haltar men inte halt?! :S

B

Bellson_

när jag har gjort iordning min ponny för att rida och jag leder ut henne ur stallet så ser det ut som hon haltar på vänster fram, ALLTID :crazy:

hon haltar inte så att hon nickar med huvudet men hon tar inte ut steget lika långt med det benet.. det är bara när jag går i stallgången efter att ha satt på henne alla grejer(när jag tar in henne från hagen i gången så haltar hon inte). jag har självklart vart hos veterinär och kollat igenom henne, men hon är helt bra. veterinären tror att det är en gammal skada i just det benet som fortfarande sitter i huvudet på henne.

men jag tycker det är så konstigt ändå:confused: för så fort jag sitter upp så är hon helt bra, det är BARA precis när hon har fått på sig sin utrustning och går ut ur stallet.. hon är en MYCKET känslig häst, men mycket fullblod så hon reagerar på minsta lilla sak.. jag har också märkt att hon "haltar" mer när hon har fått på sig magplattan?! hon blir spänd när hon får på sig den och spänningen går ut i att hon haltar ut ur stallet.

någon som har vart med om liknande?

Sv: haltar men inte halt?! :S

Har du testat att sträcka ut frambenen framåt efter att du dragit sadelgjorden? Det räcker med att lyfta/sträcka med "vikt" knä.

SDet kan hända att hästen är lite mer spänd i bröstmuskulaturen bakom frambenen (den sadelgjorden löper över) och att det släpper när hon får röra på sig.

Det låter som om hästen har en mildare form av sadeltvång. Testa att dra ut benen som ghost sa, annars tror jag inte att du behöver fundera så mycket på det, eftersom den är kollad och konstaterat ej halt. Och det går ju över efter en liten stund bara.

Att det skulle vara en gammal skada låter inte speciellt troligt i mina öron..

tack för era svar:bow: jag har faktist tänkt på detta också men tyckte att de varkade konstigt att det bara är på vänsterbenet hela tiden.. men jag ska prova att dra ut benen;)

En på ridskolan där jag rider är alltid lite halt i början , om man har satt sadeln för långt fram (dt räcker med typ två cm) . Det är bara inbillning att det gör ont , men hon tycker att det är obehagligt . Nåt att iaf tänka på ?

har inte ridit idag än, orkar inte åka till stallet när de regnar så, kanske blir senare och då ska jag berätta hur de gick ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 676
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 682
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 008
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar