N

Naggur

min lille islänning har gått och blivit halt. igår när vi va ute fick han springa av sig lite i ridhuset. de va roligt tyckte han så han brallade, sparkade backut å bockade å hade sig. när han sen stog i stallgången så ville han inte stödja på höger bak. klämde å kände men hittade ingenting. gick lite med han och efter ett par steg så markerade han bara lite lite. så han fick gå ut i hagen (lösdrift) med lindat ben. idag när vi skulle ta in han och se hur de va med benet ville han inte gå över det leriga och djupa partiet man måste gå över för att komma ur hagen. de gjorde väl skitont att anstränga benet så mycket. han hoppade nästan på tre ben igenom där. så fort vi kom ut ur hagen och han fick gå på plan mark verkade det inte göra så ont längre.

klämde å kände idag åxå. han fick stå utan linda nån timme i en box. ingen värme eller svullnad. men han tycker det är lite obehagligt när man klämmer på kotan.

nu har vi gjort i ordning en box åt han så han får stå inne å vila å slippa den där jävla lervällingen ett par dagar och så får vi se om det blir bättre.

vad tror ni det kan vara? tips på behandling?

(självklart kontaktas veterinär om han blir sämre eller om han inte visar någon förbättring inom ett par dagar)

Sv: hälta

Om det var min häst skulle jag avvakta några dagar och se vad som händer. Jag skulle först om främst misstänka en vrickning pga att busande i ridhuset, och låta hästen vila och hålla koll på läget.

Jag skulle ha avvaktat ett par dagar, men ställt den på box nattetid å ev mindre hage dagtid så att han tar det lungt ett par dgr. Men du kanske inte har tillgång till ngn box?

tack för bådas svar. mistänker åxå vrickning. har lånat en box som han får stå i från ca 16:00-07:30. sen får han gå i en sjukhage i sin vanliga hage. han hoppade ut ur boxen i går mose för han ville minsan ut till sin flock. så ställdes han i en hage brevid lösdriftshagen, den sprängde han. men han e lugn i sin sjukhage i alla fall. hagen är så knölig så man vill ju inte gärna att han går omkring och överanstränger benet.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 212
Senast: MiniLi
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar