Ajda

Trådstartare
Jag skrev en tråd för ett par veckor sen om att min häst hade lymfangit.
Hennes svullnad har fortfarand einte lagt sig helt. Men efter 35 skrittrunda försvinner mycket av den.
I fredags skulle jag löslongera henne i paddocken för att kolla hur hon såg ut. I högervarv (hö bak hade hon lymfangiten på) och hon var jättefin, verkligen visade upp sg med sväv och allt i traven. sen bytte vi varv och i vänster varv är hon inte alls ren i traven och försöker hela tiden byta varv. Suck...
Hon är litelite gallig längst ner vid kotan på vä bak.
Nu står hon bara i hage och jag masserar lymfangitbenet. På onsdag bär det av till mantorp.

Till saken hör också att hon enda sedan jag fick hem henne ( 7 veckor sen) ställt upp sig med frambenen ca 1 dm innanför underkroppen. Kan det ha något samband?

En svår fråga, jag vet men vad tror ni det skulle kunna vara?

Sv: Hälta

Hon har troligen ont i vänster bak. Har lymfa i höger pga överbelastning..

Åk till vet snarast innan hältan (överbelastningen) sprider sig till frambenen, hon visar ju redan att hon vilar på dem mer nu..

Kan de få lymfangit av överbelastning? Det uppstår väl av bakterier i ett sår?

Har du fått den diagnosen på henne? Ursäkta frågan men många säger lymfangit så fort hästen är svullen eller lite gallig i ett ben..

Kan ju även vara tvärtom att den avlastar höger så att det vänstra benet blivit överbelastat.. svårt att ställa diagnos när man inte sett hästen irl.

Skriv gärna o berätta när du vet..

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 053
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka