Miran

Trådstartare
Skulle behöva lite bra tips på vad man ska tänka på när man tränar halter.

Stannar gör hon ju ...:smirk:... men hon slappnar inte av. I stället testar hon olika varianter - köra fram näsan, bita sig fast i bettet, låtsas att hon behöver klia sig ... eller försöker rygga.

Hon går i fin form annars och bär sig rätt bra i alla gångarter (är 6 år). Men i just halterna "faller hon ur" och jag vet inte hur jag ska bära mig åt.

Försöker driva in henne i halten, är mjuk i handen. Men det fungerar helt enkelt inte.

Några tips?

Sv: Halttips

Det kan vara värt att försöka att lite diskret klia henne i manen, strax ovanför manken. Då är tanken att hon ska bli distraherad och tänker inte på att försöka med andra saker. Värt att testa kanske?

förbered ER ordentligt på halten, se till att DU slappnar av i hela kroppen...nåt som funkar VÄLDIGT bra för mig är att se händelsen framför mig...ex "där mellan A-E ska vi göra en jättefin halt" o behåller den bilden ända tills halten är över. var snabb med eftergiften.

Nåt som kan fungera är att ställa hästen lite åt ett håll, för att hålla den mjuk och eftergiven i sidan.. När hästen sen har lärt sig att vara kvar i halten kan man räta ut den mer och mer och tillsist bli helt rak.

Gör många halter. Rid in i en halt, vänta tills hästen står still, rid framåt. Ny halt osv. Tillslut lär sig hästen att den ska invänta framåtkommando och inte pyssla med massa annat. När mina hästar glömmer bort att i halt ska man stå still med alla 4 jämnt utplacerade och lugnt vänta på framåt, då gör jag kanske 5-10 halter på rad efter varandra med bara några skritt -eller travsteg emellan.

min ponny var väldigt orolig i halterna när han va ung. då fick jag tipset att lägga ner händerna på manken, det funka väldigt bra!

Driv in i halten precis som du själv skriver, jag föredrar stöd framför detta evig "mjuk i handen", stöd behöver ju inte innebära "hård i handen".
Ta ett djupt andetag, driv till och andas ut, känn att hela du nästan sjunker ihop till en början.
Ofta så behåller ryttaren ett tryck i hästen i själva haltögonblicket, och hästen känner att ryttaren inte är nöjd, nå hur ska man få matte nöjd då? "ett steg tillbaks kanske, eller fram?" "Eller åt sidan?"
Sen håller hela tiden hästen på med något istället för att stå still, för den känner tryck från dig men är inte säker på vad du vill.

Så prova med att andas ut och nästan trilla ihop över hästen, så ska du få se att den står still. Andas in, skänkel, andas ut=halt.
När du fått lite snits på det här så kan det räcka med att andas ut för att göra en korrekt halt.

Min förra häst brukade också hålla på sådär. På tävling gjorde jag precis som Lea skrev, att klia lite vid manken fick honom att stå lugnt och fint. Då vill man ju inte att hästen ska börja trixa och man kan ju inte göra om halten för att förbättra den. Men i vardagen är det ju bara att träna halter om och om igen. Och inte stå för länge i början så att hon hinner börja grejja. När hon klarar av att stå stilla kortare stunder så kan man börja förlänga tiden. Du kan ju testa i alla fall! :d

Senast ändrad:

Tack alla!:love:

Nu har jag fått lite mer infallsvinklar att attackera problemet på. Tycker det där med andningen och min egen avslappning känns som en extra bra väg att försöka.

Hon är en ambitiös liten häst som gärna vill göra rätt och vara till lags, så jag tror att det är min egen avslappning som är den rätta vägen.

Steg två då?
Om hästen står still i halten - men inte behåller formen?

När min häst gärna vrider huvudet åt något håll i halten för att titta på saker brukar jag räta upp henne och när hon då står rakt så berömmer jag henne och går framåt. Nästa halt försöker jag vara med och parera innan hon vänder huvudet åt höger som hon ofta gör, och så fort hon står fint berömmer jag henne med rösten igen.
Sedan gäller det ju att hästen HAR en form redan innan halten och att DU rider och bibehåller den in i sista steget. Ofta gör man halt lite "fel" och tappar hästen i stoppet. Man ska undvika att göra för mycket förhållning med tygeln utan försöka ha mesta bromsen i sätet och sådär.
Jag brukar göra typ 3 halvhalter/förhållningar in i halten istället för en enda lång. Då har man liksom förberett hästens form och stopp i 3 steg istället för om det är en envis häst, få det här sega avsaktandet med huvudet som körs fram precis i stoppet som en protest mot tygeln.

Hey!

Det här hästen behöver förmodligen förberedas innan själva halten. Det låter lite som om hästen blir lite häpen över att det plötsligt ska stanna i sitt fina jobb. Innan en halt måste man göra en ordentlig halvhalt!! Få hästen att sakta in mer och mer ända tills det blir en halt. Om man från ex: trav, tar tyglarna och "stoppar" hästen, så kommer det bara att bli irriterad.- nu vet juh inte jag hur du rider hästen men tipset är iallafall en ordentlig halvhalt och beröm NÄR detn gör rätt!
Träna även att stanna lite då och då när du rider ut med hästen!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 790
Senast: Lillefrun
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka