hältgrader

Netted

Trådstartare
tycker ni att en 1gradershälta bör kollas upp? det tycker ju självklart jag, men veterinären var här ute idag och besiktigade hästen och hon antydde att det kunde vara en vrickning och att det antagligen skulle försvinna om han fick vila en vecka. till saken hör att den här "hältan" inte märks vid ridning, han är inte varm eller svullen, ingen feber eller puls i benet, ingen reaktion vid beröring.. ENDAST vid böjprov märks det. han har heller inte ridits speciellt hårt, utan mest bara skritt-trav ute i skogen. kan det då vara möjligt att det är en vrickning? :crazy: känns inte som det stämmer riktigt? känns mer som att det skulle "vara början" till en inflammation?

Sv: hältgrader

Jag tycker du kan vänta en vecka, en gradig hälta som bara syns vid böjprov behöver inte vara allvarlig.

Du kan också ringa klinik redan nu och beställa tid om en vecka och avboka den om hästen är bra då!

fast jag kan ju inte böja själv, så det är ju svårt att veta om jag kan avboka! :p

nej men, köparna vill ta hem honom på lördag ändå och eftersom de vill det går vi med på en liten reducering i priset, dock ingen stooor skillnad.. eftersom att det inte verkar speciellt allvarligt. verkar det rimligt? hästen är fö. bara 5 år.

jag sålde en ponny för några år sedan som jag visste att han gått omkull redigt i hagen veckan innan bes. (hade "turen" att se vurpan)han reagerade oxå med 1 grad veckan efter vurpan (han va inte heller riden den v.) han fick 10 dagars vila till och därefter ombes. vi pga. att jag ville veta att hästen va frisk när han lämnade mig. han reagerade inte alls då.

fast jag kan ju inte böja själv, så det är ju svårt att veta om jag kan avboka! :p

nej men, köparna vill ta hem honom på lördag ändå och eftersom de vill det går vi med på en liten reducering i priset, dock ingen stooor skillnad.. eftersom att det inte verkar speciellt allvarligt. verkar det rimligt? hästen är fö. bara 5 år.

Men varför inte böja om honom om en vecka?

Vi tog hem en häst på prov som på bes. hade en grads hälta på ett ben, vet. rekomenderade att om vi bestämde oss för att köpa henne så skulle böjprovet göras om efter en månad=prövotiden.
Nu blev det inget köp ändå eftersom hästen inte var den vi ville ha.

Jag skulle inte köpa en häst som visade hälta, även om priset reducerades det är så tråkigt när man förälskat sig i hästen och det skulle vara något allvarligare fel, sen prisreduceringen "ersätter" ju inte heller ev. behandlingar, det kan ju bli riktigt dyrt om man har otur.

Sen är ju inte en besiktnig ua detsamma som att hästen är alltigenom frisk, har jag själv fått erfara:(
Så att hästen går igenom ua är för mig en förutsättning för köp, och då menar jag inte "bara" benen utan hela hästen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Min häst blev fredag em sömstucken under skoning. En ren olycka och hovslagaren märkte det direkt och drog ut sömmen (satte ej dit en...
Svar
6
· Visningar
3 086
Senast: Sar
·
Hästvård Hejsan! Idag när jag tog in min tjej för ridning upptäcke jag att hon var lite svullen på höger framben i på kotan. Hon ömmar inte, är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka