• Western
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

hej
någon som har "tävlat" i halter?
vad gör man mer exakt. är det en ren utställning?
får man poäng för exteriör osv?
när är det dessa tävlingar?
tacksam för svar!

Sv: Halter

Jag har aldrig själv tävlat i det men däremot tittat på det. De finns på Quarter och Paintshower. Du skall visa hästen i skritt och trav och därefter ställer du upp hästen. Nästa ekipage kommer in och gör samma sak. När alla hästar är inne på banan och uppställda så går domaren runt och bedömer hästen. Det finns vissa regler om hur du skall stå då domaren befinner sig på olika sidor om hästen osv. Exteriör bedöms.

fst finns det inte halterklasser där det bedöms hur duktig man är på att hantera hästen?
eller nåt i den stilen?
där man ska göra lite manövreringar o sådär?

Då heter det Showmanship at Halter och då är det handlern som bedöms, hur man visar hästen, hur lydig den är och ekipagets puts... :D
Själv har jag tävlat både Halter och Showmanship och måste erkänna att jag tycker det är rätt så kul.... :) ...fast jag har en häst som inte riktigt har lärt sig att uppskatta dessa klasser :angel: har nog aldrig sett nåt så uttråkat då.. :p

/Carina :eek:

Halter är en "utställningsklass", där de ekipage som är inne på banan vid just det tillfället bedöms i förhållande till en ras standard. De placeras sedan i förhållande till varandras extriör gentemot rasstandarden.
Du får poäng för placering precis som i alla andra ras klasser.
I regelböckerna finns poängskalor.
Därför finns Halter bara på rastävlingar och är obligatoriska för arrangören att erbjuda om man vill göra en AQHA eller APHA ....show.

Du kommer in på banan, din häst skrittar rakt emot domaren och när denne flyttar på sig börjar du trava. Du travar rakt fram en bit sedan viker du av vinkelrätt för att domaren skall kunna se din häst från sidan.
När detta är gjort blir du visat till den plas du skall stå, och väl där ställer du upp din häst "sqare" dvs, med all fyra fötterna i en rekangel.

Domaren kommer så småning om runt till alla i klassen och inspekterar din häst för en slutgiltig bedömning, domaren kommer också att be dig visa hästens tänder för att utesluta "parrot mouth".
Sedan är det bara prisutedliningen kvar.

Showmanship bedömer presis som Lenitha säger "handlern" dvs dig, hur du hanterar din häst och jag brukar för enkelheten skull kalla den för "lydnads klass".
Alla genomför ett förutbestämt mönster, olika på varje tävling och konstrueras av domaren eller annan ansvarig person.

ja, det var lite om detta.

Monke :)

hej igen
tack för svaret!
undrar vad krävs för att man ska få ställa upp i en halter klass?
har man utställningsträns då?
mvh

Vad har du för häst? Halterklasser finns bara för Quarter och Paint (rätta mig om jag har fel) och du visar hästen i en sk Haltergrimma av läder med ett kedjegrimmskaft. Du får INTE ha träns. Tänk också på att i Halter är det tillåtet att ta i hästen men absolut inte i Showmanship, då blir du diskad direkt.

Lenita,
jag har en som tycker det är lika dö tråkigt med Showmanship, han brukar alltid lägga en rejäls suck precis när domaren går runt :D

...eller två.. ;) Beror på hur man ser det. Nu är jag helt utan häst, första gången på 18 år.. Imorgon kommer Vickan o hämtar henne, och hennes växande mage..

Två till priset för en.... :angel: tänk om en annan kunde göra så bra affärer också... :(
Våran krake har ju gått och fått spatt... :(
Får väl ta en titt på Story och lilla maggen till lördan när jag ska upp till Sunne...... :D

Spatt är ju ingen rolig historia..

Jag tror allt att Vickan gjort en bra affär, men det är det värt när jag vet att Story får det bra. Det känns viktigast! :)

Förlåt till trådskaparen för att vi tog ett sidospår i tråden. ;)
"Min" (om en timme är hon inte min längre) häst skulle inte plats i en halterklass, men det kanske fölungen kommer att göra?! :banana:

Jag med.... :D :love: fast det är en Breedingstock.... :)
Som snart kommer att vara dubbelreggad...både paint och quarter..... :D

Ja, där kommer hon att få det bra.... :)
Chappe är väl inte heller nån halterhäst egentligen men det är kul ändå....... :love:

Det finns Halter klasser för Appaloosa också. :D
När det gäller vad du behöver för att visa Halter när det gäller Paint är det nog en klok ide att vända sig till Svenska Paintföreningen, dom kan allt om det. :idea:
Men först och främst måste du ha ett Paint regbevis, är hästen din kan du tävla i Amateurklasser förutsatt att du har ett Paint Amateurkort, annars blir det Open klassen i hästens ålderskategori.

Du kan ha vilken grimma och grimskaft som helst, givetvis är det en fördel om du har en välsittande (dom skall sitta tight) ny fräsh grimma med matchande grimskaft. :d
Många som valt att satsa på Halter använder lädergrimmor med lite "silver plåtar" på sant som Simpe säger, ett grimskaft med kedja i änden.
Det finns billiga "silver" grimmor på tex hööks annars kan man köpa från USA eller använda en vanlig utan silver. :idea:

Du klär dig hel och ren, gärna jeans, boots och kavaj eller kort jacka.

Hoppas det var ytteligare lite hjälp på vägen.

Monke :)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Ketrawzc
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
954
Senast: Luff
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag funderar på skaffa kreditkort där man får bonus. Vill helst kunna resa så jag funderar på något från SAS. Någon som har något...
Svar
0
· Visningar
210
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
484
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama