J

jappisen

Min hund har sedan 2-3 dagar tillbaka haltat på ena frambenet när han hoppar ner från sängen eller när han har legat still och sovit. Haltan sitter bara i några steg sen släpper det. Han springer och leker utan problem. Han har haft lite svamp på framtassarna som jag nu behandlar så trodde först han hade ont i tassen men då borde han inte springa som han gör.
Min hubd blev biten av en fästing för 5-6 veckor sedan i bakbenet och det blev infekterat så man fick klämma ut var och blod och sätta in 2 veckors antibiotika kur. Det hjälpte inte utan man fick in och operera bort knutan för snart 3 veckor sedan. Han har fått tagit det lugnt i över 3 veckor och nu börjat komma igång igen så kanske är att hsn fått ont av det? Min tanke var även borrelia och hur det yttrae sig? Ger det mer hälta eller kan det endast ge hälta så pass kort tid? Vad kostar borrelia prov och är de säkra svaren man får?

Sv: Halta

Det typiska med borrelia och anaplasma är att det just inte finns några typiska symtom. Hältan brukar gå från ben till ben, hunden kan vara hängig ena dagen och pigg nästa, osv.

Hur gammal är hunden?

Om han har varit stilla i 3 veckor krävs det att man sätter igång lugnt, annars kan han bli överansträngd.

Han är 8 år. Han är van vid att röra sig mycket. Vi åkte upp till stugan där han springer lös så han har hoppat runt en del och lekt. Kanske hänt nått där men tycker det är konstigt att han bara haltar några steg. Han orkar inte lika mycket som han brukar men det tror jag beror på att han varit vilandes så länge och han blev ganska slö av 26 dagars antibiotika

Kan vara början på artros, då brukar det vara typiskt att de är stela i början när de legat ner.

Jag skulle avvakta några dagar och se om det blir bättre. Om det inte blir det eller om det blir sämre så en ny tur till veterinär.

Veterinären ringde idag och provsvaren visade att han har fått anaplastma:(. Någon som haft detta på sin hund och blev de helt bra? Hur fort kunde man se effekr på medicinen?

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 055
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 765
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 323
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18