Hältor och ont i kroppen!?

chilling

Trådstartare
Hästen har fallit ur, är halt i bak och har ont i kroppen, främst ryggen. Detta har kommit och gått under ett år ungefär, däremellan så funkar hästen bra och ligger kvar i hull. När hästen blir behandlad med att bli sprutad direkt i en led så blir det ingen förbättring, sist var hästen halt i knäna, när knäna bedövades bort så släcktes hältan men fast hästen blev behandlad i knäna med kortison så var hästen inte ett dugg bättre gången efter men när den fick kortison i pulverform i 10dgr så blev hästen helt bra!? Vad kan det tyda på?

Kan det vara någon infektion eller vad? :confused: Eftersom den svarar på kortisonet? Hältorna vandrar, hästen har vart halt på alla ben en gång, nästa gång knäna, nästa gång kotorna, osv. Mycket öm i kroppen och rasat i vikt.
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

*puttar upp och lägger till info*

Är röntgad i knän, haser och rygg ua. Är testad för borrelia ua. Jag undrar dock om borrelia kan ligga latent? Alltså är det möjligt att man gör ett test som inte visar nånting men att när man gör om provet ett halvår senare så kan det visa positivt? Eller är inte det möjligt!?
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Tänkte genast på borrelia. Om hästen är testad för det kanske det skulle vara på sin plats med även ett erlichiaprov. Luriga de där fästingsjukdomarna.

Lycka till!
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

hej!!
De testade för både borrelia och erlichia och båda visade negativt. Vet du om det kan visa sig senare på proverna? Alltså om det kan ligga latent?
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Tyvärr kan jag inte svara på om proven kan visa negativt fastän det i verkligheten är positivt. Kanske någon annan vet.
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Har du haft nån ET som kollat igenom hästen??
Har haft en liknande häst som visade sig vara halt på alla fyra och överallt typ...:eek: Var som ingen ide för nån veterinär att spruta han så han fick också kortison och blev en aning bättre men inte mycket mer än så. Så då plockade vi hem en ET som hittade att hästen hade ont i stort sett i varenda muskel. Så efter ett antal behandlingar så var han riktigt bra och ohalt!:smirk:
Ingen universal lösning men kan va värt att testa iaf!:idea:
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Tänker även jag på borelia/erlichias.

Min häst hade det och fick märkliga symptom, hälta som vandrade runt, försvann och kom och ont lite överallt i kroppen som försvann och kom tillbaka...

Hoppas din häst snart mår bra! Lycka till!
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Vad jag har fattat kan erlichias ligga latent, men om han har fått symptom då borde det ju ha "brutit ut" och alltså visa sig blodprov... Hm... Fråga vet. :idea:
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Borrelia kan lika latent i kroppen i flera år, och så kan det bryta ut när man får en infekton, när immunförsvaret är nersatt...:smirk:
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Man mäter borrelia och erlichia i titer. Dessa kan öka och minska i varierande grad. Men är det väldigt mycket så tror jag veterinären hade kontrollerat igen,
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Min kompis pålle har rasat i vikt, vi hoppar ihop....hästen har tappat ryggmuslkerna och alla sa att hon skulle byta sadeln och anlita en massör, när vet kom ut blev han inte glad över att höra detta visade nämligen hälta på baknät och de vet inte om han nånsin blir bra, ska vila 1 mån nu, sen kolla igen:cry:
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Hej!!
Ja, har haft två olika ET ute och de har inte gjort nått underverk direkt. De har hittat olika saker, stelhet och låsningar som de fixat till men det har inte gjort hästen bra. Tyvärr:cry:
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Jamen precis! Om symptomen finns så tycker man ju att det borde synas på provsvar om det vore borrelia, eller hur?

Men symptomen kvarstår så jag undrar om man ska ta ett nytt prov igen? var ett halvår sedan provet togs.
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Aha! Vet du vad man behandlar borrelia med? Är det antibiotika eller?

Vet du om man kan prova ge antibiotika till en häst som uppvisar symptomen men det inte syns nått på provsvar?
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Hej!!
Ja på provsvaren stod att det var inom normala gränser. Men det skulle ändå vara intressant att ta nya prover nu (ett halvår senare) och se vad de proverna visar:confused:
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Har de röntgat knät? Vad trodde vet att det var för fel då? Knäledsinflammation? Låter inte kul:(
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Jag tycker du ska prata med din vet igen och fråga om man inte borde göra nytt borrelie/erlichiasprov. Usch, är så jobbigt att inte veta vad det är... :(

Erlichias behandlar man med stark atibiotika in i blodet. Vet kommer ut och gör det med spruta. Min häst fick 3 dagar i rad (ska vara med 24 h mellanrum) men tror distrikt gör i 5 dagar.
Borrelia vet jag inte hur man behandlar, men kanske är samma.

Lycka till iafl och hoppas det blir bra snart! :)
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Det låter som en beskrivning av min häst när hon hade erlichia.
Hon hade hältor som kom och gick, vandrade runt, flyttade sig högt till lågt, ont i kroppen osv. Ledbehandlingar hjälpte inte och akupunktur som hon fick mot det onda hjälpte bara kort för stunden.

Ett år trasslade vi innan hon fick behandling.
 
Sv: Hältor och ont i kroppen!?

Vet du om man kan prova ge antibiotika till en häst som uppvisar symptomen men det inte syns nått på provsvar?

Njaa, aldrig bra att ge antibiotika i onödan.....bättre att ta ett nytt prov, man kan ju pröva akupunktur, fråga din vet...;)
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 381
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 263
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp