verkligen baksidan av hästägandet...:cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 650
Senast: Boj
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka