Hältutredning - fast hon INTE haltar just nu?

milly

Trådstartare
Vad tycker ni? Är det dumt att låta få pållan undersökt för säkerhets skull så här ett år efter konstaterad hovbroskförbening - trots att hon INTE verkar halta? Man vet ju inte om hon kanske ÄNDÅ har ont, kanske haltar hon lite DIFFUST som är svårt att se för en som inte är van att titta på sånt här?

Det är en halvfoderhäst till mig, jag är inte ägare. Men tänkte ev. diskutera med ägaren om detta... Skulle kännas tryggt att få veta att det verkligen ÄR okej att promenadrida hästen och att hon inte lider av det - det minsta!

Jag blir så himla nojig över att hon kanske har ont... stirrar mig blind på hur hon går/springer o försöker se om hon verkar halta det minsta. IBLAND tycker jag mig se i nåt/några steg på runt spår (vid longering) att hon kanske haltade... men är inte säker.

Det var alltså ett år sen ungefär som hon undersöktes på klinik för att hon hade haltat till o från under en period. Då upptäckte dom att hon hade kraftig hovbroskförbening - så pass att hon skulle ha kunnat dömas ut om ägaren hade velat. Dock ville ägaren ge henne en chans till, det är hennes älskade häst som hon fött upp själv, och försöka få henne symtomfri. Hon anlitade en duktig hovslagare som skodde henne litet annorlunda och sen dess har hon inte vart HALT! :idea:
Så promenadridning går hon nu några dagar per vecka... skogsturer med skritt o trav och ibland lite galopp när underlaget tillåter. Hon bantas så motion är ett måste!

Hon blev undersökt av ET i höstas (strax innan jul) och de upptäckte ingen hälta MEN nånting om att hon verkade belasta paralellt (VF - HB om jag minns rätt) och att hon hade lite öm rygg (dålig tillpassad sadel pga hennes övervikt) och lite stel i nacken.
Jag var inte på plats själv när ET var där men har fått detta berättat för mig av ägaren.
Hästen fick akupunktur mot den ömma ryggen och nacken, de påpekade att vi gärna skulle rida barbacka så mycket som möjligt... Och att hästen behöver verkligen gå ner i vikt för att bli av med dessa "småkrämpor". Övervikten var sannolikt boven till det mesta, sa dom. (det var flera stycken från ET-skolan som undersökte alla hästarna i stallet)

Är jag bara NOJIG? :crazy:

Sv: Hältutredning - fast hon INTE haltar just nu?

Jag tycker aldrig det kan skada att kolla upp för säkerhets skull. :)
Det kan vara skönt att få det konstaterat av veterinär att hästen är ren, så slipper man grubbla på det hela tiden. ;)

Jag skulle nog vara sån som tycker det är onödigt. OM hästen fortfarande är dålig så kommer den ju till slut "gå sönder" om ni fortsätter promenadrida. Eller åtminstone visa obehag eller missnöje så det inte längre känns som att man gör hästen en tjänst genom att motionera den. Då är det förutsatt att man själv lyssnar på hästen såklart. Och vad blir resultatet? Att man slutar rida. Enda skillnaden om en veterinär konstaterar hälta nu är att man slutar rida NU istället för om kanske ett halvår-år eller hur lång tid det nu tar innan man märker att den lider av det.

Om veterinären säger att det är grönt att promenadrida så tycker jag personligen att det var slöseri med pengar att åka dit. Men jag förstår om många vill ha det klartecknet eller en bekräftelse på att man fattar rätt beslut.

Överlag tycker jag det är stor skillnad på ett fall där hästen redan konstaterat inte ska tävlas och tränas hårt, och att man redan tar det försiktigt och anpassar träningen mot hästen och behandlar det man kan mot en häst man fortfarande ser som potentiell tävlingshäst.

Tycker att om man misstänker att det är något som är fel att man ska åka till veterinären och kolla upp saken, om hästen nu var ok så vet man det och det blir roligare att rida.

Tar mig själv som exempel, min unghäst kändes knackig i slutet på november, tänkte att hon växer plus att hon var så mager när jag fick henne att det kunde ha med det att göra, så jag lät henne stå i 2veckor vilket min tränare tyckte va bra, började skritta henne och efter någon vecka trava henne, hon kändes bättre i skritten men i traven kändes det inte bra, hon var inte halt så att man såg det tydligt.

Åkte till klinik i början på januari, halt vänster fram. Behandlades och hon skulle skrittas 30min om dagen i 3veckor. Återbesök i slutet av januari och hästen visar ingen hälta. börjar sätta igång henne och känner i början på mars att något känns konstigt, inte som förra gången men jag kände mig osäker på henne. Ger henne 2veckor men jag känner mig fortfarande osäker på henne. Bokar tid hos veterinären och var där i veckan. Hon böjdes igenom och longerades och visade ingenting. Detta känns ju skönt å veta, förmodligen är hon bara spänd och nu kan jag ju fortsätta att arbeta med att få henne avslappnad utan att själv oroa mig. Ridningen blir mycket roligare nu när jag vet att hon var ok.

Så kanske lika mycket för hästen skull som för din skull som man borde kolla upp hästen när du nu är osäker. Du får väl erbjuda att bekosta veterinärbesöket själv. Tycker inte att du är nojig utan bara mån om hästen!

Nu kanske jag låter oseriös, men det är intressant att se hur många (ja inte i den här tråden utan allmänt) som ställer av sina hästar när man misstänker hälta. Jag brukar vara helt paranoid mot att ställa av för skulle det vara muskulärt blir ju hästen bara stelare och mer spänd (om den hade bra kondis innan och plötsligt blir avställd) och tappar dessutom en del av musklerna som hjälper till att avlasta mot det onda. Brukar istället gå ner till att bara skrittjobba/rida i skogen om man bara misstänker hälta men det inte är något som syns tydligt och gå till veterinär om det blir värre eller inte försvinner. Allvarliga hältor däremot är en annan femma, om hästen inte vill stödja på benet eller om man märker att den har ont redan i skritten..

Åh tack för ditt svar! :bow:
(och ni andra också - bra att höra olika åsikter)

Hmm...ja. Kanske kunde jag betala det eller så kanske jag kunde åtminstone bidra till en del? Bra idé. Det kan förstås hända att ägaren ändå ställer upp själv o bekostar det, tycker inte att hon brukar vara "sen" med sånt... Däremot har hon ont om TID och därför kanske hon istället skulle önska att JAG tog det praktiska och åkte iväg med hästen till kliniken.

Hmm... ska man ta lilla kliniken här i stan eller åka till Strömsholm? Nu är det ju "bara" för att kolla så hon verkar smärtfri och okej, det kanske inte behövs så avanverade tekniker o sådär? *funderar*
Det skulle vara betydligt enklare att bara åka till kliniken i stan... DÅ kan nog ägaren ta sig tid också.

Jaja, ska försöka prata med ägaren om detta och se vad hon tycker. Kan ju säga att jag tycker hon verkar gå lite orent ibland och att jag har så svårt att bedöma vad det handlar om (om det är hälta eller bara inbillning).

Om det är en hyfsat komplett klinik dvs att de har röntgenutrustning och annat "nödvändigt" för att göra riktiga hältutredningar och de har bra veterinärer så låter det som att det går lika bra på kliniken där ni bor. Å andra sidan går man nog helst till en och samma veterinär.

Nu kanske jag låter oseriös, men det är intressant att se hur många (ja inte i den här tråden utan allmänt) som ställer av sina hästar när man misstänker hälta. Jag brukar vara helt paranoid mot att ställa av för skulle det vara muskulärt blir ju hästen bara stelare och mer spänd (om den hade bra kondis innan och plötsligt blir avställd) och tappar dessutom en del av musklerna som hjälper till att avlasta mot det onda. Brukar istället gå ner till att bara skrittjobba/rida i skogen om man bara misstänker hälta men det inte är något som syns tydligt och gå till veterinär om det blir värre eller inte försvinner. Allvarliga hältor däremot är en annan femma, om hästen inte vill stödja på benet eller om man märker att den har ont redan i skritten..

Ja det kanske du har rätt i... *hmm*

"Min" häst visar ingen tendens till någon hälta i SKRITT men kanske springer hon lite orent i trav på runt spår... Jag har svårt att se sånt.

De andra i stallet säger att när hon var HALT och hade ont så märkte man det på henne när de släpptes ut på morgonen - då gick hon lugnt och försiktigt bara. Nu springer hon ut med dom andra och ser inte ut att vara besvärad.

Hon är väldigt seg att rida på ensamturerna, särskilt på bortvägen :angel: och den sista biten hem, så jag kan få för mig att hon är seg för att hon kanske har ont *nojig*. De andra som kännt henne flera år säger dock att hon alltid vart sån - jätteseg i skritten framförallt. I trav går hon betydligt bättre (mer framåt)!
Och när vi rider med andra så vill hon gärna gå FÖRST och blir betydligt piggare - ingen seg häst då inte. :p

Om någon undrar så är det en nsv-korsning (bruks/kallblodstravare) på 15år.

Förstår precis vad du menar. Kanske är otydlig i mina inlägg, blir ju lätt det när man inte vill skriva för långt.

Första gången min häst fick vila de där 2v hade hon gått på halvfart ca 2v, då hon bara är 5år (4år i höstas då), tyckte jag att hon gott kunde få lite vila ifall hon var i en växtperiod, vilket min tränare oxå tyckte då hästen hade gjort allt vi bett henne om så bra. Sen innan första veterinärbesöket skrittades hon. Sen mellan 1 å andra besöket skritt på veterinärens order. Sen igångsättning och när jag blev osäker igen så gav jag henne 2v innan jag boka tid, alltså jag red henne fortfarande och hon stod bara då hon tappade en sko. Under hela tiden har hon varit ute i hagen med andra hästar precis som vanligt. Så helt avställd har hon ju inte varit förutom 2v i dec 06

Prata du först med ägaren, det är ju jätteviktigt att man talar om för hästägaren om man tycker sig känna ifall hästen känns oren eller om det är några konstigheter.

Hoppas att allt löser sig o lycka till!

Ah, jag hajade nog inte att det var en unghäst (även om jag borde förstått det av inlägget) för då brukar man ju ändå ställa av ibland och unghästar bygger ju ändå mycket snabbare muskler än t ex en 13-åring när de väl ska igång igen.
En annan anledning till min fobi för avställning är väl just det, att det är lättast att få onödigt slitage och skador när man ska sätta igång igen efter vila.

jag tycker inte alls du är nojig. Dock måste du ju höra med ägaren att det är okej, och du kanske få bereda dig på att betala hela eller del av kostnaden.

Jag har en T-märkt valack, som fungerar över förväntan som förtidspensionär. Han kollas rutinmässigt var 6:e månad, hälsokontroll kallar jag det. Hur fräsch och fin han än känns. Helt enkelt för att jag vill vara säker på att han ÄR så fräsch som han känns, och för att jag vill upptäcka ev tecken på att det är påväg utför (de är ju på lånad tid) så snart som möjligt. Han är utdömd för en defekt på vänster hasled. Och om t ex höger fram börjar reagera, då vet jag ju att då har vi fått en försämring och han har börjat avlasta. Och jag vill gärna märka det innan han är initialhalt på HF t ex.

Så, jag kör mina hälsokontroller (böjprov + arbetsprov) på honom var 6:e månad, och kommer så fortsätta göra (just nu har han ju åkt jojo till kliniken då han skadade sig i boxen i oktober, men,,) så under hela hans livstid. Som jag hoppas kommer bli lång =)

HeJ!

Min häst har en "konstaterad" rörelsestörning i ett bakben efter frakturskada på pundigt ställe. Jag har tidigare försökt med att låta henne vila om hon känts som om hon inte vill gå, men då envisas hon med att skada sej på riktigt, så numera får hon ta det lugnare, men ställs inte av, om rörelsestörningen visar sej.

Är hon regelrätt halt ställs hon däremot av, vilar någon vecka och om det inte blivit bättre åker vi till vet.

/ Lavinia, ibland väldigt trött på skador

Jag har en T-märkt valack, som fungerar över förväntan som förtidspensionär. Han kollas rutinmässigt var 6:e månad, hälsokontroll kallar jag det. Hur fräsch och fin han än känns. Helt enkelt för att jag vill vara säker på att han ÄR så fräsch som han känns, och för att jag vill upptäcka ev tecken på att det är påväg utför (de är ju på lånad tid) så snart som möjligt. Han är utdömd för en defekt på vänster hasled. Och om t ex höger fram börjar reagera, då vet jag ju att då har vi fått en försämring och han har börjat avlasta. Och jag vill gärna märka det innan han är initialhalt på HF t ex.

Är lite i samma situation, har en sjukpensionär hemma som är "utredd och klar" på Strömsholm och som kommer få vara kvar så länge hon mår bra. Var på Strömsholm sista gången i oktober förra året och imorgon kommer "min" veterinär ut för vaccination och då kommer han få ta en titt på damen för att se om hon är ok. Jag tycker det funkar ok med henne, men det ska bli väldigt skönt att få ett veterinärt utlåtande också.

Till TS, jag tycker inte du är nojjig! Har hästen varit halt och hovbroskförbening har hittats så tycker jag det är klokt att låta veterinär titta på hästen! Min häst är även hon kallblodstravare/ NSV bruks och väldigt smärttålig så jag är lite paranoid över hennes hälsa:crazy:

Prata du först med ägaren, det är ju jätteviktigt att man talar om för hästägaren om man tycker sig känna ifall hästen känns oren eller om det är några konstigheter.

Hoppas att allt löser sig o lycka till!

Jag ska göra det, så klart. För jag tycker att på RUNT SPÅR ser hon ut att gå lite orent... emellanåt iaf.

Okej tack! Just så tycker jag egentligen man borde göra med min medishäst som ju fick diagnosen "kraftig hovbroskförbening" och kunde ha dömts ut där och då om ägaren hade velat.

Bra att veta att det inte är nåt konstigt att göra så här innan jag pratar med ägaren. (jag har ju haft en egen häst i 8år också men har inte erfarenhet av just detta)

Till TS, jag tycker inte du är nojjig! Har hästen varit halt och hovbroskförbening har hittats så tycker jag det är klokt att låta veterinär titta på hästen!

Bra, bra. Känns lättare att prata med ägaren om detta när jag får höra att det inte är nåt onormalt det här att kolla upp sånna här egentligen-utdömda hästar även fast de verkar okej.

Min häst är även hon kallblodstravare/ NSV bruks och väldigt smärttålig så jag är lite paranoid över hennes hälsa:crazy:

Mm, förstår precis vad du menar... :crazy: . Mitt egna sto (nsv bruks) hade förmodligen lidit länge innan hon VISADE nåt. När hon väl blev halt hade det gått LÅNGT och när hon udnersöktes på klinik visade det sig vara spatt som gått så långt att det inte gick att göra nåt åt. Hon skulle förmodligen aldrig att få smärtfri igen och garanterat aldrig ridbar igen, dessutom hade hon väldigt ont även om hon fick smärtstillande medicin hela den sista sommaren. Hon hade 2:a-3:e gradens hälta VB i traven.
Kändes BRA att göra slut på hennes dagar på jorden! För hennes skull! Men för mig egen del var det hemskaste jag vart med om, så klart. :cry: Och hon hade levt ett normallångt liv ändå - blev 22år.

Iaf - därför är jag också väldigt NOJIG i tron att de HAR ont men inte VISAR det.

Även min valack tillhör de som inte visar något förrän det är ILLA. Vilket för mig är ytterligare en anledning att ha de där halvårskontrollerna på rutin. Med en pipigare häst som ynkade för minsta lilla skulle jag nog kolla 'bara' en gång/år.

Har pratat med ägaren idag och hon sa att jag kan ju ringa veterinären som undersökte hästen vid diagnostiseringen. Så jag ska göra det nån dag framöver!
Så får jag höra från honom vad han tror om detta, om han tycker att vi ska kolla henne för säkerhets skull fast hon inte haltar.
Idag tycket jag att hon INTE kändes okej även om hon inte direkt haltade... det känns som NÅT är fel... Men men, det kan vara inbillning bara. Eller så skulle det kunna va nåt helt annat - att hon kanske är förkyld och lite trött av det eller så.

Iaf - jag ska ta o prata med veterinären så får vi se!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 650
Senast: Boj
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka